Gå til innhold

går dere til jordmor eller lege på kontroller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått litt til begge (er i uke 32 nå) Men vurderer å gå bare til jordmor fremover. Var hos legen i dag og fortalte at jeg sliter med vonde hofter og rygg.. men ble lissom ikke tatt på alvor og hun sa ingenting om hva det kunne være.

Fått 50% sykemelding frem til permisjon siden jeg jobber i barnehage og alt er veldig slitsomt om dagen.

Men det jeg lurer på er: gjør jordmor den samme jobben som legen? Kan jordmor sykemelde eller henvise til fysioterapeut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun gått til jordmor på de faste kontrollene:)

Tror ikke jordmor kan sykemelde nei.

Føler det er "tryggere" å gå til jordmor siden hun driver kun med dette, og allmennlegene har liksom litt kunnskap om alt føler jeg:p Vet jo at de kan det de driver med, men føler jordmor kan litt mer om graviditet og kan sette seg litt mer inn i min situasjon

Skrevet

Jeg gikk til begge sist gang, men denne gangen har jeg bare gått til fastlegen fordi jeg er så fornøyd med henne. Kjenner flere som kun går til henne og ikke jordmor i svangerskapet også fordi hun er så flink.

Hvis du trenger sykemelding, er det fastlegen som må ordne dette.

Skrevet

Gikk sånn ca annenhver gang fram til uke 35. Da ble jeg 100%sm fram til permisjon av fastlegen. Etter det har jeg gått ukentlig til jm.

Jeg har vært veldig fornøyd med å gå annenhver gang, men har nok et annet forhold til fastlegen enn deg. Min har vært kjempe forståelsesfull og det har helst vært henne som har pushet på for å sykemelde meg. Nå har jeg vært ekstra godt fulgt opp også med mange ekstra ul og kontroller, både pga flere tidligere avbrutte svangerskap, alder, bekkenløsning +++

Nå synes jeg det er helt fint å forholde seg kun til jm - men hun kunne nok ikke skrevet ut sm nei.

Lykke til videre, Lisamor :)

Skrevet

sist gikk jeg mest til legen, denne gangen gikk jeg kun de 2 første kontrollene til legen...resten til Jordmor. Jordmor har bedre tid og er mye hyggeligere synes jeg:-) Legen er inn og ut...vips ferdig! man kan jo velge...hvertfall kunne jeg...!

Skrevet

Har gått hos begge, men mest til jordmor. Ho har som regel litt mer tid, så synes det er trivligere:)

Skrevet

Har gått til Jordmor for det meste, men går til legen de gangene jordmor ikke har hatt plass

Skrevet

Jeg har kun gått tilnfastlegen min og har vert veldig fornøyd med det.

Skrevet

Har vært til fastlegen 3 ganger i løpet av svangerskapet, men det er mest fordi han vil se meg siden han tross alt sykmelder meg (gradert pga rygg og bekkenplager).. Han er en super lege ellers, men akkurat når det kommer til svangerskap, og man ikke er syk(!), så går kontrollene superfort, og ikke tid til særlig med spørsmål.

De andre kontrollene har vært hos jordmor og jeg skal ha resten av kontrollene hos jordmor også. Tiden hos jordmor er en halvtime, mot 15 minutter hos lege(eller mindre, for stort sett er de jo forsinket..).

Skrevet

jeg gikk annenhver gang til jordmor og lege i begynnelsen.. men var ikek fornøyd med oppfølgingen hos jordmor + at det har vært en del ekstra oppfølging hos lege av ulike grunner, og jegs yntes da det ble vanskelig å gå annenhver gang for jeg måtte liksom forklare hva legen hadde sagt til jordmora og omvendt.. så jeg kuttet ut jordmor og går nå bare til lege!! Og er strålende fornøyd med det!

Skrevet

Jeg har vært hos jordmor en gang, og det innbød overhodet ikke til gjentagelse. Dermed ble det kun fastlege. Men det er egentlig veldig ålreit å være bare på ett sted syns jeg, så har legen min full oversikt over alt. Nå har jeg i tillegg en utrolig dyktig fastlege, som alltid setter av gooood tid til svangerskapskontroller. Også har hun jobba på barsel tidligere.

Det avgjørende for min del var at jordmor var så utrolig nedlatende og belærende da jeg var der. Jeg anser meg selv som ganske oppegående, men det gjorde tydeligvis ikke hun.. ;p

Skrevet

Godt poeng Miss Snow. Har skjønt at det er noen jordmødre der ute som ikke her helt ok. Det er selvfølgelig viktig å ha god kjemi... :-)

Skrevet

Har prøvd lege, byttet lege, jordmor, byttet (flere ganger) i mellom og under begge sv skap. Finn en av hver som du liker. Endelig er jeg 100% happy. Legen min elsker jeg og jm gir meg alt jeg ber om av ekstraservice.

Verken jm eller lege skal få deg til å føle deg dårlig til mote. Tvert imot. Er du ikke happy så bytt!!

Skrevet

takk for mange tilbakemeldinger:) jeg hadde time hos lege i dag og har time hos jordmor om fire uker.. tror nok jeg velger å gå bare til jordmor fra nå og frem til fødsel:) er enig i det dere sier om at legen har det ofte travelt. Det føltej eg i dag da jeg hadde en del spørsmål, hun svarte så kort og jeg ble egentlig ikke noe klokere følte jeg. Så siden jeg har 50% sykemelding frem til permisjonen nå så tror jeg ikke jeg trenger å gå til legen noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...