H&M pluss tre små Skrevet 4. oktober 2010 #1 Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Har tvillinger på 5 uker som kaver veldig mye på natta. Spesielt hun ene. Begynner etter de har spist og selv om hun ene sovner ganske fort, så klarer ikke hun andre å finne roen og i stedet for begynner hun å kave veldig. Til slutt våkner hun hun andre og da er de våkne om hverandre til de skal spise neste måltid. Blir gal av dette, så vurderer å legge de på hvert sitt rom. Noen som har erfaring med dette? De er jo bare 5 uker, så lurer på om det er for tidlig. Lurer også på om det blir mye løping frem og tilbake til de ulike rommene for å gi sutt etc. Håper noen kan hjelpe meg!!
Lady lovely locks Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg kjenner meg godt igjen! ) (Mine tv er nå 14 mnd.) Mange sa til oss, at tvillinger var ofte så avhengi av hverandre at de måte sove vedsiden av hverandre for å få ro. Det stemte ikke for våre tvillinger. De kunne aldri sove ved siden av hverandre. De veiva med armene, dytta borti hverandre, og skrek i ørene på hverandre. Jeg tror mine tv sov ved siden av hverandre ca en uke. Deretter sov de armføttes, det fungerte for en periode. Men da de var 2 mnd flyttet vi dem i hver sin seng, på hvert sitt rom. Det angret jeg ikke på!! Når de sov sammen, og en våknet måtte jeg stresse inn, prøve å roe den som var våken fortest mulig, uten å vekke den andre tvillingen. STRESS!!! hooooh... Etter at de flyttet på hvert sitt rom, kunne jeg gå inn til den som våknet å ta det litt roligere, og ta den tiden jeg trengte. Det kan jo bli litt flying mellom rommene, men heller det. Etter kort stund sov begge barna natta igjennom også. ) Lykke til.
H&M pluss tre små Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2010 Takk for svar!! Var nesten redd for at ingen ville svare for det virker ikke som det er så mange på dette forumet:) Mine tvillinger har kun delt seng en natt og det var på sykehuset. Nyttet ikke for de bare slo og vekket hverandre. Så det har ligget i hver sin seng eller kurv siden dag to. Men da tror jeg at jeg skal prøve å legge de på hvert sitt rom. Så får jeg heller løpe litt frem og tilbake i begynnelsen. Det er jo verdt det hvis det fungerer. Alt er vel bedre en de få timene jeg får sove nå. Hvordan var det første året synes du? Noen tips du har lyst til å dele med meg? Jeg synes det har vært noen tøffe uker. Har en gutt på 2 år fra før, så helgene hos oss er når han er i barnehagen. Men det tøffeste er at tvillingene er så forskjellige. Ja, vi gir de mat samtidig for å slippe å gjøre det hele tiden, men vi kan jo foreløpig ikke styre når de sover og er våkne. Så nå er det slik at hun ene sover og hun andre er våken. Og så bytter de. I tillegg er hun ene veldig rolig mens hun andre sliter litt med å ligge alene eller sovne på egenhånd. Så blir mye oppmerksomhet på hun ene selv om jeg prøver å la være. Men det er ikke alltid like lett når man har flere barn:) Tenker at det vil bli bedre og at alt slitet vil være verdt det. Tror jo det når jeg ser på sønnen min:)
Lady lovely locks Skrevet 5. oktober 2010 #4 Skrevet 5. oktober 2010 ) Nei det er ikke så veldig mye aktivitet på dette forumet. Jeg pleier å titte innom både her og tvillingforumet på barnimagen. Jeg er også på oss med tvillinger på facebook. Jeg synes det er veldig fint å ha noen forum hvor man kan hjelpe, og få hjelp av andre tvillingforeldre. ) Jeg har også en gutt fra før som var 2 år og 1 mnd da tvillingene ble født. Du må jo selvfølgelig finne ut hva som passer for deg. En ting som ble veldig viktig for meg var å lage rutiner på dagene. Når mine tvillinger var 2 mnd spiste de ca 6 måltider i døynet. Da hadde jeg faste tidspunkter til måltidene. ca sånn så dagen ut: Tv1 spiste 7.00 -- 10.00 -- 13.00 --16.00 -- 19.00 -- sov hele natta Tv 2 spiste 7.30 -- 10.30 -- 13.30 -- 16.30 -- 19.30 -- sov hele natta Da får du tid til å fordype deg litt i begge barna. Dette fungerte for meg, men det betyr ikke at det er riktig for deg. Jeg begynte tidig med å gi de smokk. Så når de våknet om natta og gråt ga jeg dem smokken første gang de våknet. Våknet de igjen og gråt fikk de mat. På denne måten ble perioden de sov lenger og lenger. OG sett av mye tid til Storebror. Hvis en av dere kan bruke litt tid til å finne på noe spennede med storebror, tror jeg dere vil unngå mesteparten av sjalusien. Gå tur, gå i bade, aketur, osv. Jeg syntes det første året var vanskelig. Vanskelig å komme seg ut av huset når man skal ha rom for så mange rutiner i løpet av en dag. Barna mine spise hver 3 time. Og som dine sov de ikke likt. Jeg synes fremdeles dagene er krevende med 3 barn under 3,5 år. De har forskjellige behov. Vi jobber fulle dager, og henting og bringing i bhg med 2 barn som enda ikke går, det er krevende, men det blir stadig lettere. Prøv å kos deg med den fantastiske tiden det tross alt er. Snart begynner de å få mere glede av hverandre. Det er så morro nå de begynner å lekke litt med hverandre. )
H&M pluss tre små Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2010 Når begynte de å sove hele natten? Vi prøver også å jobbe inn rutiner med mat, våken og soveperioder. Det går bedre og bedre for hver dag som går, men det tar litt lengre tid enn når vi gjorde det på førstemann:) Men de er jo bare fem uker, så vi kan kanskje ikke forvente så mye. Har også begynt meg leggerutiner. Dvs at vi tar på pysj etc for å signalisere at det er kveld og natt. Det samme når det er morgen. Da er det skift til dagtøy.Så får vi se om de skjønner det etter hvert. Hun ene jenta vår har forresten låsinger i nakke pluss at hun har mye vondt i magen. Vi går til kiropraktor, så forhåpentligvis blir det bedre. HAr også fått beskjed om å prøve mme uten melkeproteiner for å se om det er bedre for magen hennes. Håper det for nå er det mye gråting på dagtid. Hvordan var dine tvillinger? Merker jeg gleder meg veldig til de blir eldre altså selv om det er slitsomt da også. Tror kanskje det vil hjelpe bare når de sover hele natten. Utrolig hva man orker etter en god natt søvn:)
solskinn +;) Skrevet 9. oktober 2010 #6 Skrevet 9. oktober 2010 Hei! Jeg har også tvillinger på 7 uker. I tillegg har vi ei jente på 2 år! Hektisk hverdag Sliter også med sovingen på natten. De sover mye på dagen men våkner opp når vi går å legger oss på soverommet. Prøver å holde de våkne på kvelden etter 2 åringen har lagt seg for å slite de litt ut, men ikke bestandig det er vellyket De ligger tett inntil hverandre dag og natt, men våkner heldigvis ikke av hverandere enda!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 Hei, Har tvillinger gutt og jente på 8 mnd. Det ble en veldig hektisk start med en gutt som hadde låsninger i nakke og rygg noe som resulterte i hyppig besøk hos kiropraktor fra han var ca 4 uker gammel. Pga låsningene hadde han veldig kolikk noe igjen som resulterte til mye bilkjøring. Mine barn sov på samme rom i ca 2 uker før de fikk hvert sitt rom. Det var som regel gutten som vekket jenta, hun tok smokk og ikke han. Angrer ikke på det. Begynte også veldig tidlig med å markere at det var kveld. Kl 18:00 startet leggerutinene med et bad og pysj, deretter flaske i sengen 18:30. Har de samme rutinene den dag i dag, bare ikke bading så ofte. Jenta sover hele natten men ikke gutten, han er plaget av tenner oppe, men når han ikke er plaget våkner han fremdeles 1 gang om natten, men nå får han bare vann eller smokk. Den første tiden er hektisk, men det vil bli bedre. Utrolig viktig med rutiner, da føler du at du mestrer ting bedre. Det tar ikke lang tid før du er ute av døren på trilletur og handlesenter. Kjøpte en termobag fra Avent, den bruker jeg den dag i dag hvis jeg er ute og trenger varm melk. Eller så kan du ha med varmt vann på termos. Da har du alltid med mat og kan bevege deg litt lenger av gangen. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå