Gå til innhold

Folk vasker for mye klær og for lite i hus..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte jeg akkurat.. Vet ikke om det stemmer, men føler kanskje det stemmer her i huset. Veldig enkelt og hive klær til vask bare det har en liten flekk.. Men vaske gulv?? Nei det er ikke like enkelt hehe..

Men er viktig i disse miljøtider og tenke gjennom hva vi bruker vann, strøm, såpe osv til..

Hva tenker dere? Kan vi vaske mer hus og mindre klær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok noe i det, tror nok det stemmer... mange ganger man vasker klærne selv om det ikke er helt nødvendig hehe.

Så vi burde nok vaske klærne litt mindre og huset litt mere ;)

Skrevet

Ja, det kan vi syns jeg. Prøver å ikke hive klærne så raskt på vask med tanke på nettopp det du skriver. Men igår gikk det "galt", mannen syns det var så gøy å prøve den nye tørketrommelen at han vasket 4 vasker (ukritisk)på en dag... hehe. Det varer nok ikke ved!

Skrevet

dette er en tanke jeg selv har tenkt mange ganger, så tror nok at det er noe i det:)

Har tatt meg selv mange ganger, med å vaske klær som absolutt ikke har trenktes å vaskes, men gjør det av ren vane, men gulvet, derimot....hehe :P

Skrevet

Her i huset stemmer det absolutt! Tøy treng ikkje vere skittent ein gong, før eg hiver det i vask berre fordi det av ein eller annan grunn har havna på golvet.

På den andre sida - golvet er sikkert så skittent at tøyet MÅ i vask om det først har havna der ;D

Skrevet

Jeg liker både rene klær og rene gulv. Hater når det er så skitten at sokkene blir skittene. Det er da så enkelt å dra over gulvene med en fuktig mopp. Og nyvaskede klær blir en avhengighet. Jeg sender ikke noen av ungene ut i lurvete tøy ;))))

Men jeg er jo enig med dere, det er veldig tøysete å vaske for mye. Noterer at jeg må skjerpe meg :))

Skrevet

Hvor mange dager holder en bukse hjemme hos dere? For voksne og barn?

Bare for å sammenligne..

Jeg sender heller ikke mine barn, eller meg selv går ut, med skitne tøy, men jeg innså at jeg nok vasket for mye når jeg selv hørte dette.. Så enkelt å hive klær til vask, og så herlig å alltid ta på helt rene klær..

Skrevet

Ble visst sendt litt for fort..

Ang vasking i hus, de mente vel mer slik rundvasking som i gamle dager tenker jeg, ikke bare gulvene, de holder vel de fleste av oss rene.. Men når vasket dere sist tak og vegger? Gardiner? osv..

Skrevet

Ei bukse utenfor parkdress-sesongen holder ikke mer enn en dag. Kanskje 2-3 dager for olabuksene til eldstemann som ikke sitter i sandkassa lenger, og hvis han ikke har sparket fotball på skolen.

Men de minste, der skiftes det bukser hver dag. Til og med i parkdress-sesongen - who am I kidding ;)))))

Huset blir vasket hver uke av et vaskebyrå (jeg har hatt vaskehjelp siden vi fikk økonomi til det, det ble prioritert fremfor ferie til å begynne med, til og med før ungene kom til), og så vasker jeg nok kjøkkengulvet minst annenhver dag selv, og de dagene jeg ikke vasker så støvsuger jeg. Støvtørking gjør jeg sjeldent, siden byrået gjør det.

• 4 uker senere...
Skrevet

Så sant, så sant...!

Ranveig R, hehe den var morosom :-D

Skrevet

Stemmer her i all fall. Men jeg har sluttet å vaske alle klærne "ordentlig"!

Jeg sorterer etter skittent og brukt. Det som er synlig skittent, flekkete ol vasker jeg på vanlig full vask. Det som kun er brukt, men allikevel trenger en skyll går på kortvask 40 min. Da blir det rent igjen uten at det tar så lang tid eller bruker så mye vann/strøm :)

Selv om vi skulle blitt flinkere til å kun vaske av flekker isteden for å vaske hele plagget og å lufte plagg istedenfor å putte det i maskina så er det nok ting som ikke blir prioritert..

Vaske gulv.. grøss så kjedelig!!! Så fort vi får økonomi til det så skal ett vaskebyrå få ta seg av den delen ;)

Skrevet

stemmer veldig bra her også gitt;) Er en kløpper i og vaske klær 8el maskinen er flink;) men ikke fullt så ivrig med moppen gitt:P...;)

Skrevet

Når eg ein gong har fått meg eige hus, (om ein 2-5års tid) skal det vere ein fast dag i veka med husvask (kor grundig blir nok varierande). Misslikar verkeleg skitne golv og flekkete veggar,glas dører og gardiner.

Men per i dag delar vi hus med mine foreldre (midlertidig løysing), og då blir det litt meir så som så, for ein er så forskjellege og det er nok å gjere(og ikkje minst alle har sin måte å gjere ting på). Og ellers er det ein del hybelliv, og når ein kun bor ein stad 1år av gongen, så får eg ikkje heilt inn rutinane (sidan det kun er midlertidig). Hehe, mentalt problem*sukk*:P

Klesvask er ikkje SÅ ofte her i huset, men siden det for ikkje lenge sidan var bleieslutt, så er det litt uhell av og til. Og sidan vi bur på gard, så seier det seg sjølv at det blir litt skitne kle.

Men så lenge vi kun er heime så brukar vi gjerne ikkje heilt reine kle (dvs "uskyldig" skitt). Trur buksene mine varar i 1-2veker i slengen, med mindre eg ikkje skiftar til arbeidstøy når eg gjer praktisk utearbeid eller sølar mat på dei.

Småen kan og bruke same bukse i 3-4dagar, men lenger går det skjeldan før dei er skitne. Rekorden er vel ei trøye som varte i 6-8dagar før den fikk ei brødskive med sylte nedover seg;) Hehe:P

Men jo, er nok litt for ofte at kle som strengt tatt ikkje er skitne blir vaska (kle som har blitt liggande å slenge på golvet f.eks).

• 1 måned senere...
Skrevet

Vasker ikke ofte gulvene.

Spesielt ikke på vinteren.

Det er mest støv det blir på gulvene, vi går jo ikke inn med sko.

Om sommeren derimot, blir det mer gulvvask.

Vasker over flekkene med moppen, ellerst støvsuger jeg hver dag, noen ganger flere ganger om dagen.

Bruker KUN kaldt vann og microfibermopp når jeg vasker gulvene, og går over med dampvaskeren innimellom.

Støvtørking blir også tatt ofte.

Bord og kjøkken og bad blir vasket hver dag.

Minst en vaskemaskin om dagen også.

Vi er to voksne og to barn.

Skrevet

Ja enig. Å vaske klær synes jeg er helt greit, men hater å vaske gulv og tørke støv og støvsuge. lurer på hvorfor, egentlig...

Skrevet

Tror det er et veldig godt poeng for mange av oss, hehe.

Forøvrig syns jeg at Pippippen kan være her en måned og lære meg de geniale rutinene sine! :o)

Skrevet

Hehe,,, hender da virkelig det sklir ut her og..

I alle fall nå, som røret til vaskemaskinen er fryst IGJEN :Dåne:

Og jeg kan gjerne lære bort jeg ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...