Gå til innhold

Problemer med gluten/hvetemel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg spiser noe med hvete, så blir jeg forstoppet. Det viser seg gang på gang. Får bare ut litt om gangen, og det går dagesvis før fordøyelsen er tilbake til normalen igjen.

I helga har jeg spist taco, pizza, og lasagne, og nå er det full stopp her. I går kveld var det skikkelig vondt og jeg klarte ikke å sitte oppreist en gang :-(

Jeg er laktoseintolerant fra før, og har lest at en kan bli det i voksen alder dersom en har cøliaki eller en "mild" form for glutenallergi uten å ta hensyn til det, så da går det jo av et par varsellamper her da...

Noen som har peiling som kan svare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er desverre ingen fasit på reaksjoner dersom man har cøliaki. Men så lenge du opplever en reaksjon når du inntar gluten/hvete så er det nok til å burde få det sjekket!

Mange steder kan man lese at "typiske" symptomer kan være løs avføring hvis man har cøliaki, men ene datteren vår opplvede å bli forstoppet så det kan variere veldig..

Jeg syns du i første omgang burde ta en blodprøve hos legen. Eller så kan du også kjøpe en selvtest på apoteket. Uansett så må du jo innom legen hvis den slår ut, men den gir deg jo en pekepin;)

Skrevet

Får ta den testen hjemme først tenker jeg, så trenger det ikke være noen tvil om at det må sjekkes. Har også fått med meg at mange leger kan være vanskelige å få overtalet til å ta en ordentlig utredning pga at det er en omstendelig prosess visstnok.

Uansett skal ikke en tacolefse få ødelegge for vektreduksjonen min som nesten er i mål nå, for sånn som det er nå så gjør den det! Jepp, sta og vanskelig som få... ;-)

Skrevet

He-he, ja du burde ta den testen, men den er jo som alle andre tester ikke 100% sikker.. Er ikke alltid blodprøver slår ut selv om man ev. har cøliaki.

Dersom bodprøve slår ut vil du bli henvist videre til en gastroskopi. Den må man (de fleste steder hvertfall) uansett ta selv om blodprøvene slår ut for å få en sikker diagnose.

Frem til en ev. gastroskopi må du spise gluten! Det for å provosere tarmene slik at resultatet ikke blir missvisende på biopsien de utfører ved gastroskopien. Vet at det ikke er noe særlig å spise mat en vet at man reagerer på (har måtte gjort det mot barna mine..) men til 7. og sist så er det jo det beste hvis man kan få en sikker diagnose;)

Lykke til og håper at du finner ut av det;)

Skrevet

Der var celiak-testen tatt, og den var negativ.

Da blir det til å ringe til legekontoret og høre om jeg kan få slippe til og få henvisning til videre utredning. Ugh... :-p

Skrevet

Kjedelig! Ikke at du ikke har cøliaki, men at du ikke vet hva det er...

Vet hvordan det er å gå rundt med symptomer uten å vite grunnen;)

Bestill en time hos legen du, er jo ikke utelukket at du har cøliaki selv om den ikke slo ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...