Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg? Sykemelding.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en liten bedrift uten prosentstilling. Jobber tre dager i uken (minimum) men sjefen nekter å gi meg fast prosent. Jeg har i tillegg lavere lønn enn alle de andre (samme utdannelse og erfaring som flere andre), så jeg er jo veldig grei å bruke...

Jeg får vite vaktene mine fra uke til uke. Veldig stressende men jeg får jo ikke gjort noe med det. Tilfeldigvis er jeg satt opp på vakt imorgen og torsdag (jobbet i dag), i tillegg til fire dager i neste uke. Men, jeg har blitt syk. Jeg er utrolig dårlig, svimmel, kvalm, sliter med å puste, kald, stiv i kroppen, vonde ledd + en hel del andre ting. Måtte gå fra jobb i dag fordi jeg var så dårlig.

Ringte legen og fikk time på torsdag, men med beskjed om å ikke jobbe før det.

Sendte melding til sjefen om at jeg beklaget så mye men at jeg dessverre var sykemeldt disse dagene, men at jeg skulle til legen på torsdag, så kom innom med sykemelding og oppdatering om hva som skjer videre etter det. Da fikk jeg til svar at sjefen ikke trengte sykemelding, jeg skulle bare gi beskjed når jeg kunne jobbe igjen..!

Jeg vet at dette blir gjort fordi h*n har tenkt å stryke vaktene mine (som jeg som sagt er satt opp på) slik at h*n slipper å betale sykepenger. Men jeg har vel rett på det når jeg er satt opp? Jeg var klar over at h*n kunne finne på å gjøre dette, og tok derfor bilde av timeboken med alle mine oppsatte vakter.

Jeg kommer til å skrive disse vaktene på timelisten med sykemeldt i parentes, og jeg kommer til å gi klar beskjed om jeg ikke får betalt.

Men jeg må bare være sikker, så lenge jeg er satt opp, har jeg jo rett på pengene sant? Jeg kan jo ikke gå på jobb når jeg konstant holder på å spy, og til tider ikke får puste, fordi jeg ikke får sykepenger?

Beklager langt innlegg, håper noen kan svare meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det avtalte vakter skal du ha betalt for dem, hovedtariffavtalen.

Skrevet

Ps du har også KRAV på en forustigbar arbeidstid, minimum to uker før. Organiser deg!!!! Hva jobber du med?

Skrevet

Ps du har også KRAV på en forustigbar arbeidstid, minimum to uker i forveien.Organiser deg!!!! Hva jobber du med?

Skrevet

Du har krav på sykepenger på oppsatte vakter ja!

Du sier du får mindre lønn enn de andre. Men du får vel iallefall minstesatsen? Uansett må du stå opp for deg selv. Det er jo ikke riktig..

Skrevet

Jeg er klar over at det ikke er riktig, og jeg har bedt om mer lønn men h*n "har ikke råd til det". (stemmer dårlig.)

Jeg søker på jobber men det er så dårlig her for tiden.

Jeg har vel avtalte vakter ja. H*n har spurt: Kan du jobbe da og da, jeg har svart ja og blitt satt opp i timeboken. Da er det vel avtalt i følge hovedtariffloven?

At jeg skulle ha minimum to ukers varsel var jeg ikke klar over, takk for opplysninger. Her der det sånn at h*n kan spørre onsdag om jeg kan jobbe fredag, og blir irritert om jeg ikke kan. Har gitt beskjed om at det må jo være mye lettere med faste dager for da sier jeg jo ikke nei, men jeg setter ikke livet på vent i tilfelle jeg kanskje må jobbe. Jeg jobber jo minimum tre dager i uken, men h*n vil bare ikke ansette meg fast, sikkert fordi det gjerne krever mer lønn.

hi

Skrevet

1. Du har ennå ikke fått en sykmelding og du vet ikke om du blir sykmeldt videre. Du bruker egenmelding fram til du faktisk står med sykmeldingen i handa. Ergo har du faktisk allerede løyet for sjefen din = ikke smart.

Dersom du får symelding, skal arbeidsgiver betale for de ørste 16 dagene. Du får ikke sykepenger utfra vakter du skulle ha hatt, men en gjennomsnitt av lønna di, f.eks gjennomsnittet de siste 6 mnd.

Uansett bør du kanskje ringe lederen din framfor å sende SMS. Virker mer redelig....

At du ahr mindre lønn enn de faste ansatte eller at du ikke har fast % har vel ikke noe med selve saken å gjøre....

