August10 Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Hei, er det noen som kan hjelpe meg med noen gode råd? Jeg har omsorgen for vår sønn på 17 mnd, men vi har delt foreldre ansvar. Far har samvær en ettermiddag i uken og annenhver helg. Han henter da sønnen vår i barnehagen hver tirsdag og annenhver fredag. Di dagene han henter er de dagene jeg har mulighet til og jobbe inn det jeg har tapt pga jeg henter og leverer alle andre dager i barnehagen. noe som gjør at jeg ikke rekker til jobb i tide og må gå tidligere. Men far kan plutselig sende en melding på tlf om at han ikke henter han en dag pga han da har blitt syk. Dette skjer nesten regelmessig. Men jeg har vel ingen rett til og gå tidligere fra jobb på grunn av at faren til sønnen min er syk og ikke orker og hente i barnehagen? Hvordan kan jeg gå frem for og få han til og forstå at det ikke er sånn det fungerer? På forhånd, takk=)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Gå ned på familievernkontoret og hør hva de sier. Lag en ny skriftlig avtale. Få dem til å forstå at bf ikke er til å stole på. Sett en støkk i han, på en eller annen måte. Familievernkontoret er gratis og kan mye. lykke til..
August10 Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2010 Vi har vært på familiekontoret så mange ganger. Vi skriver til og med i avtalen at hvis den ene er syk kan den spørre om den andre kan stille opp, får man et nei så skal man ikke diskutere mer. Men da får han sin far til og ringe meg og gir meg rett og slett ikke noe annet valg enn og gå fra jobb uten en gyldig grunn for og stille opp for han som er "syk". men sønnen min må jo hentes. Ringer jeg familiekontoret og forteller at han bryter avtalen, så ber de oss om og skrive ny avtale. Jeg vet at faren til min sønn stiller opp for han da han har samvær, og det er veldig viktig for meg at han har kontakt med sin far. Men jeg må jo alltid være forberedt på at han kanskje ikke blir hentet av sin far. det kan jo ikke fungere på den måten. Begynner og bli rimelig sliten av alt tullet:(
August10 Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. oktober 2010 Vi har vært på familiekontoret så mange ganger. Vi skriver til og med i avtalen at hvis den ene er syk kan den spørre om den andre kan stille opp, får man et nei så skal man ikke diskutere mer. Men da får han sin far til og ringe meg og gir meg rett og slett ikke noe annet valg enn og gå fra jobb uten en gyldig grunn for og stille opp for han som er "syk". men sønnen min må jo hentes. Ringer jeg familiekontoret og forteller at han bryter avtalen, så ber de oss om og skrive ny avtale. Jeg vet at faren til min sønn stiller opp for han da han har samvær, og det er veldig viktig for meg at han har kontakt med sin far. Men jeg må jo alltid være forberedt på at han kanskje ikke blir hentet av sin far. det kan jo ikke fungere på den måten. Begynner og bli rimelig sliten av alt tullet:(
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 Hei August 10 Hvis det ikke funker for jobben din at barnefar har ansvar som han ikke klarer, så må du enten gå ned i stillingsprosent, og så får far betale mer bidrag, du må skifte jobb, evt du går ned i stillingsprosent på din vanlige jobb og får en jobb ved siden av med veldig fleksibel arbeidstid. Eller du må alliere deg med noen andre som kan hente sønnen din i barnehagen, feks noen som jobber i barnehagen, en venninne, eller din familie. Eventuelt må du flytte hvis du ikke har noen å alliere deg med der som du bor nå.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #6 Skrevet 6. oktober 2010 Har desverre ingen gode råd å gi deg siden jeg har det på samme måte. Her mistet jeg en jobb pga barnefar avlyste hele tide og jeg måtte ringe 1-2 timer før jeg skulle ha vakt å si jeg ikke kunne komme fordi jeg hadde ikke barnepass. Barnefar har samvær kun annhver helg og jeg jobbet da i de helgene hun skulle være hos han. Meb siden han aldri klarte å holde avtaler så mistet jeg jobben fordi jeg måtte avlyse så mange ganger. Slik har far holdt på i 5 år nå(siden fødselen faktisk) Men det er ingenting man får gjort med det desverre. Det hjelper ikke med fvk, advokater og hele pakka. Far kan komme og gå som han selv ønsker. Fordi barnet har rett på samvær med den andre foreldren. En lov som far kan utnytte i det fulle og hele. Og desverre er det mange fedre som gjør nettopp dette. Syns det er så rart at i de tilfellene mor er vrang og gjør alt for at far ikke skal ha samvær uten spesiell grunn, DA er faren motivert for samvær og gjør alt for å få dette til. Men i de tilfellene mor ønsker at far skal ha samvær og syr puter under armene hans og gjør alt hun kan for at barnet skal ha kontakt med sin far, nei DA gidder ikke far å stille opp. Jeg trodde jeg ble gal da barnet var rundt 1 år, men da barnet var rundt 2 år var jeg virkelig gal, og nå som hun er 5 år står jeg fortsatt igjen som et spørsmåltegn og er galere enn noen sinne.
