Gå til innhold

Dere med små barn med melkeallergi/-intolerans...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...gir dere barna kalsiumtilskudd? Legen vår visste ikke, så ba oss spørre på apoteket, men begge apotekene jeg var på var fryktelig nølende og hadde aldri hørt at man ga kalsiumtilskudd til små barn... Spurte deretter i helsekosten og hun mente at det var nok om man brukte kalsiumberiket melkeerstatning... Så jeg slo meg litt til ro med det (leste mye rundt på nettet også og konkluderte i grunnen med at det skulle være ok), men så fikk jeg spm igjen i går om jeg ga kalsiumtilskudd og da begynner kværna å gå igen;) Hva gjør dere og evt hvilket tilskudd bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte en brusetablett på apoteket men jenta mi ville ikke ha den.

Har gitt henne havremelk med kalsium og egentlig ikke fått noe svar på om det holder (men leser jeg på kartongen så er det samme kalsium innhold i vanlig melk som i havremelken)

Skrevet

Jeg gir ikke noe ekstra og jenta vår har aldri hatt noen form for mangler;)

Tar blodprøver en gang i året for nettop å teste slikt (hun har også cøliaki)

De får som regel nok kalsium i seg via andre ting som feks ost, ris/havre/soja-melk eller laktosefri melk om de kan drikke det:)

Skrevet

Vi bruke også sesamfrø, tahin, på brødet til barnet. Meget god kalsiumkilde, mye lettere opptak enn fra melk.

Om hun er liten kan du jo se om du får stappet i hun sardiner, min eldste spiste sardiner og tahin som sine beste kalsiumkilder, som liten.

Skrevet

Tusen takk alle:) Fint med link til kalsiumkalkulatoren også:) Ut ifra den ser det ut til at han får i seg litt for lite kalsium, så vi får prøve å øke litt på mengden kalsium på et eller annet vis, først prøve gjennom maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...