Gå til innhold

Redd for å få stor baby igjen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er gravid med nr 2, nr 1 veide 4070.... det er ganske mye...

Gutten kom bare 1 dag over termin.... tenk om jeg hadde gått langt over termin med han....

Hva er farlig stort...?

Redd den lille i magen ikke er så liten.... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 4 kg er jo helt vanlig standard vekt på nyfødte da. Ikke stort det vel?

Skrevet

4070 g er jo helt standard. Når du begynner å komme opp rundt 5 kg begynner vi å snakke om stort.

Skrevet

Min første var stor, 4410g. Hun var stjernekikker og ble forløst med vakum etter en lang fødsel, 15 dager over termin... Hadde også div andre komplikasjoner.

Da jeg ble gravid på ny gruet jeg meg veldig for stor baby. Fikk flere vekstestimeringer og samtaler på sykehuset. Vekstestimeringene på overtid viste at dette ville bli en baby på samme størrelse, noe jeg fant ut at jeg kunne takle. Alt skulle gå, så lenge denne ikke ble større...

Fødsel nr.2 kom. Veldig ukomplisert og raskt, tok meg 2-3 trykk å få ut pluggen på 4860g, 13 dager etter termin.

Av de erfaringer jeg har hørt er som regel den første fødselen verst, det er jo denne som baner vei... Og om det ikke oppstår andre komplikasjoner enn en litt større baby tror jeg nok du kan senke skuldrene..:) Be om en samtale på sykehuset, snakk med jordmor, få vekstestimeringer. Det er greit at de er klar over din bekymring, selv om det mest sannsynlig kommer til å gå bedre enn du frykter :)

Skrevet

Trodde 3 og 3,5 var normalt jeg?

Skrevet

4 kg er da ikke spesielt stort?

Min første var ca 3 1/2 kg, nr. var ca 4 kg og så stabiliserte vekta seg på ca 4 1/2 kg på de 6 siste, men syntes ingen av dem spesielt store og alle fødslene supre.

Skrevet

Nomalen ligger nok heller mellom 3,5 og 4. 3 kg er jo lite.

Skrevet

Min eldste var 4,4 kilo 14 dager FØR termin, de satte igang fødselen pga stort barn. Det ble en veldig komplisert og vanskelig fødsel for meg. Jeg slet med fødselsangst i etterkant.

Før jeg ble gravid med nr 2 var jeg til flere samtaler på sykehuset med jordmødre og fødselsleger, hvor vi ble enige om å sette igang fødselen hvis barn nr 2 ble like stort (pga angsten min).

Vekstestimering viste at også hun var stor, derfor tok de vannet på meg 14 dager før tiden, fødselen gikk som en drøm. 1 press og hun var ute. Hun var 3,9 kilo 14 dager før termindato.

Jeg vil råde deg til å få lege/ jordmor til å henvise deg til sykehuset, men 4 kilo er egentlig ikke mye.

Mine barn hadde blitt 5 kilo+ om jeg hadde gått over termin.

Lykke til!

Skrevet

Ingen automatikk i at nr to er større, her var nr to halvannen kg mindre.

Skrevet

Stort inntak av sukker kan gi stort barn. Gj.sn i Norge er vel 3,8 kg, tror jeg. Kutt godteskåla og nyt resten av svangerskapet.

Skrevet

Mitt første barn var 4300 og mitt andre var 4770,ikke noe forskjell egentlig.Jeg hadde ikke noe problemer iallefall,ikke spiste jeg mye godteri heller i svangerskapet.

Skrevet

Min gutt veide 4370 da han ble født. Jeg var selv veldig redd, da jeg veide mer enn dette da jeg ble født og jeg var redd for å revne. Men jeg må si at jeg hadde en fantastisk fødsel!! Det gikk kjempe fint! Jeg måtte sy 6 sting, men det gjorde ingenting.

Alle jordmødrene jeg snakket med under svangerskapet sa at jeg ikke skulle henge meg opp i vekt. Det er hodeomkretsen som har noe å si... Min sønn hadde 36,5 cm rundt hodet. Det er vel litt over gjennomsnittet det og, men det gikk bra. Samarbeid med jordmor under fødselen, slik at området blir tøyd bra ut.

Men vær nøye med kostholdet ditt uansett. Selv mener jeg at jeg var det, men da både jeg og mannen min er høyere enn gjennomsnittet, så kunne vel ikke vi forvente oss en liten knært på 2,5kilo liksom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...