Gjest marie-s Skrevet 6. oktober 2010 #7 Skrevet 6. oktober 2010 Hva med å "ta igjen" en stund? Snakk med arbeidsgiveren din om hva som er problemet og si du har en plan for å løse det. Så en dag han ikke skal ha samvær sender du en meldig til han og sier du er syk og at han må hente. Kan han ikke det så er det bare å si at der fikk du svaret ditt neste gang du er "syk". Andre må da hente selv om de er syk så hvorfor ikke han?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #8 Skrevet 6. oktober 2010 Uff, kjenner til den situasjonen, ja. Her er bf "syk", trøtt, sliten, opptatt, deppa, etc minst 4 av 5 samværsdager og sender da en mld etter han egentlig skulle hentet henne for å si ifra at det ikke går allikevel. Noen ganger får jeg ikke beskjed i det heletatt.. Heldigvis jobber jeg i barnehagen vesla går i, så jeg slipper problemer der. Men dersom dette fortsetter når hun begynner på skolen og må hentes på sfo, så sliter jeg.. Men det verste her er at hun savner han veldig når han ikke stiller opp i lange perioder, men det virker ikke som om han bryr seg noe om det. Bare HAN får det som han vil/ønsker/"trenger" etc. Kjenner jeg innimellom bare ønsker han kan forvinne for godt. For da slipper hun den konstante skuffelsen over at han ikke dukker opp når han sier han skal, og jeg har da noe konkret å si hver gang hun spør hvor pappaen hennes er. Men, det er dessverre ikke noe å gjøre med. Han kan velge å drite i samvær når han føler for det, og jeg og vesla må bare godta det, for det er til hennes "beste" at de har samvær..ifølge loven.
Gjest Filifjonka Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg har en ting å si til deg: DOKUMENTER! Hver eneste gang han avlyser en avtale, skriv det opp! Skriv av sms'en ordrett, skriv også hva du svarer. Lag deg en liste. Dette høres ut som det kan bli trøblete med samarbeid framover, så sett i gang allerede nå med å dokumentere. Skriv opp ALT. Og ta vare på det. Lenge.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #10 Skrevet 10. oktober 2010 Det er sikkert fint å samle på div sms`er, samværtsbrudd og liknende, men skal sant sies så er det rimelig bortkastet dessverre, da far kan komme og gå som han vil, til samvær, UTEN at dette går ut over verken han el. samværet- for samvær er ikke noe far blir tvunget til, så han kan komme og gå som han vil. Vil kan ikke komme til samvær så får ikke dette noe som helst konsekvenser for far!!! Så hva får du ut av å samle på sms`er da ??? Fatter ikke at det ikke finnes en lov for dette!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2010 #11 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har notert all samværsbrudd de siste 2 årene(15 A4 sider), dette ene og alene for at han ikke skal komme senere å si at jeg har nektet samvær, og for at han skal ha mindre sjans i en evt rettsak å få utvidet samvær. Ikke for at jeg ikke unner far og barn å få tid sammen, men fordi jeg vet at sannsynligheten er overvelmende stor for at han fortsetter å bryte samvær uansett hvor mye eller lite han har. Og jo mer samvær han har(i teori), jo bedre må barnet forberedes før enhver samvær og jo mer skuffet blir barnet når far ikke dukker opp, gang på gang, på gang. Dattern min er bare 2 1/2 år forresten. Jeg kan heller ikke fatte å begripe hvorfor far får lov til å gjøre slikt mot barna sine. Skulle ønske de kunne forstå hva de går glipp av når de velger å prioritere alt mulig annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå