Gå til innhold

Venner som bare sutrer og klager, men ikke tar imot hjelp :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir lettere oppgitt! Klagemur kan jeg være, men når jeg setter alle kluter inn for å hjelpe, nei da er det plutselig ikke så farlig.

Begynner å misstenke at mye er bare løgn og spill for galleri slik at vedkommende skal ha full sympati og tilskuere til en hver tid :(

Noen som har opplevd lignende? Hva gjorde dere/hva skjedde? Tenker jeg kanskje på en pen måte må be vedkommende om å ryke og reise!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært borti noen av det slaget, og mer enn en gang har jeg tenkt at de har bygget seg opp en identitet som offer/ stakkarslig/ lidende/ martyr, og at det å tre ut av den rollen er mye mer skummelt enn å bli der. Derfor er de egentlig ikke ute etter hjelp til å komme videre. De tror også at om det ikke er synd på de lenger så vil de heller ikke få noen oppmerksomhet eller sympati. Det de ikke ser er at de tar knekken på omgivelsene sine.

Jeg har ei kusine som er sånn. Hun er en gigantisk dramaqueen, og om hun føler at hun ikke får nok oppmerksomhet så skaper hun en situasjon der det er "veldig synd på henne". Sånn som her forleden da vi var på slektsstevne. Alle snakket jo med hverandre på kryss og tvers, og hun mente vel at hun ikke fikk sin tilmålte del av oppmerksomheten. Da fikk hun "migrene". Men istedenfor å bare gå på rommet å legge seg, så gikk hun rundt til alle og fortalte at hun dessverre måtte trekke seg tilbake for hun var så dårlig.

Da hun hadde vært på rommet en times tid, og ingen hadde gått og sett til henne, så kom hun ut og ba oss om å være stille. Hun fikk tilbud fra flere om å låne ørepropper, men det ville hun ikke for " ingen skulle ha noe bryderi for hennes skyld". Heldigvis kjente de fleste lusa på gangen og ga blaffen, og etter en halvtime var hun tilbake igjen og var "mye,mye bedre".

Vi,kusinene, ignorere henne rett og slett, og vi konfronterer henne også og sier av og til at nå er du en skikkelig dramaqueen. Hun blir sur, men jeg tenker at det er hennes problem, og at etterhvert som hun ser at sutringa ikke funker så må hun velge seg en annen strategi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...