Gå til innhold

Dårlig kondisjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor "farlig" er det egentlig og ha dårlig kondisjon?

Jeg er 22 år og har ikke hvert særlig aktiv i mitt liv. Jeg begynte og røyke når jeg var 13, og holdt på med det fram til jeg var 20.

Jeg røyka gjennomsnittlig ca. 20 om dagen.

Jeg verken kunne eller kan spurte i mer enn ett par minutter uten og ligge rett ut og hyperventilere og ha smerter i brystet.

Da jeg var hos bedriftslegen for ca fire år siden tok jeg "pustetest" og fikk beskjed om at lungene mine var altfor dårlige til ei på min alder og fikk beskjed om og slutte og røyke.

Jeg er født med dårlige lunger.

Jeg har jo som sagt slutta og røyke,

jeg er nå gravid og merket at jeg blir fort sliten.

Hvor farlig er det egentlig og ha dårlig kondis?

Jeg kunne gått litt hver dag, men da jeg sliter med bekkenløsning, lar jeg være og prøve på det. Hjelper svømming på kondisen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig kondisjon fører statistisk set til at du lever kortere og er mer syk. En person som har god kondisjon får sjeldnere hjerte og karsykdomer og eldes langsomere. Dette kan utgjøre i størrelsesordnen 10-12 år i levealder.

I tillegg vil du slite mer i dagliglivet. Fødselen vil sansynligvis bli tøffere enn den trengte å ha være og det vil bli tøffere å følge opp barna.

Det er imidlertid ikke så vanskelig å forbedre kondisjonen betraktlig om du går inn for det.

Skrevet

Folk med dårlig kondis er oftere syk, har høyere sannsynlighet til å utvikle hjerte- og karsykdomer, orker mindre, lever kortere, osv.

Svømming kan hjelpe på kondisen. Men uansett hva du gjør, må du være bestemt for at du vil ha bedre kondis. Det krever innsats, spesielt i starten. Men når du først kommer i gang, blir det relativt enkelt å bli enda bedre, så lenge du vil det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...