Gå til innhold

Leverpostei?

Makko med to små gutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

I "gravidboka" mi (en oversatt britisk bok) står det at man ikke bør spise leverpostei. Men jeg har SÅ lyst på god baconpostei med rødbeter...

Har ikke funnet noen norske anbefalinger om å holde seg unna leverpostei... Så kan jeg spise det uten bekymringer????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har spist MASSE leverpostei...og har ikke lest noen plass at jeg ikke bør gjøre det :-) Jeg tror jeg hadde forholdt meg til norske anbefalinger jeg :-)

Nam, nam...leverpostei! Har ikke spist det på mange år...men NÅ går det unna gitt!

Skrevet

spiser masse leverpostei jeg,spesielt de ovnsbakte nam nam:) d er kunn svolværpostei og lofotpostei de anbefaler at gravide holder seg unna.

Skrevet

Hei

Leste noe lignende i en bok her jeg også, men spiser mine skiver med leverpostei med god samvittighet de gangene jeg har lyst på det:-) på samme måte som jeg tar ett glass Coca Cola i ny og ne, eller en kopp kaffe eller to om det skulle falle seg sånn. Kos deg med skivene dine du, og svangerskapet videre:-)

Skrevet

Det er nok pga høyt innhold av A-vitaminer i lever. For mye A-vitamin i svangerskapet kan gi fostermisdannelser.

Men jeg vet ikke hvor mye A-vitamin det er i leverpostei, eller hvor mye A-vitamin som behøves for å få teratogen virkning.

Skrevet

Med mindre du har lyst til å spise boksevis med skjei, så tror ikke jeg det er farlig.

Jeg har hvertfall unnet meg en skive til frokost når anledningen har bydd seg :)

Skrevet

Nei, det var det jeg tenkte, også. Har spist det selv. Men hadde tenkt meg om to ganger hvis jeg hadde fått leverpostei-pica :)

Skrevet

Oj, i så fall står det jo ingen ting om det på de norske sidene.

Jeg spiser mange skiver om dagen :)

Kanskje de har andre typer leverpostei i England??

Skrevet

Det er ingen norske anbefalinger om å ikke spise leverpostei.

Anbefalinger er jo ulike fra land til land, så mens vi går rundt og er redd for salami og brie så spiser andre det med god samvittighet.

Skrevet

Legen min sa at man ikke skulle spise ren lever, men leverpostei var greit. Og jeg kunne også spise salami/fårepølse om jeg hadde det i frysern i et par døgn først.

Skrevet

Men sant som Lemonia sier, ulike retningslinjer alt etter hvilket land man bor i

Skrevet

Eneste "retningslinjer" jeg har lest om angående lever er at man skal være forsiktig med fete lever middager, da pga høyt A vitamin innhold. Litt i samme gaten som at man ikke skal ta multivitaminer med A vitamin sammen med tran. Men er nok ikke farlig med leverpostei, jeg har iallefall kost meg med mange skiver leverpostei og sylteagurk, mmmmm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...