Skrevet

Du har krav på forusigbarhet i jobben, hvis sjefen din vet at du trenges tre dager i uka kan dette avtales i god tid. Er litt vanskelig når du ikke skriver hva du jobber med.

Skrevet

Selv om det ikke direkte berører denne saken syns jeg så absolutt det har noe med dette å gjøre. Fordi det forteller en del om arbeidsforholdene. Klart sjefen gjør dette for å spare penger!

Når jeg jobbet i kommunen og ble sykemeldt (var bare vikar), så skulle jeg skrive opp de vaktene jeg allerede hadde avtalt i timelisten. Så fikk da betalt for disse vaktene, som om jeg skulle vært på jobb. Ingen gjennomsnitt av mnd. lønn..

Skrevet

21.53:

Jeg fikk beskjed om å sende en sms, så da gjorde jeg det.

Poenget med mindre lønn er at h*n bruker meg mye nettopp fordi jeg er en billigere ressurs, og h*n er veldig fornøyd med meg. Men vil ikke gi meg "credit" for det med faste vakter, selv om jeg likevel jobber de vaktene. Jeg har også mindre enn andre som ikke er fast ansatt. Alle de andre har lik lønn utenom meg.

Jeg ringte legen (som kjenner meg godt), la fram saken og fikk klar beskjed om å ikke gå på jobb før torsdag, og sykemeldingen skulle bli tilbakedatert fordi jeg ringte i dag. Ga også beskjed om dette til sjefen. Ergo har jeg ikke løyet.

Gjennomsnitt eller ikke, h*n vil ikke ha sykemeldingen min, for å kunne stryke vaktene jeg allerede er satt opp på slik at h*n slipper å betale en eneste krone. Dette syns jeg ikke er greit.

hi

Skrevet

Nei, du har ikke krav på 2 ukers varsel når det dreiser seg om tillkalling:)

Skrevet

legen har ikke lov å tilbakedatere en sykmelding. Sykmelding kan bare skrives fra den dagen legen faktisk har undersøkt deg.

Men uansett har du rett på egenmeldingsdager (forutsatt at du har vært ansatt der i 2 mnd), så det er jo ikke noe problem:)

Når du får en sykmelding, OG denne blir godkjent av NAV, har arbeidsgiver plikt til å betale for de 16 første dagene. Nekter han å betale, så kan du kontakte NAV og de kan forskuttere de sykepengene arbeidsgiver skulle ha betalt. i så tilfelle blir det opp til NAV å kreve kompensasjon fra din arbeidsgiver.

Jeg skjønner at du føler deg utnyttet ift ikke faste vaker, dårligere lønn osv. Men det har faktisk ingen innvirkning på sykepengeretten din. DERFOR har det ingenting med denne saken å gjøre.

Arbeidsgiver har selvfølgelig lov til å gi deg lavere lønn enn de faste ansatte, og det er fullt lovlig å ha tilkallingsvakter. Men som sagt; skjønner godt at du synes det er urettferdig.

Skrevet

Bullshit, legen kan tilbakedatere sykemeld til den dagen man først tok kontakt.

Skrevet

Jeg er ikke tilkallingsvakt, jeg jobber "fast" tre dager i uken, noen ganger mer, men det er ikke de samme dagene hver uke.

hi

Skrevet

Jeg fikk beskjed på legekontoret at den ble tilbakedatert fordi jeg ringte i dag. Men uansett har jeg rett på egenmelding ja, har jobbet der i 1,5 år.

Takk til alle som har svart meg. Da vet jeg at jeg har ihvertfall rett på pengene.

hi

Skrevet

Stemmer det, legen kan skrive sykemelding fra den dagen du tok kontakt.

Hilsen sykepleier

Skrevet

Nope - det har de ikke. iallefall ikke hvis man skal følge lovverket:)

Skrevet

tull og vås. Sykmeldingen blir tilbakedatert til den dagen man først ringte legen. Innen rimelighetens grenser, selvsagt, men 2-3 dager er faktisk det.

Skrevet

det stemmer at endel leger fortsatt gjør dette. men det er fortsatt like ulovlig. loverket ble endret i 2004 i forhold til dette punktet. Før det hadde legen lov til å tilbakedatere 3 dager som tilsvarte egenmelding. det er de ifølge lovverket ikke lenger lov til.

Dene eneste gangen legen har lov til å tilbakedatere er hvis pasienten har vært forhindret fra å kontakte lege tidligere OG det kan godtgjøres at pasienten faktisk har vært 100% syk.

