Gå til innhold

Foreldrepenger til far og engangsstønad til mor, eller ingenting til mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har rett på foreldrepenger og permisjon siden jeg er syk og har dokumentasjon på at han må være hjemme for å ta seg av barnet. Har jeg da rett på engangsstønad siden jeg ikke har fått tjent opp rett til foreldrepenger? Eller får kun han sitt, og så får jeg ingen av delene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morens rett til engangsstønad der far tar ut foreldrepenger

[Endret 6/09]

Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i Ot. prp. nr 56 (2008-2009):

”…Når det gjelder de ni ukene som er forbehold mor, mener departementet at disse ikke bør overføres til far der bare han har rett til foreldrepenger. De tre ukene mor skal ta ut før fødselen, er bergrunnet i helsemessige forhold for kvinnen og fosteret. De seks ukene som skal tas umiddelbart etter fødselen, er forbehold mor av helsemessige årsaker.

Departementet foreslår å styrke fedres rettigheter ved å gå bort fra prinsippet om at fedrekvoten trekkes fra der bare far har rett til foreldrepenger. Denne gruppen fedre vil da få rett til hele perioden med unntak av de ni ukene som er forbeholdt mor…”

Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 37 uker med full lønn og 47 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 9 uker av stønadsperioden.”

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147867.cms

Skrevet

Du har rett på engangsstønaden for morskvoten på 3+6 uker som far ikke kan ta over.

Skrevet

Du får engangsstønad fra 3 uker før fødsel, til 6 uker etter, om far har opparbeidet foreldrepenger, så får han dem, ingen av dem påvirker hverandre.

Skrevet

Tusen hjertelig takk! Den var meget nyttig og den har jeg ikke klart å lete meg frem til selv. Nav.no er en jungel av paragrafer altså. Og å ringe dem er ikke alltid nyttig heller. To forskjellige på NAVs sentralbord var nemlig uenige, og min samboer bestemte seg for at han vil kjøre inn til NAV for å be om å få forklart hva som egentlig er riktig. Jeg tenkte jeg skulle spørre her, i tilfelle noen visste, så kanskje han kunne spare seg den turen. Det kan han jo nå. Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...