Rose -3. troll i 2012 Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har en syk samboer som ikke er i stand til å ta sykedager med ungene. Nav er som vanlig veldig vanskelige med å få overført disse dagene til meg. Lurte derfor på om det var mulig at jeg ble eneste med omsorgen (vil da IKKE søke om noe økonomisk kompensasjon, det er ikke poenget) og likevel bo med far? Noen som vet?
Guttemamma75 Skrevet 5. oktober 2010 #2 Skrevet 5. oktober 2010 Dersom samboer er så syk at han ikke kan ta vare på barnet kan du søke om å få overført alle sykt barn dagene til deg. Skriv en søknad til nav og begrunn hvorfor du må overta sykt barn dagene, vis til paragraf 9 punkt 6 i folketrygdloven: "Arbeidstakeren regnes for å ha aleneomsorg for et barn også hvis den andre av barnets foreldre i lang tid ikke kan ha tilsyn med barnet fordi han eller hun er funksjonshemmet, innlagt i helseinstitusjon e.l." Dere må også ha erklæring fra din samboers lege som bekrefter at han pga sykdom ikke kan ta vare på barnet ved sykdom.. Jeg var i gjennom denne regla i fjor da min mann var svært redusert etter en stor hodeoperasjon og ikke kunne passe barnet ved sykdom. Jeg fikk først klart nei når jeg kontaktet nav forvaltning ang dette fordi det var kun aleneforsørgere som kunne få alle sykt barn dagene selv. Men så leitet jeg litt i lovverket selv og fant fram denne paragrafen, sendte inn søknad pluss dokumentasjon fra lege - og fikk overført alle sykt barn dagene til meg.. Håper dette kan være til hjelp!!!
Plutselig_gravid Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Det er mulig å få de overført, men legen må skrive en omfattende og godt begrunnet erklæring. Og tror ikke man kan få de overført hvis det gjelder kortidssykdom, men er sikkert unntak der også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå