Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #1 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg blir temmelig provosert over barnehager som tror de er så sunne, fordi de går ut med å være sukkerfrie. Å være sukkerfri er ikke det samme som å være sunn. Synes mange barnehager virker uvitende og ikke minst hysteriske.... De fokuserer bare på sukkeret i maten. Hva med saltinnhold?! Det er ikke farlig å spise en brødskive med syltetøy eller litt sukker på grøten av og til, og barna har heller ikke vondt av en sjokoladebit i en sjelden anledning. Det viktigste er et variert kosthold, hvor barna får i seg de viktigste næringsstoffene de trenger.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 Alle bhg har da et variert kosthold! Du er tydeligvis uvitende om hva en "sukkerfri" bhg vil si.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #3 Skrevet 4. oktober 2010 Nei, jeg er ikke uviten om dette. Jeg har selv jobbet i en bhg...og fokuset der var ikke noe sukker. Sukkerfri betyr sukkerfri. Du er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen du som kom med den kommentaren der...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #4 Skrevet 4. oktober 2010 Er ikke barnehagen, men foreldrene som bestemmer at en barnehage skal være sukkerfri, så det er foreldrene som bestemmer hva dette skal innebære også. Så er tyderlig at du ikke vet nok om sukkerfrie barnehager, så hva er poenget med å uttale seg om saken? Jobber i en sukkerfri barnehage selv, foreldrene har gått sammen og blitt enige om at de ikke vil at barna skal serveres is, kake ol når det feires bursdag, at saft skal byttes ut med melk og vann og at syltetøyet skal ut av kjøleskapet.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 Kjedelig med bursdag uten kake. Hos oss for en forsatt kake når noen fyller og, og når det er foreldrekaffe. Flere som sender med en kakebit i matboksen på turdagene også.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #6 Skrevet 4. oktober 2010 Som sagt, ikke barnehagen som har betemt dette, dette er et valg foreldrene tar.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #7 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg er tildels enig med HI, ihvertfall i alle de barnehagene hvor sukkeret er kastet ut, men maten som serveres ellers er kneip, tomatsuppe, fiskepinner og ferdigpotetstappe. Mat som er stappfull av fint hvetemel, salt, konserveringsmidler og annen skit.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #8 Skrevet 5. oktober 2010 Enig. Lavkarboforeldre vinner gjennom overalt. Har selv slitt med spiseforstyrrelser og jobber med og lære at barna skal lære seg et fornuftig kosthold og at det og røre på seg er bra, se på TV er mindre bra... Da min datter i 2.klasse skulle finne seg frokost en helg, spurte hun om hun fikk yoghurt med müsli...Ja, det får du selvsagt. Så tar hun det og sier,- Jeg VET det er litt mye sukker i dette,- men det går bra, ikke sant? Jeg hold på og sprekke av sinne, frustrasjon og ble lei meg på samme tid som jeg ville holde meg rolig og behersket, og sa bare at,- sukker er ikke farlig. Får man lyst på søt MAT (ikke søtt og godterier) så trenger man som regel litt sukker. Det gir energi. Så lenge du er aktiv og ikke sitter i sofaen hele dagen og og spiser goddterier og brus bare ved spesielle anlednginer,- så er ikke sukker farlig. Det er masse sukekr i frukt også, men det er sundt. Ikke la andre si deg noe annet.Ingen maat er FARLIG...Det er kun USUNDT hvis man ikke gidder og leke, være ute og røre på seg.. Jeg blir lei meg når til og med BARNEHAGE barn lærer om "farlig og ufarlig" mat...Og at ANDRE foreldre skal bestemme at mitt selvlagede syltetøy er farlig..At brunost, yoghurt, juice av 100% fruktjuice, gomme, prim, at dette er farlig...Jeg er heller mer bekymret for som HI sier, saltinntak, og for ikke snakke om alle e-stoffer det finnes massevis av. JEg tar heller en kjapp titt på antall "E-er i en pose/matvare enn å se på karbohydrater. Uansett, mat er ikke og skal ikke være varlit.Inaktivitet derimot,- DET er farlig..... Jeg holdt på og dø fordi jeg var redd for mat...Das helst mat med fett..I dag er det mat med sukker som er farlig.....Tror vi vil få mange barn med spisefortyrrelser etterhvert...Kan man ikke heller mase på at FORELDRE ikke skal la barna sitter foran TV mer enn 1t samlet i løpe av hele dagen de er hjemme? DET skulle jeg gjerne vært med på og fronte..SÅ hadde barnas matinntak regulert seg selv hos 95% av......Men igjen, det er så mye letter og tømme i de vann og sukkerfri mat, go sette de foran TV, så man selv kan slappe av, også tar man frem brus og snop når ungene er i seng..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #9 Skrevet 5. oktober 2010 Mine unger går i en barnehage der det ikke er restriksjoner på sukkeret. På avdelingen til den eldste er det helt greit. Der har de voksne er greit forhold til det. Ungene får varm solbærsaft hvis det er kaldt, av og til en is hvis det er varmt ol. På den minste sin avdeling derimot skulle jeg gjerne sett at de inførte sukkerforbud. Inntil jeg tok opp problemet på foreldremøte besto alle varmretter av pølser. De fikk is eller kjeks i tide og utide som hvis det var varmt eller kaldt, hvis de var flinke til å rydde eller noen hadde slått seg. Det var kaker hver gang noen hadde fødselsdag og rett som det var ellers også. Jenta kom hjem 2-3 ganger i uka med nesten urørt matboks ettersom hun hadde spist seg mett på kaker og snop. Etter at jeg tok det opp har det blitt litt bedre, men de ansatte på den avdelingen har desverre ingen greie på kosthold og er veldig glade i kosemat. Derfor hadde det vært fint å få et totalforbud mot sukker. Da hadde de ikke hat noe valg og hadde kansje måttet lære seg litt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Raffinert sukker er farlig jo. det settes i sammenheng med svært mange livsstilssykdommer og helseproblemer. Det har heller ingen næringsverdi. Ja til barnehager som forbyr produkter med raffinert sukker. Det får ungene nok av av uvitende foreldre likevel.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Å ha restrisksjoner på visse mattyper er noe helt annet enn "sukkerfri":...Brunost må bort, det er nok sukker i brødet!!!! De blir hyper av det i seg selv..Var argument brukt i vår barnehage... Ehh,, det er bevist flere gang at sukker er ikke "hyperfremkallende" det er helst e-stoffer, og aller mest den spenning, følelse av "forbudt" og andre aktiviteter i de tilfeller sukkermat gies (et bursdagsselskap med skattejakt, fri utfoldelse og mye spennende som skjer e.eks), som gjør barna hypre... Nei, man bør kreve vanlig, norsk mat på barnehagen. Saft KAN gies i forbindelse med måltid, men maks et glass..Mellom måltid, vann...Yoghurt er IKKE farlig, og ei brunost og gomme.. Raffinert sukker i seg selv er IKKE skyld i livsstilssykdommer i seg selv, det er brus og godterier som vi spiser formye av..Et normalt variert kosthold, nok aktivitet vil ikke gi for mye sukker, til noen... Barna får nok aktivitet i barnehagen, det er på FRITIDEN aktiviteten blir for lav og maten blir feil. Jeg er NN lenger opp som har hatt anorexia,- da jeg hadde det på 90-tallet var det FETT som var skummelt..Jeg spiste sukkerspnn, vingummi, drops, alt med bare sukker, og null fett var jeg ikke"redd for";- men alt med fett....Var livredd, rett og slett..Det resulterte i at det smittet over på alle mat etterhvert, og jeg endte opp med å havne på sykehus med sondemat.. Nå har sukkeret tatt over,- og det fokuseres helt helt feil.......Jeg vil ikke MINE barn skal lære at noe mat er farlig, jeg vil heller ikke barnehagen skal assosieres med kake og brus, er ikke det,- men alt med måte... FOreldre burde istedet for å jobbe mot sukkerfri barnehage kutte ut og spises godterie, drikke brus og kose seg selv etter ungene er i seng...De burde innføre max-TV tid på 1 t hver dag, de burde passe på at de SELV rører nok på seg hver dag.....Slik lærer man barna og leve somman selv lever..EN sunn livsstil, med minimalt TV/Data, nok bevegelse og normalt forhold til mat....LEv som man lærer, ikke prakk på ungene en måte og spise på og spis det du vil selv..Ikke prakk på ungen vann og agurk og sett ham foran TV fordi du selv ikke "Klarer" og bli med ut og leke i sneen......Ikke gi BARNEHAGE ansvar for at ungen skal spise sundt i 4 av dagens måltid, sli at man kke trenger og "ta så hardt på det selv":.......Lærer man barna et normalt kosthold hjemme, så vil det holde seg til det i barnehagen også...Og variere med pålegget, selv om syltetøy står fremme hver dag i barnehagen....... SElv om yoghurt er et valg hver dag, så vil ungen mest sannsynlig variere...Om den har lært hjemmefra at litt av alt er best..Ikke noe er mer farlig eller spennende enn annet.....Det funket på mine barn.....Og om mine barn blir syke (spiseforstyrrelse) pga redsel for sukker, så vil jeg gå til sak mot karbohysterikeren................
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #12 Skrevet 5. oktober 2010 Vel, jeg må innrømme at jeg er glad for at bhg her er sukkerfri. Ikke fordi jeg har en agenda, for E-stoffer er verre, mye verre enn raffinert sukker. Dessverre er min familie på mors side arvelig belastet med et svært svingende blodsukker, på min fars side har vi flere tilfeller med diabetes 2. Og på faren side er det diabetes 1. Mao har vi fått et barn som overhodet ikke tåler et karbohydratbasert kosthold. Hun blir rett og slett syk og nærmest deprimert. Hjemme klarer vi å holde henne stabil med protein og fett, men i bhg får de brød, noen dager til hvert måltid. Og hva skjer da? Hun blir utrolig trist og lei en times tid foran hvert eneste måltid. Ikke fordi hun ikke spiser nok, men fordi kroppen hennes brenner vekk alt sukkeret (les brød) lenge før det er tid for neste måltid. De dagene de husker på å gi henne egg til et måltid eller masse fett på brødskiva har hun en fin dag. Og det sliter mindre på kroppen hennes. Jeg vil ikke tenke på hvordan hun ville hatt om de i tillegg fikk kake, is og sjokolade i hytt og pine. De får is når det er fryktelig varmt, prim på brødskiva og kake på foreldrekaffe. De er ikke nazi overhodet, men det ville blitt kake HVER dag om de skulle feiret bursdag slik. For mitt barns del er jeg lykkelig over at de får velge varmmat i stedet som bursdagfeiring!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #13 Skrevet 5. oktober 2010 Hehehe, unnskyld, måtte le litt av deg anonym 06:58. Lavkarboforeldre vinner gjennom over alt -den var god. Vet du i det hele tatt hva lavkarbo er? Kan garantere deg at den jevne barnehage (sukkerfi eller ei) ikke er særlig lavkarbo -tvert i mot. Vi lever lavkarbo hjemme, men barna gjør ikke det i barnehagen, selv om de går i en såkalt sukkerfri barnehage, og nei jeg er ikke en av de foreldrene som har fått det gjennom.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #14 Skrevet 5. oktober 2010 Å angripe alle sukkerfrie barnehager fordi du har erfaring med 1, kanskje par andre også for det jeg vet er vel rimelig usaklig av deg? I barnehagen jeg jobber har vi fokus på å ha et sunt og variert kosthold, vi har ikke fokus på å være sukkerfri, men ha et minimalt innhold av sukker. Vi har også fokus på at mat skal være mest mulig fra bunn av og på den måten unngåes de store dosene med salt. I dag vet 90% av alle voksne mennesker at salt også er skadelig i for store doser og man tar hensyn til dette. Og så så jeg en kommentar om at bursdag uten kake er kjedelig..... Hvem har bestemt det? Du som voksenperson eller datteren/sønnen din på 1 år som ikke vet hva kake er ? Vi voksne bør lære oss at det er våre holdninger som styrer barnas ønsker, når vi gir de sjokolade/is/bolle/kjeks o.l så er det vi som lærer de å like det, det er ikke noe de autmatisk får som favoritt. Det er ikke galt å gi barna litt sukkerholdig mat/snacks innimellom, men alle bør være bevisst på hva de putter i barna sine! En hvetebolle eller kjeks for å bestikke barna til at du kan gå på shopping er galskap. Barna inntar de fleste av dagens måltider i barnehagen og nettopp derfor er det viktig at barnehagen har et sunt kosthold uten for mye sukker! Det er også forsket på at barn med dårlig kosthold tar det med seg i voksen alder og motsatt. For mye sukker i kostholdet gjør motorikken dårligere, dårlig motorikk gir dårlig konsentrasjon og dårlig konsentrasjon gjør at du gjør det dårlig på skolen. Noe å tenke på når dere synes det er greit å ha kake i barnehagebursdagene. Og et lite regnestykke: I en barnehage med 18 barn er det 18 bursdager, hvor av hvert barn har ca 3 feiringer hver (i barnehagen, familieselskap og barneselskap) Når jeg fikk det regnestykke presentert innså jeg at kake i barnehage er unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #15 Skrevet 5. oktober 2010 08:20, raffinert sukker er ikke verre enn annet sukker. Virkningen på kroppen i form av økt blodsukkernivå og eventuell omdannelse til fett (om det ikke brukes opp) er nøyaktig den samme som annet sukker, f.eks. fruktsukker.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #16 Skrevet 5. oktober 2010 Det er ikke bare når barna har fødselsdag de er kake hos oss. Det er også når de ansatte har fødselsdag (4 stk fast på avdelingen), til høstfesten, før Haloween, Lucia, til julebordet og juleavsluttningen med foreldrene, 1. dag etter nyttår, før påske, 17.mai og sommeravsluttning. Det blir 31 faste dager i året med kake i barnehagen! Når de da i tillegg bruker kjeks ol som belønning og de kan finne på å ha en bamsefest med bamsemums mm noen ganger i tillegg synes jeg deter på tide å sjerpe reglene.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #17 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg glemte foresten at det er varm saft og boller til kanefarten, på ski dagen og på en båttur. I praksis blir det minst en gang i uka.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #18 Skrevet 5. oktober 2010 Nei, det er kanskje like farlig. Men problemet er at rafiinert sukker kommer i TILLEGG til det naturlige sukkeret i maten. Naturlig sukker er vanskelig å kutte ut hvis man skal ha et variert og sundt kosthold. Men raffinert sukker kan vi faktisk kutte ut uten de helt store problemene.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #19 Skrevet 5. oktober 2010 Selv har jeg ingen problemer med tilsatt sukker. Så lenge man er aktiv nok, og spiser akkurat passe, forbruker man disse kaloriene. Og man er utstyrt med insulin, om man ikke er diabetiker. Kjøper jeg saft og brus (ikke så mye, akkurat), så velger jeg de sukkerholdige, ikke dem med kunstig søtstoff. For det første smaker de best, for det andre er det ikke noe problem å få disse "ekstra" kaloriene, så lenge man ikke har et veldig stort forbruk.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #20 Skrevet 5. oktober 2010 Det er jo ikke enten-eller! Enten så spiser man alt eller så spiser man ingenting usunt! Jeg er ikke så veldig glad i sukkerhysteriet selv men for å bli sunnere må man starte et sted.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #21 Skrevet 5. oktober 2010 Heller litt sukker og kanel på grøten, enn Toro tomatsupper og potetstappe i poser. Det er et fryktelig kosthold barnehagen her tilbyr, og det er alt for mange smøremåltider, fulle av karbohydrater.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #22 Skrevet 5. oktober 2010 Da må du følge med i timen. Raffinert sukker er verre for kroppen enn foreksempel fruktsukker. Raffinert sukker er i tillegg fullstendig unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #23 Skrevet 5. oktober 2010 10:44, beklager å måtte si det, men det er nok du som ikke er faglig ajour. Men på sånne som deg, nytter det ikke med saklig informajon. Sånn er det med fanatikere.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #24 Skrevet 5. oktober 2010 Våres barnahage har et veldig avslappet forhold til sukker, de kan godt finne på å ta med ungene til skogs plukke bær, reise tilbake for å lage vafler med hjemmelagd syltetøy.Det syns jeg er kjempe fint, for da får barna lært vært med i hele prossessen og kan nyte vaffler med blåbærsyltetøy med god samvittighet:) De er opptatt av variert mat, men de vet å kose seg en gang i blant også. Men barna må ofte "jobbe" litt for kosen (som å lage selv). I området hos oss er det mange typer barnehager å velge mellom, som foreldre har vi mye vi skulle ha sagt og barnehagene hører mye på oss. De foskjellige barnehagene blir til etter foreldrenes ønsker og behov, vil ikke foreldre ha sukkerfrie barnehager, så hadde de ikke vært så mange av dem heller. Jeg ville snakket med barnehagen om mer variert mat, og eller byttet barnehage hvis jeg følte at barnehagen ikke ga barnet mitt den variasjonen det trenger. Selv har jeg et avslappet forhold til sukker, jeg var nok mye strengere når vesla var mindre. Men i dag syns jeg det er helt greit at de får i seg litt sukker hvis det har en god hensikt. som f.eks bursdager, at de lager noe selv osv. I mange tilfeller syns jeg det er viktigere å se hva slags næring de får i seg, enn hvor mye sukker. Og jeg vil påstå at hjemmelagd blåbærsyltetøy som ofte er ganske mye sukker i, er fortsatt veldig sunt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #25 Skrevet 5. oktober 2010 Raffinert sukker er ifølge Gro Harlem Bruntland gift. Raffinert sukker gjør mye med kroppen som kan sammenliknes med ting vi ikke gir barna (røyk, dop, kaffe...). I Damnark har de hatt ett prosjekt med ungdom som har flyttet rundt og drevet på med utrolig mye sprell. Disse ungdommene gikk på spesialsskole fordi de ikke kunne fungere med sammen med andre. Barna var ukonsentrerte og "høye"-"lave" omhverandre. I ett prosjekt fikk de inn fysisk aktivitet og fratatt alt med sukker (raffinert sukker) og inn ett sunnere kosthold. Ungdommeen begynte for første gang å konsentrere seg og få kontroll over seg selv. Barn og voksne har ikke godt av sukker da det ikke gir oss noe kroppen trenger. Barn som ikke har sukker i kosten fungerer mye bedre i dagliglivet enn de som får sukker daglig (og det gjør MANGE). Hvorfor skal de ha sukker i barnehagen? De får mer enn nok hjemme. Jeg snakker ofte med foreldre i forbindelse med dette og de foreldrene som tror de har ett sukkerfritt kosthold blir overasket over hvor mye barna egentlig spiser. Sukker ødelegger også for opptaket av det kroppen trenger fordi sukker i seg selv gir metthetsfølelde men ingen næring. Drikker barna saft til måltidene spiser de mindre enn om de drikker vann. Melk gir samme metthetsfølelse som saft men da får vi næring i tillegg. Barn får ofte lørdagsgodter, kake i bursdager, is ofte om sommeren, saft til middag, kjeks til kaffen og youghurt til lunsj. Det er mer enn ett barn bør ha og da trenger de ikke mer påfyll i forbindelse med bhg. Noen barn reagerer også aggresivt eller med ADHD tendenser med "bruk" av sukker. Sukkerbevisst er ett bedre ord enn sukkerfri i mine øyne. Barnehager som er sukkerfrie eller sukkerbevisste er ofte sunnere enn de som ikke er det. Nå har jeg vært rundt i alle barnehagene i kommunen og nabokommunen og aldri sett en posesuppe eller annen hel eller halvfrabrikata. Alle her lager brød selv (mest på grunn av pris men også næring og læring), har sunne pålegg og lager varmmåltider med ferske grønnsaker og kjøtt/fisk. Sukker er unødvendig. Hvem er det her som gir røy til sine barn? Det er like unødvendig go kan gi like store helseskader (ikke i små doser)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå