Gå til innhold

Når skal dere ha første UL og svangerskapskontroll?


Aktivia

Anbefalte innlegg

Førstegangsfødende her...

 

Når tar man kontakt med lege? Med engang man vet man er gravid eller venter man til litt lengre ut i graviditeten?

 

Mange av dere som skal ta tidlig UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant ut at jeg er gravid i forrige uke, og jeg tenkte jeg skulle ringe legen i morgen.. Vet jo egentlig ikke når det er mest vanlig å ha svangerskapskontroll, men det kan kanskje legesekretæren svare meg på..

 

Ikke så greit å være forstegangsfødende.. jeg er det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en legetime i går som jeg hadde bestillt før jeg fant ut at jeg er gravid... Har problemer med en legg, så sliter med å få trent!

 

Nevnte det for henne på slutten av legetimen, og vi pratet litt om at vi ikke hadde bestemt oss enda. Hun håpet at jeg kom tilbake i 10'ende uke.

Hun sa det når jeg var på tur ut døren så fikk liksom ikke spurt nå mer!

 

Er veldig usikker på termindato og hvor langt jeg er på vei siden jeg ikke er spesielt dyktig til å huske når jeg hadde mensen sist. Først i september tror jeg... Men får vell vite det hvis jeg tar tidlig UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! ringte legekontoret samme dag.

De sa legen ikke kunne kjenne noe eller gjøre noe før mye senere så jeg fikk time 18.oktober. Da er jeg vel 8 uker på vei:)

Så henviser legen meg til jordmor.

Det ble iallefall gjort sånn sist. Var til legen noen få ganger, men forholdt meg mest til jordmor som jeg syntes var trygt og fint:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Selv ringte jeg helsestasjonen i går (jeg er 5 +1 i dag), og da sa sekretæren at "Å, da er du veeeldig tidlig ute. Du får ikke time før uke 16, altså!". Jeg fikk time der i midten av desember, og også beskjed om å gå til lege først for å få utstedt helsekort for gravide eller hva det nå het. Jeg tenker å ta kontakt med en privat klinikk for en tidlig UL sånn cirka i uke 8, for da kan de jo se litt. Greit å ha gjort det før jeg forteller om graviditeten til nærmeste familie, tenkte jeg. Tror jeg trenger et bilde for virkelig å forstå at jeg er gravid. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Jeg er også litt sånn at jeg kan ikke tro jeg er gravid før jeg ser det;) Men iallfall, sist gang var jeg hos legen ca i uke 8 og det var litt tidlig i forhold til blodprøver og sånn, men det gikk. Prøve å vente til uke 10/11/12 denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 5+3 og ringte legekontoret idag. Hun ba meg komme ned for å ta blodprøve, levere urinprøve og få papirer. Jeg spurte om ikke det var litt tidlig, men neida.. Da får vi sett at alt er i orden sa hun...skal jo ikke klage på det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 5+3 i dag. Jeg skal inn for å levere urinprøve og ta prøver i morgen på labratoriet. De sa til meg i telefonen at legen ikke tar meg inn før jeg er 12 uker på vei. Så jeg får bare vente da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ulik informasjon fra legekontorene ute og går, skjønner jeg. Tror jeg bare ringer legekontoret og spør hva de tenker om tidspunkt, jeg, så tar jeg det derfra. Synes det er en god tanke å få sjekket at alt er i orden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang var jeg på veldig tidlig første kontroll fordi hun som tok telefonen var ny og ikke visste når det var vanlig å ha første kontroll. Det gjorde at jeg ikke fikk tatt alle blodprøver, for de skal helst tas rundt uke 12. Derfor tenkte jeg at jeg denne gangen skulle til første time i uke 12, men det ble ikke sånn.

Jeg fikk blødniger rundt IKM, så var hos legen da jeg var 4+4, bare for å prate litt og ta blodprøver for å sjekke om det var en SA. Jeg vet fortsatt ikke om det var SA, ikke fått svar på siste blodprøven ennå, men kjenner meg så gravid at jeg tror nok det er en spire der. Hvis jeg fortsatt er gravid ville legen ha meg inn til første kontroll rundt uke 8 pga blødninger, og så henvise meg til ul som jeg skal få rundt uke 10-12. Men er hos annen lege denne gangen her enn forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til UL om to uker og da er jeg åtte uker... Jeg blir innkalt automatisk etter jeg ble gravid siden jeg ble inseminert ved IVF klinikken..

 

Gleder meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neste uke blir det 5+3, eg skal til legen da. eg har fått UL uke 12 (privat) men prøver å få en vanlig(gratis) UL time. Har hatt celleforandringer og det er fjernet litt av livmorhalsen, så eg vil ha bekreftelser at alt er ok,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var paa förste kontroll og ultralyd i dag, 7+3.

 

Saa en bitteliten tass og et hjerte som banket fin-fint, puuuhhhhh :)

Ble satt noen dager tilbake, er mest sannsynlig 6+3 og forelöpig ny termin er 3.6.11

 

Bor i utlandet, her foretas förste ultralyd rundt 7. uke.

 

Er veldig glad og lettet naa!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til lege første gang når jeg er 8 uker på vei. Skal ta en privat UL i uke 9 eller 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første legetime i uke 5. Tok da blodprøver, fikk helsekort, ble veid og fikk termin 6/6...selvom jeg har regnet til 8/6... Første ultralyd om to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...