Anettemor82 Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Har en liten tass som fikk øyekatar igår.Han er ikke forkjølet, men det kommer litt gult puss ut av øyet men selve hviten er fortsatt hvit.Det er gjenklistret når han har sovet natten gjennom, men sånn ellers idag har det ikke vært så mye puss der. Jeg har lest litt om det på nettet, men blir ikke helt klok på om det trengs antibiotikakur eller om det holder med saltvann. Jeg tenker mest med tanke på barnehage. Det stod at hvis det var virus kunne han gå, men var det bakteriell måtte han ha kur. Hvordan vet jeg forskjellen? Høres kanskje teit ut, men jeg hadde hatt lyst at han gikk i barnehagen imorgen siden det er fotograf der den dagen...Er det evt en mulighet å stikke innom akkurat når fotografen er der og gå igjen etterpå. hadde vært så kjekt om de kunne tatt et bilde av han og broren. Hva mener dere?
Gjest Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Mange barnehager krever at man skal ha begynt behandling dersom man skal komme i barnehagen. Men det har de egentlig ikke mulighet til å kreve siden man kan velge å behandle dette med saltvann. Selv har jeg brukt dråper, og sendt ungene samme dag.
Anettemor82 Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. oktober 2010 Det lurer jeg også på: telles saltvann som behandling? Synes jo det er litt unødvendig å påføre han antibiotika bare for å kunne gå i barnehage og vil helst ikke være hjemme med han mange dager (fra jobb) bare for at han har puss på øyet. vanskelig det der...:)Får evt ringe dem imorgen tidlig og høre hva DE mener
rima Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Ikke godt å si om det er bakterielt eller virus. Her i huset blir vi ikke bra, verken ungene eller jeg dersom vi ikke får dråper eller salve. Så nå banker jeg på døra hos legen eller legevakta med minste nyss av øyekatarr. Fælt å se de små med øynene gjenklistra. Mitt tips er å tørke over med mesoft fuktet i saltvannsdråper. Blir han ikke bedre i løpet av en dag eller to, så ta kontakt med lege. Ang fotografering vet jeg ikke helt hva jeg skal råde deg til. Ikke noe kult med bilde av han dersom han er blank og blass på øynene? Du kan jo ellers høre med personalet hva de sier til at du stikker innom.
It's all about me Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Uansett hva kravene hos barnehagen er synes jeg alle med en liten bit samvittighet burde holde barnet hjemme til behandlingen er startet, eller det er friskt hvis de ikke ønsker å behandle. Så smittsomt som det er er det ganske egoistisk å spre det til resten av avdelingen. I barnehagen vår er de strenge med det, takk og lov. Det har jo også gjort at mine to bare har hatt det en gang hver i løpet av tilsammen 4 barnehageår. Ta han med på fotograferingen, men ikke la han ha hele dagen der synes jeg.
Gjest Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 For han er ikke smittefarlig under fotograferingen? Bare resten av dagen? Jeg har barn med ømfintlige øyne. Skulle jeg hatt dem hjemme hver gang de hadde puss i øynene kunne jeg bare sluttet i arbeid. Nettopp derfor jeg tok det opp med fastlegen, som sa at barnehagene ikke kunne kreve at man holdt barn hjemme pga dette, siden det kan behandles med bare saltvann. Man kan nesten ikke bruke antibiotika hver gang for dem som er mye plaget. Barnehagen sier forresten at de to gangene jenta mi har hatt det i høst er det ingen av de andre barna som er blitt smittet.
Cornelianelia Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 I barnehagen vår har vi fått streng beskjed på foreldremøtet: Øyekatarr blir det flere runder av hvert år, særlig på småbarnsavdelingene. Det er veldig smittsomt, derfor er det stående ordre om å gå til legen, få øyedråper og ikke komme i barnehagen før øynene er drypet i et døgn. Det betyr at hvis man ikke kommer seg til legen før utpå dagen, får man ikke komme i barnehagen fra morgenen av dagen etter. Jeg må si at jeg ikke er helt sikker på hva jeg mener om dette. I brosjyrer fra apoteket står det at det ikke er noen smittevernmessig grunn til å holde barnehagebarn hjemme med øyekatarr. Og det med å skille mellom bakterier og virus, gjør jo ikke legene. Legen bare kikker i øynene og gir antibiotika. De tar ikke prøver for å fnne ut om det er virus eller bakterier. Dermed lurer jeg litt på om det ikke blir litt vel mye antibiotika på alle disse barnehagebarna. Og dessuten er det kjedelig å bruke opp sykedager når barnet er i toppform, men har røde øyne. Men når det er sagt, så er øyekatarr smittsomt. Og det kan gjerne bli en runddans at unger som allerede har hatt det, blir smittet igjen av andre unger på avdelingen senere. Det blusser lett opp igjen. Så jeg synes jo man bør ta hensyn. Dette ble langt. Hvis du går i min barnehage (men det gjør du ikke, for det er det ikke noen fotograf i morgen), så må du bli hjemme i morgen. Går du i en annen barnehage, vet jeg ikke. Tror kanskje jeg ville satset på å la ham få bli med på bilde og så være hjemme resten. Er jo veldig trist å ikke få være med på barnehagebildene.
olla Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Nye regler gjør at vi ikke kan nekte barn å gå i barnehagen i hvert fall. Og ikke alle leger er like villige til å gi kloramfenicol heller, ikke bra med for mye, da kan vi bli resistente. Så jeg ville sendt i barnehagen.
Anettemor82 Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 3. oktober 2010 Etter å ha lest svarene (Takk for dem alle:) ) tenker jeg at det ser han an imorgen hvordan det ser ut og evt stikker innom for å ta det bildet (og holde han langt unna de andre) og hjem igjen etterpå. Har snakket med min mor og hun kunne evt gjøre det for meg slik at jeg slipper for mange dager vekke med barna. vi har jo bare en viss kvote og som Vinterstjerne skriver er det jo dumt å bruke opp dagene når barnet er i toppform. Var jo hjemme med eldstemann her tidligere i uken da jeg trodde han hadde det, men det viste seg å være bare trekk på øyet for den dagen jeg var hjemme med han var han plutselig helt symptomfri..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå