Gå til innhold

Litt informasjon om tidlig UL?!


Aktivia

Anbefalte innlegg

Har lest endel rundt på forumet nå og ser at det er veldig mange som sier de er på tidlig UL! Er det fordi de er i noen form for risikogrupper eller er det rett og slett for å forsikre seg om at alt er OK?

Hva er kriteriene for å få tidlig UL? Er det kun privatklinikker som utfører dette? Må man betale det selv? Kan man ringe til direkte til klinikk og bestille eller må det gå gjennom fastlege?

 

Er det noen på Juniforumet som har planer eller har vært på tidlig UL?

 

Jeg er førstegangs. Har rett og slett ikke peiling på noen ting. Ingen av de nærmeste vennene har barn så det er liten vits i å fortelle dem så tidlig for å eventuelt lure ut av de det de vet....

 

Er litt redd for å spørre om tidlig UL da jeg ikke vil bli sett på som en "sorteringsmaskin". Men det har stor betydning for meg om å kunne ta et valg. Er jo usikker på å få barn i utgangspunktet!!

 

Håper på svar... Er oppe så sent fordi jeg er på nattevakt! Da får man tid til å gruble over saker og ting! Negativt og Positivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidlig ul via lege (gratis) får man bare om man har medisinsk indikasjon for det. Det kan f.eks være blødninger, usikker på termin, tidligere sa/ma eller bruk av medikamenter tidlig i svangerskapet som kan være farlige for fosteret..

For alle andre er det fritt fram å bestille privat ul om man føler behov for det og ønsker det. Denne kan du bestille selv hos private ul klinikker som det finnes mange av de fleste steder. Koster alt fra 500-1500 kr.

Jeg hadde selv tidlig ul i uke 9 i forrige svangerskap og da kun fordi jeg var nysgjerrig og ville vite at det "var noe der" inni..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å ta en tidleg UL. Mange andre land har det, men ikkje i Norge. Eg har fått meg tidleg UL time i uke 12, da er det best å se utviklingen og evt. om det er noe gale. Du trenger ikkje tenke at du er en "sorteringsmaskin" , du tar dine valg og må leve med de resten av livet. Vi alle har forskjellig mening og forståelse av ting og livet. Og hvis det er noe gale, er det mye lettere å ta avgjørelser når man er 12 uke på vei eller 19 uke og kjenner liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...