Skrevet

Men det er vel ikke pasientens feil at legen ikke kan ta henne inn før? Hun har jo ringt.. Men virket som legen ikke kunne ta henne inn før. Hva gjør man da?

Skrevet

Stemmer det, de hadde ikke tid til meg før, selv om jeg sa det hastet. Det var tidligste ledige timen, og det er jo ikke min feil.

hi

Skrevet

Oj da, her var det mange påstander som ikke har særlig hold i lovverket ;)

For det første. Legen kan tilbakedatere sykemeldingen fra den dagen du tok kontakt. I utgangspunktet skal en sykemelding bygge på personlig undersøkelse av pasienten, og det er helt riktig at dette med tilbakedateringer skal praktiseres strengt.

Men det skal ikke gå utover en pasient at legen ikke har time på dagen. På sykemeldingen er det et eget punkt der legen fyller ut når pasienten første gang tok kontakt. Og av og til er det et sprik på noen dager mellom den datoen og datoen sykemeldingen er skrevet ut. Dette er ikke noe problem.

Lurer veldig på hvilket "nytt" lovverk anonym over her sikter til når h*n skriver at det ikke er lov å tilbakedatere slik? Tilbakedaterig er imidlertid ikke lov når man ikke har tatt kontakt med lege i forkant.

Hentet direkte ut fra retningslinjene til § 8-7:

"Hovedregelen i andre ledd er at en legeerklæring ikke kan godtas for tidsrom før medlemmet ble undersøkt av lege. Andre ledd inneholder også en unntaksbestemmelse som bør praktiseres forholdsvis strengt.

Det første vilkåret som må være oppfylt for å gjøre unntak er at medlemmet har vært forhindret fra å søke lege. Et eksempel på dette kan være der medlemmet ikke har kunnet få kontakt med lege tidligere, f.eks. på grunn av influensaepidemi. Dersom det er et par dagers ventetid hos lege, vil man også kunne anses for å ha vært forhindret. Legestreik eller andre forhold kan også forhindre pasienten. I slike situasjoner kan det bare godtas en forholdsvis kort tilbakevirkning. Ved lengre tilbakedatering kan det gjøres unntak for psykiatriske pasienter som på grunn av manglende sykdomsinnsikt har unnlatt å søke lege."

Så til det du egentlig lurte på ;)

Det er skille mellom sykepenger som utbetales av arbeidsgiver og sykepenger som utbetales av nav.

Ser noen anbefaler at du tar egenmelding, men i ditt tilfelle tror jeg sykemeldinger er mer riktig fordi du har en arbeidsgiver som virker lite villig til å utbetale sykepenger.

Du har rett på sykepenger for alle dager det er avtale om at du skal jobbe de første 16 dagene fra du får sykemelding. Fra 17. dag skal nav utbetale.

At din arbeidsgiver skal utbetale for avtalte vakter er hjemlet i § 8-18 fjerde ledd:

"Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for. "

Siden du jobber ganske likt hver uke vil jeg tro at grunnlaget de første 16 dagene og etter blir nesten det samme.

Dersom din arbeidsgiver nekter å utbetale sykepenger kan du ta kontakt med nav. De kan utbetale deg sykepenger og kreve dette tilbake fra din arbeidsgiver, jmf § 8-22:

"Dersom en arbeidsgiver ikke betaler sykepenger som han er forpliktet til å yte i arbeidsgiverperioden, skal trygden utbetale sykepengene. Beløpet som er utbetalt, skal trygden kreve tilbake fra arbeidsgiveren.

Beløpet, med renter, kan innkreves etter bestemmelsene i bidragsinnkrevingsloven. Vedtak om tilbakekreving er tvangsgrunnlag for utlegg.

Bestemmelser om anke over sykepenger i arbeidsgiverperioden finnes i § 21-13."

Ofte så hjelper det at nav tar en telefon til arbeidsgiver, for det er mer kostbart for en arbeidsgiver når pengene kreves tilbake gjennom bidragsinnkrevigsloven.

Nå ble det mye paragrafer i dette svaret, og håper det ikke er helt uforstålig. Da har du hvertfall noe lovverk å vise til når du skal kreve sykepenger av arbeidsgiveren din.

Skrevet

Tusen takk Nisand, for ditt lange og utfyllende svar. Det setter jeg utrolig pris på. Jeg skal lagre innlegget ditt og skrive ut for å ha paragrafer å vise til. Jeg tok som sagt bilde av timelisteboken der jeg var satt opp, så jeg har jo "bevis", for jeg hadde på følelsen at dette kom til å skje.

Tusen, tusen takk.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...