Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Gutten min har nå fått bhg plass, og han vil være nesten 16 mnd når han begynner der.. Han har gått i 1 mnd ca, og han kan noen ord.. Jeg syntes kanskje han er litt liten, men lurer på når du syntes det er best for barn å starte i bhg ?
tine0810 Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 min var ca 13 mnd, og det passet hvertfall helt perfekt for både mor og barn her....:-)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 jeg jobber i barnehage som ped.leder på liten avdeling, og har sett av erfaring at de det går "lettest" med er barn mellom 1 og 1.5 år. Da har de ikke så store problemer med at foreldre går, og de venner seg fort til nye rutiner og de er klare for barnehagelivet. Etter denne alderen, dersom de har vært hjemme med mor eller far, så er det ofte vanskeligere for dem.. Men dette er jo forskjellig fra barn til barn. jeg synes ikke 16 måneder er liten... Det går helt fint!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 jeg ble hjemme med datteren min til hun var 2 år og for oss var det perfekt. Hun hadde sikkert klart seg fint i barnehage fra hun var 1 år også for hun er sosial, trygg og sterk. Men jeg syntes det var altfor tidlig å sende henne fra meg da hun var så liten. Jeg jobber i barnehage selv og slik jeg ser det så har de minste (1 år) det fint i barnehagen vår. Må legge til at det er en liten barnehage da, så de har ikke mange barn og voksne og store lokaler å forholde seg til og vi kan tilpasse dagen litt til hver og en. Men jeg tror også mange hadde hatt det like fint hjemme. Det store behovet for å omgås andre barn daglig, leke sammen osv kommer ved 2 års alderen mener jeg.
tine0810 Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 he he:-) ja, jeg synes det var fint å begynne å jobbe igjen, ja. Men hadde da ikke gjort det hvis ikke mini hadde "vært klar" for barnehage. Han har hvertfall stortrivdes i bhg fra første stund!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg synes 10-14 mnd er optimalt, men da ikke fulltid. I tillegg bør man se an barnet, noen er ikke klar før de er eldre enn dette.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 Min er snart 1 år, og går 3 dager i uken. Han er supersosial og jeg ser at han har det kjempekjekt der sammen med andre barn (i stedet for å gå å henge i mine skjørt hele dagen)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #11 Skrevet 3. oktober 2010 Takker for svar! Jeg skal ha baby i november så skal derfor være hjemme, men han er en aktiv gutt så jeg tror han vil kose seg mer der enn å gå hjemme sammen med meg og ny baby hele dagen. Merker allerede nå at han kan kjede seg her hjemme.. Har jo heldigvis mulighet til å ha han endel hjemme likevel og korte dager.. Hi
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #13 Skrevet 3. oktober 2010 da ville jeg uansett sendt ham i barnehagen. Du kan heller hente han tidlig og gi han en fridag i ny og ne. Men for en på 16 mnd + er det nok ikke så bra å sitte og se på at mor ammer babyen dagen lang.....
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #15 Skrevet 3. oktober 2010 Mine var 13,5 og 12 mnd når de begynte. For den eldste var det supert fra første stund. Han var trygg og meget sosial og fant seg til rette med en gang. Løp inn hver morgen, og var visst en sol hele dagen i bhg:-) Minste begynte nå i høst, 12 mnd gammel. Vært litt vanskelig tilvenning, gått fint ganske lenge, men i det siste går det ikke så bra. Er selv blitt sykemeldt, så tenkte å ha han der 2-3 dager i uka bare fremover. Og korte dager. Perfekte alder varierer veldig fra barn til barn syntes jeg. Noen er klare tidlig andre kan godt være hjemme til 2-3 års alderen. Men sånn generelt tror jeg barn har stort utbytte av bhg fra ca 16-18 mnd's alder. Men syntes korte dager er bra, det har mine hatt hele veien.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #16 Skrevet 3. oktober 2010 Det kommer an på barnet. Mine begynte da de var 3 år, og det var perfekt for oss ( de skulle begynne da de var to, men vi var midt i hussalg og flytting til ny kommune så det ble senere ) Kjempetrygge barn som har elsket barnehagen fra første dag. Vi var med på mange aktiviteter og forskjellige åpne bhg, så de kjedet seg aldri hjemme.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #21 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg syntes det funket veldig fint slik jeg gjorde det med sønnen min. Han startet opp i bhg da han var 18 mnd, da gikk han deltid, 2 og 3 dager annenhver uke. Så da han var 24 mnd startet han med full plass, 5 dager i uken.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #22 Skrevet 3. oktober 2010 Mellom 2 og 3 år synes jeg var supert i vårt tilfelle. Koste meg hjemme med de til da. Fikk sett de gå, prate osv.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #23 Skrevet 3. oktober 2010 Det avhenger veldig av barnet og det tilbudet barnet ville fått i stedet for barnehage. Mange barn har det faktisk bedre i barnehagen enn hjemme, fordi det kanskje har ressurssvake foreldre som ikke bruker tiden sammen med barnet. Men mange er hjemme og gir barna sine et godt "tilbud" hjemme fram til barna er to og tre år. Min lille jente kommer nok til å starte i august, det året hun fyller to år i oktober:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå