La vita è bella <3 Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Yess, jeg er tidlig ute! Men det er vel ikke noe galt i det? Skal lage kalender til jenta mi for første gang og lurer på om dere har tips? Tenkte tingkalender, kanskje. Hun var 2 i august. Er bra mange gaver som skal lages til, og så er det jo å komme på 24 gaveideer.. Då derfor er jeg begynt allerede nå
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg lagde for første gang gavekalender til eldstegutten her i fjor, da han var 2 år. En ting jeg fant som jeg synes var helt genial var et "magnetpuslespill". Var 8 forskjellige dyr, 3 deler til hver, så der var liksom 8 gaver unnagjort i en fei;) Så hadde jeg noen små kjekspakker og rosiner i noen av gavene (i helgedagene) og en refleks, litt biler (passer kanskje ikke helt til jente, men f.eks sprettball eller hårspenner), sokker med artige motiver på, farge til badevannet, badeleker, sånn klut som vokser seg stor i vann. Foreløpig det jeg kom på nå....
Lemonia Skrevet 5. oktober 2010 #3 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg er også i gang med julekalender. :-) Tar jo tid å lage så må begynne tidlig og så skal hver gave pakkes inn også. Gutten vår fyller to år når første luka åpnes og han får sin første julekalender i år. SIden jeg ikke vil ha huset fullt av billige småting som ikke egentlig blir brukt (og han er uansett for liten til de minste tingene) og ikke vil gi snop hver dag falt valget på å kjøpe en stor pakke Duplo og fordele den utover. Da får han noe som faktisk blir brukt. Tror det blir den største bondegården for der er det lite av de kjedelige tingene som klosser, og mer av sting som faktisk er spennende å få i kalenderen. Litt morsommere å få en hest eller en ku enn tre klosser. :-)
auro Skrevet 5. oktober 2010 #4 Skrevet 5. oktober 2010 Ei eske duplo deles opp i 24 deler. Puslespill delt på 24. Synes det er best med en stor ting som kan deles opp en 24 småting, da blir det mye dill og dall.
La vita è bella <3 Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2010 Takk for gode forslag! Vi har egentlig mye duplo (både bondegård og politistasjon og noen småpakker) og det er ikke det hun er mest interessert i.. Men små puslespill, sokker og rosinpakker er jo noen ideer:) Små bøker er jo kanskje også interessant, jenta mi elsker bøker:) Har forresten tenkt på ny matboks og kjevle og pepperkakeformer. Skal skrive meg en liste før neste bytur, så kanskje jeg får kommet igang:)
Storebror & Lillesøster Skrevet 5. oktober 2010 #6 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg hadde,litt ting han trengte,pysj,sokker,lue,smekker,det er jo noe man trenger,ellers hadde vi litt kjeks,rosiner,dvd med mikkes jul på lille julaften,Julaften da han var 3 fikk han sin første julesokk med snop,ellers hadde jeg tegneblokk,matboks med men hans yndlingsfigur thomas toget,glass skål og skje med thomastoget som var på tilbud til 25 kr,bøker,kakeformer (da ble det baking av kakemenn den dagen) pepperkakehus med tilbehør som vi satte sammen. fantorangen og kuraffen vaskeklut som "vokser" i vannet,utstyr/matrial til og lage julepynt/nisser/engler.
It's all about me Skrevet 5. oktober 2010 #7 Skrevet 5. oktober 2010 Tidlig ute nei, selv er jeg nesten ferdig med kalenderene til to barn. Å ta det på sommeren er den beste tiden da det er så mye salg på dyre ting til kalenderpris.
Glajenta ♥ Skrevet 5. oktober 2010 #8 Skrevet 5. oktober 2010 Jenta mi fyller 2 i begynnelsen av desember. Vi har tenkt å kjøpe lekekjøkken til henne i bursdagsgave, og har derfor tenkt å kjøpe diverse ting til kjøkkenet til adventskalenderen. Kjeler, kopper, kar, diverse mat/grønnsaker/frukt i tøy/plast osv. Tror det blir bra )
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 5. oktober 2010 #9 Skrevet 5. oktober 2010 julepynt, pepperkakeformer med rare dyr (på pepperkakebakedagen), sånne veldig små stearinlys, eget lånekort på biblioteket (med påfølgende tur for å låne julebøker), kongerøkelse, rød tape til å klistre på vinduet, raggsokker, en pen julekule (den dagen vi skal pynte treet), barnesaks (til juleverksted), er noen av tingene jeg har tenkt på. I tillegg til disse julete tingene kommer vi sikkert ikke utenom noen hårspenner, klistremerker og nissegodt.
Trollemor75 Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Er jeg den eneste kjipe moren som ikke lager adventskalender (og heller ikke kjøper)? Det kommer sikkert av at jeg ikke er norsk og er ikke oppvokst med denne tradisjonen, men jeg synes det oppmuntrer til overforbruk og jeg er noe ukomfortabel med skikken.
MathildeC Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg lagde kalender i fjor, og fant mange småting i lekebutikken, eks sprettball, lekefly. Hadde også et par aktivitetsdager med pepperkakebaking o.l. Hadde et par store gaver, f.eks bambi-dvd en lørdag og crocs fikk hun julaften. I år....blir det ikke kalender. Jeg syntes det var litt stress jeg, og synes det blir for mye dill og dall. Så her blir det god gammeldags bildekalender i år, så håper jeg det ikke blir mobbing i barnehagen :-)
Lemonia Skrevet 5. oktober 2010 #12 Skrevet 5. oktober 2010 Det er jo mye vi gjør som oppmuntrer til overforbruk, så for meg blir det litt rart å være i mot akkurat julekalendere. Barn får gaver for tusenvis av kroner til både bursdag og jul, og mange får ting også ellers i året. Ingen mangler noe som helst. Jeg synes ikke julekalendere i seg selv er problemet, for man kan faktisk være bevisst på forbruket sitt selv om man velger dette, det handler om helhet. Og det finnes sikkert tradisjoner du har ført videre som nordmenn generelt ikke er vant til.
NiWi Skrevet 5. oktober 2010 #13 Skrevet 5. oktober 2010 Kalenderen behøver absolutt ikke representere noe overforbruk. Den kan jo gjerne inneholde hyggelige aktiviteter også (bakedag, kinotur, snømann-laging, osv) og ting som man ville ha kjøpt uansett (som f.eks ny tannbørste, truser, sokker osv) Det samme gjelder julegaver, mange klager over at gavene bidrar til overforbruk. Men gi da heller en god vinflaske, olivenolje, kinogavekort, flaxlodd, håndkrem ....Ting som mottaker trenger og vil bruke uansett. Jeg syns det er flott at vi en gang i året kan gi hverandre gaver og er man litt bevisst behøver det absolutt ikke ha de store konsekvensene for verken miljøet eller søppelfyllingene;-)
solita 06 Skrevet 5. oktober 2010 #14 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg laget kalender til min gutt i fjor, og satser på gjenbruk. Miljøvennlig og slipper å få huset full av små dill dall ting. Sydde kalender med applikert juletre og 24 små messingringer. Kjøpte Playmobil julekrybbe og pakket inn et dyr eller en ting for hver dag. Dyrene, bål, benker m.m. først og Josef, Maria, konger og Jesusbarnet til slutt. Stor stas! Og nå har han begynt å spørre etter kalenderen igjen! Vi er ikke spesielt religiøse, men på den måten får vi snakket litt om grunnen til at vi feirer jul på en hyggelig måte. Og håper vi har fått vår egen lille førjulstradisjon han vil huske. Står opp 10 min før hver morgen, tenner lys og åpner ny pakke :-)
nick_342104 Skrevet 5. oktober 2010 #15 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg skal ordne kalender til min lille niese som blir 1 år 1 desember og har planer om å kjøpe en eske duplo som jeg deler opp i 23 pakker. I den første skal hun få enten en nissebamse eller nissetøfler. Hun er jo selvfølgelig altfor liten til å skjønne noe av det men morro likevel.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 5. oktober 2010 #16 Skrevet 5. oktober 2010 Må begynne jeg og snart. Har 72 pakker som skal lages. Her er noe av det jeg har gitt jentene mine i den alderen. Hårstrikker Hårspenner Hårbøyle Børste Sokker Truser(1 som sluttet med bleie veldig tidlig) Liten sjoklade Småbiler(ikke bare gutter som liker det) Lekemat Lekeservise Kjøper man en pakke lekemat f.eks. så har man fort pakker til halve kalenderen i hvert fall. En 5pk sokker på hm, så har man til enda flere dager.
Trollemor75 Skrevet 5. oktober 2010 #17 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har helt sikkert juleskikker som er veldig fremmed for Nordmenn! Først og fremst er jeg vant til mye mindre julestas, vår måte å feire er garantert altfor minimalistisk for folk flest her. Bare 2 dager med festmat, ingen festkaker, få gaver under treet, gaver som ikke skal åpnes før den 25. (akkurat det slaget har jeg tapt)...Vi kombinerer litt fra begge sidene, så nå har vi vår egne juletradisjoner. Derfor dømmer jeg ikke, men vi har faktisk valgt bevisst å ikke ta den delen med, i hvert fall så lenge gutten ikke forlanger det. Nå er han bare 19 mndr og bryr seg absolutt ikke om gaver og kalendere, vi får ta det som det kommer. Stakker gutt må uansett belage seg på å ha en "rar" mor som snakker et annet språk, lager annerledes mat og er generelt sær, så litt til eller fra er ikke verre enn det! God Juleforberedelser til dere som er julemaksimalister, jeg håper dere har det kjempekoselig! Vi står på andre siden av skalaen, men det betyr ikke at vi ønsker å ødelegger festen for dere!
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 5. oktober 2010 #18 Skrevet 5. oktober 2010 Oi så mange fine tips! Stjal noen ) Men dere, hva bruker dere som bakgrunn til pakkene? Får man kjøpt det? Jeg er ikke så flink så jeg får til å lage min egen gitt...
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 5. oktober 2010 #19 Skrevet 5. oktober 2010 Og hvor kjøpte du magnetpuslespill? Hørtes moro ut
Lemonia Skrevet 5. oktober 2010 #20 Skrevet 5. oktober 2010 Det er da ikke noe "stakkars" her. Det er aldri negativt å få det beste fra to verdener. :-) Hilsen fransk-norske
Gjest Skrevet 5. oktober 2010 #21 Skrevet 5. oktober 2010 I år tror jeg det blir puslespillkalender+sjokoladekalender til kr 5,- på Europris... Noen puslespillbrikker pr dag og så kanskje noe "ekstra" på spesielle dager, som f.eks. billetter til Putti Plutti Pott o.l. Tenkte vi kunne ta oss en tur i bokhandelen eller lekebutikken og kikke litt en dag, og se om det kanskje er et puslespill hun får veldig lyst på. Så merker jeg meg det og stikker tilbake og kjøper det seinere. Frøkna er 5 år, så puslespillet bør vel ha minst 100 biter, tenker jeg, eller kanskje bortimot 200. OG - jeg må legge puslespillet først! Slik kan jeg pakke brikkene til de ulike dagene slik at vi bygger på bildet, og unngår at det bare blir løse brikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå