Gå til innhold

fordeling av husarbeid osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ser at det stadig er innlegg hvor folk klager på mannen sin fordi han ikke gjør noe/nok husarbeid. og for meg virker det som om det alltid dreier seg om det som må gjøres inne som blir tatt med. Hva med det som må gjøres i hagen, med bilen og andre ting som noen faktisk må gjøre og som tar tid. Hvem gjør dette? og hvem jobber mest og med hva. Hvem har den mest krevende jobben?

Kom med din mening?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her fordeler vi ingenting innendørs, vi gjør det meste sammen, eller hver for oss når det behøves, om jeg gjør mest ei uke, så gjør kanskje han mest neste.

Utvendig er det jeg som klipper plenen, gubben som maler, jeg skifter dekk på min bil, han på sin, snekre gjør vi sammen for jeg liker å ha et ord med i laget om hvordan sluttresultatet skal bli.

Skrevet

Her er det jeg som gjør det meste både utvendig og innvendig, han gjør litt mer inne enn ute.

Krevende jobber har vi begge to.

Skrevet

Nå som jeg er i permisjon så er hans eneste oppgave her hjemme å ta gulvvasken. Jeg hater å vaske gulver, resten får han ikke lov til. Han jobber jo tross alt fulltid og pendler hver dag.

Skrevet

Jeg tar hus, hage, bil, regninger, står for inntekten, handling, henting og bringing... ja, alt du kan tenke deg en kan og må gjøre i en familie.

Jada, jeg er alene. Så jeg har vel den mest krevende jobben ;)

Skrevet

jeg og min mann hjelper hverandre med det meste. prøver å lage middag sammen. vi begge tar oss av bilen. min mann jobber 100% stilling, jeg jobbet kunn 80% stilling før jeg gikk ut i perm nå,.

vi har begge krevende jobber..

syns det er greit å hjelpe hverandre. alt man gjør i hus og med bil tar tid,. vi gjør det sammen.. da får vi også mer tid sammen...

Skrevet

Vi fordeler det meste. Han syns gulvvask (vask og støvsuging) og rydding på kjøkkenet er helt greit. Jeg syns klesvask er helt greit, og gjør som regel det andre i huset. Skifting på senger gjør vi sammen, og rydding men jeg rydder nok mer enn han.

Ute deler vi ganske så bra der også. Jeg melder meg først til å måke snø, da kan jeg høre på musikk og være usosial en liten stund.

Bilen er det ikke så mye jobb med, men den som har lyst der og da gjør det.

Jeg syns det er veldig hyggelig å se han jobbe med litt "manneting" så han gjør litt mens jeg bare ser på. Skifte lyspærer er hans jobb, jeg må jo ha en fin rompe og se på. hehe...

Skrevet

Tror ikke mannen er av de verste, men jeg blir sur når jeg har tatt mye i perioder. Men han tar oljeskiftene på bilene, dekkskiftene osv. Og det er stort sett han som renser sluk og slikt...

Vi har begge krevende jobber, men jeg jobber sjelden overtid, og det gjør han. Men det er ikke noe jeg ønsker eller krever at han skal gjøre, og ikke kommer det meg til gode heller. At han gjør mer for arbeidsgiver betyr ikke at jeg skal bidra mer til fellesskapet hjemme.

Nå maser jeg litt på han, fordi jeg har tatt klesvasken over lengre tid. Nå skal han få legge sammen det som henger på stativet.

Skrevet

Ute klipper han mest gress. Det gjør jeg bare av og til, men jeg planter, luker og ordner bedd, beskjærer trær, plukker bær og frukt, bruker kantklipperen, måker snø, strør og fikser ofte ting som er i stykker. Mannen bærer mer ved og tar oftere ut søpla. Vaske bilen gjør vi så sjeldent at det knapt kan regnes med på lista, men jeg tar den som regel på verkstd ol.

Inne Tar jeg meg av middagslagingen på hverdagene og som regel handlingen. Mannen ordner frokost mens jeg får opp ungene. I helgene deler vi på det. Rydding og vasking prøver vi å dele på, men ingen av oss er serlig glad i det, så vi gjør det ikke så ofte som vi burde.

Skrevet

Det som ofte kommer fram i de innleggene som legges ut om dette temaet er bare syting og klaging og da har jeg stadig lurt på hvordan de forteller mannen om ting de synes han kan hjelpe til med.

Jeg selv har en mann som ikke ser rot eller så bryr han seg ikke. Han kan også kommentere at her var det subbete, vi burde støvsuge(da hinter han som regel til at vil du støvsuge for det er så kjedelig), men jeg svarer bare at støvsugeren står på vaskerommet.

Poenget mitt er vel at enten så er mennene til disse damene noen ordentlige latsabber eller så klarer ikke damene å si ifra på en alright måte slik at mennene ikke forstår det som klaging. Veldig ofte har menn hatt litt puter under armene når de bodde hjemme fordi mamma gjorde alt(gjelder ikke alle) og derfor trenger de litt forsiktig veiledning til hva som må gjøres.

hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...