Mrs Gloomy er fødeklar! Skrevet 4. oktober 2010 #1 Skrevet 4. oktober 2010 Først av alt; Jeg er IKKE en mathysteriker! Jeg spiser både spekemat og røkelaks, og gjør ikke så veldig mye annerledes nå som jeg er gravid. Men nå er jeg litt i tvil her... Tok opp kalkunbryst fra fryseren i dag tidlig, og har nettopp tilberedt og fått det i ovnen. Hadde det vært made in norway, hadde jeg spist med god appetitt. Men denne var kjøpt i Sverige, og Polen er oppgitt som opphavsland. Og plutselig fikk jeg litt noia. Tenk om den er full i salmonella eller et eller annet? Kan ikke noen bare forsikre meg om at så lenge alt er gjennomstekt/kokt, er det trygt? Til og med fugl fra østeuropa??
Hera_75 Skrevet 4. oktober 2010 #2 Skrevet 4. oktober 2010 Helt trygt, dersom du gjennomsteker. Trenger ikke å tørrsteke heller, må ha kjernetemp på 70 grader. Bruk evt et termometer. Polske salmonella er ikke slemmere enn norske ;-) Men - personlig vill jeg ikke kjøpt polsk fulg i sverige, da den har garantert hatt et helt forjævlig liv.. men det er jo en annen debatt. Produktene fra Holte gård er supre!!
Mrs Gloomy er fødeklar! Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2010 Så enig, så enig. Jeg er beinhard gilde-kunde. Og dette er et unntak. Det var gubben som plutselig kom hjem med det, og jeg sa vel omtrent det samme til han; Polsk fugl fra Sverige? Jeg som setter min ære i å støtte opp om det norske !? Jeg er oppvokst på gård, og har flyttet til ny gård, så det er litt prinsipp for meg. Han måtte love at noe sånt ikke skulle gjenta seg;-) Og det er nok derfor jeg blir så usikker når jeg får noe sånt i hendene. Jeg er jo så vant til den trygge norske maten.
Lykkelig, venter en til Skrevet 4. oktober 2010 #4 Skrevet 4. oktober 2010 Her er noen lenker med de nasjonele råd for kosthold til gravide. http://helsedirektoratet.no/gravid/ern_ring/gravid_og_amming/r_d_til_gravide_63493 http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide Hysterisk skal man ikke være men jeg hadde vart mye mer bekymret for å spise spekemat (toxopalsma) enn kalkun fra polen, fordi bekterier dør ved oppvarming. Spekemat er en av de få tingene man blir anbefalt å unngå, røkt laks har samme anbefaling som alt annet vakcumpakket pålegg, (kjøttpålegg) at man spiser det fersket mulig og inne rimelighetens tid etter åpning da det kan utvikle seg bakterier mot slutten av holdbarhetstiden. De matvarene man blir anbefalt å unngå er matvarer som kan inneholde organismer som toxoplasma og listeria. Og de kan være kjempefarlig for fosteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå