Gå til innhold

Hvilken bilstol velger dere??


Lillespiren<3

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaringer med bilseter til baby? Har lest diverse tester og blir ganske forvirret.

Vet at bakovervendt sete og isofix er å anbefale, Men ikke så mye utover det.

Er det trygt å kjøpe brukt?? Vurderer å kjøpe brukt siden det ikke skal brukes så lenge. Men sikkerthet er jo mye viktigere enn pris. Vet at maxicosi har kommet godt ut i tester.

 

Noen som kan anbefale noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi brukte akta graco forrige gang, og kommer til å gjøre det denne gangen også. Veldig fornøyd med det, de har kommet godt ut i testene varer til ca 12mnd alder, og du kan enkelt ta den inn og ut av bilen siden det er en base du klikker stolen på plass i :) Synes det var veldig kjekt når vi skulle på handling osv, da klikka vil bare løs bilstolen og satt den i handlevogna, så fikk frøkna sove videre =)

 

Når det gjelder å kjøpe brukt, så har jeg selv ikke turt det. Hvis du kjenner noen som du stoler på som selger bilstol så er det jo greit, men har ikke turt å kjøpe fra fremmede, i tilfelle stolen skulle være utsatt for kræsj/støt el. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt skal man være litt forsiktig med, iallefall om du ikke kjenner til selgerene.

Har et sete vært i et kræsj, skal det IKKE brukes igjen, selv om det ser helt fint ut. Det kan ha fått en svakhet et sted...

 

Seter som er 5-7 år gamle skal aldri brukes pga materialtretthet, men nå er det vel (forhåpentligvis) ikke mange SÅ gamle seter til salgs. Dess flere barn som har brukt setet, dess større fare for feil og slitasjer.

 

Bilsetetester må man kunne lese for å dra nytte av... Noen seter kan få samlet dårlig poengsum pga høy pris. Noen seter kan få dårlig score fordi folk kan ha problemer med å montere dem riktig.

Så skal man lese tester, bør man konsentrere seg om score'en de får i selve kollisjonstestene, og komfort til barnet kan være viktig. Men sikkerhet først!

Forøvrig så har ikke utstyrsforretningene lov å selge bilseter uten at de er autoriserte fra leverandør. Så spør i butikken, og la de feste setet for deg første gangen.

 

Har selv drevet babyutstyrsbutikk og har litt peiling. Vet også hvordan div leverandører "oppfører" seg..

Etter min erfaring er HTS mest til å stole på. De er de eneste som f.x. ekstremtester setene sine, dvs at setene deres tåler MYE mer enn de faktisk talt er ment å gjøre.

Det er et norsk sete, og produsenten er direkte involvert i produksjonen hele veien.

Produsenten sier også; "finner du et bedre sete - kjøp det!" ;))

 

Jeg skal ha HTS BeSafe iZi sleep-sete til min kommende baby. Genialt sete på den måten at dersom babyen sover, så kan du legge ned setet, så babyen kan få fortsette å sove i fred, med "utstrakt" rygg (UTENFOR bilen, eller event. parkert bil, selvsagt!!)

 

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

har brukt maxi cosi før, men denne gangen falt valget på Akto graco logico S. Den kostet 1990 kr, inkludert base, som festes med bilens trepunktssele. Selve bilstolen klikker du bar i basen.

Stolens ligge/sittevinkel reguleres med basen. den har fempunktssele og ekstra høye kanter, noe som sikrer barnet ved evt kollisjoner.

Ser ut til at selene også reguleres lett, og den har masse puter, så den ser veldig komfortabel ut også.

Nå har vi ikke fått brukt den enda da, men jeg tror vi skal bli fornøyd.

Og prisen var VELDIG hygelig, syns vi. Spesielt med tanke på at det er inkludert basen. Stolen har også en solskjerm som kan slåes opp, og denne er også inkludert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig ikke peiling, men vi har valgt maxicosi bilstol. Var på tilbud med beltebase/isofix (altså her kan man velge- isofix er vel det beste, men i bilen vår er det desverre ikke isofix å feste i). Tilbud på babycomfort, tror denne varianten heter maxicosi cabriofix eller noe. Og den hadde vunnet best i test i år eller i fjord tror jeg. Det anbefales at man ikke kjøper brukt bilsete med mindre man er HELT sikker på at ikke bilsetet har stått i en bil som har vært utsatt for ulykke ettersom setet da ikke lenger er sikkert, og det bør visstnok ikke være eldre enn 5-7 år som det sier her, pga at materialene kan svikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det årets modell akta graco logico S:) Brukte den til storebror da han ble født i 08, og angrer på at jeg solgte hans:P KJEMPEgod bilstol! den kommer godt ut i tester og har blitt kåret til årets bilstol av forbrukere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...