Gå til innhold

Hvordan trøste venninne som ikke blir gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har prøvd i nesten fire år, flere SA og hun er knust... Hva kan man si som faktisk er støttende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

henger meg på denne tråden,har også en venninne som ikke blir gravid...

Skrevet

Det er jo ingenting av det man sier som hjelper, uansett.... Har også en venninne i samme situasjon, hun har vært til utredning og fått vite at hun ikke kan få kunstig befruktning. Hun ser mørkt på adopsjon og surrogatmor pga penger og restriksjoner, og hun er til tider svært deprimert.... Jeg gjør det eneste jeg kan, å være der for henne når hun vil snakke og å vise at jeg bryr meg.

Skrevet

Jeg er venninnen som har prøvd i flere år, hatt flere SA og lengter meg syk etter et barn. Ikke si ting som "slutt å stress, for da blir du sikkert gravid!", "Gå til legen"(ikke alltid legen kan hjelpe), "Det skjer vel når det er meningen!"..

Egentlig trenger du ikke å si noe som helst, bare hør på meg når jeg er lei meg, når jeg er fortvilet, og bare støtt meg med en klem når jeg gråter! :)

Si som sant er at du ikke vet helt hva du skal si!

Og en liten påminnelse: Har dere venninner/vennepar som ikke har barn selv etter mange år sammen, ikke spør NÅR de skal få barn, for alt du vet er de slitere og veldig følsomme på det området. Og helt ærlig, hva har du med når de har tenkt å få barn? :)

Skrevet

Jeg gjør disse tingene... Men det føles lissom ikke som det er "nok". Kjenner sorgen hennes i ryggmargen hver gang hun snakker om det. Og i vår alder popper den ene gravide venninnen opp etter den andre.

Uff....sender en stor klem til alle dere som prøver og prøver <3

Skrevet

Jeg har nå opplevd min tredje sa for to måneder siden, er helt knust, vi prøver og prøver, har ikke fått hjelp av legen enda.. Men fint å høre dere tenker på deres venninner som går igjennom dette.. Føler jeg ikke får så mye støtte av mine venninner når jeg forteller om SA.. " Ja men du blir jo i det minste gravid" liksom...

Skrevet

Lytt til henne, trenger ikke å si så mye.

Men, lytt og vær der.

Er selv en sliter har hatt flere ivf forsøk, og endte opp med ed forsøk.

Du burde aldri be barnløse om å slappe av, det er vel det verste en kan si.

Kan ikke være så enkelt å stå på den andre siden heller.

Skrevet

Jeg gikk i 12 år før jeg ble gravid.

Men, heller det enn flere SA, må være grusomt.

Kjenner ei som mistet to ganger, ble da tett fulgt opp tredje gangen tror du har krav på det nå.

SA må være grusomt, men SA for en sliter må være det aller verste.

Skrevet

Nei, det er fryktelig vanskelig... Spesiellt når man selv er "heldig" og har to flotte barn og vet da så altfor godt hva hun savner så inderlig. Det er jo egentlig ingenting annet enn å få et barn som kan ta vekk smerten.

Skrevet

Har selv mistet mange ganger i SA og MA... Det er utrolig vondt.

Det er veldig lite man kan si eller gjøre som er strøttende - annet enn å være der om hun trenger deg.

Ikke forsøkt å finne en "grunn" for at de ikke får barn/mister - verden er bare veldig urettferdig. Ikke forsøk og minimer smerten de føler. Men minimer snakket om egne barn og graviditetssnakk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...