Gå til innhold

Noen som vet va slags rettigheter man har......

Anbefalte innlegg

Skrevet

når man har en syk mann, som er sykmeldt over lang tid og som skal på rehabilitering i 3 uker?? Jeg bor langt unna min familie og hvordan gjør jeg det med tanke på med 2 barn, ei i bhg og ei på skole, jobben min osv...?? Har jeg mulighet til å ta noe fri eller noe? Har ikke mange som kan passe jentene osv.... Noen som vet event hvem jeg skal snakke med???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Det er da mange som har måttet være alene med barna sine i tre uker. De fleste greier det på egen hånd, evnt. ber man vnner og familie om hjelp.

Skrevet

Det er ingen grunn til fri fra arbeid selv om en av omsorgspersonene er bortreist. Har vært i problemstillingen selv.

Skrevet

Du har ingen rettigheter for å få fri. Skjønner ikke helt hvorfor du skulle trenge det heller så lenge barna har pass på dagtid via skole/barnehage?.. Om du jobber turnus burde du spørre arbeidsgiver om de kan tilrettelegge for deg i de 3 ukene mannen er borte. Kan de ikke det får du finne en barnepasser som kan passe barna..

Det er tøft når den ene parten blir syk, har vært gjennom det selv.. Fikk tilrettelegging via jobb pga turnus (mannen min kunne ikke passe barnet vårt på kveld/helgevakter), men bare en begrenset periode og når deres "tålmodighet" tok slutt måtte jeg pent bite i det sure eplet og finne meg en annen jobb..

Skrevet

men da vil det si at barna mine på 7 og 3 blir sinnsykt mye alene.... alt ifra kl 7 på morgenen når jeg jobber tidlig og til kl 23 på kvelden hvis jeg jobber sent..... og hva hvis man ikke har så mange å spørre da te å passe ungene, kan ikke sette de bort te hvem som helst så tidlig på morran og på kveld.....har ikke sfo heller da så....for meg så er d faktisk et dilema... klart jeg klarer meg, er ikke redd for å være alene eller noe, men jeg tenker på det praktiske....

Skrevet

SFO-plass er de nødt til å kunne tilby deg på dagen, så du kan be om plass de 3 ukene, ellers har du kanskje en klasseveninne hun kan være sammen med før og etter skolen? Du kan evt, ringe barnevernet og høre om de har noen avlastere som kan hjelpe deg, de er jo til for å hjelpe i vanskelige perioder, noen steder er det også frivillighetssentraler som kan hjelpe med pass. Har du en ok arbeidsgiver kan han kanskje tilrettelegge med kun dagvakter disse ukene, men du har desverre ikke krav på noe..

Skrevet

Jeg vet ikke om du har noen rettigheter, men skulle tro du kunne bruke av sykt barn-dagene. De gjelder jo også syk barnepasser. Men det er jo ikke så mange dager da, så spørs om det holder. I første omgang ville jeg ha hørt med arbeidsgiver om det finnes mulighet for tilrettelegging de ukene. Deretter ville jeg ha spurt familie/venner, f.eks. klassevenner som noen foreslår. Hvis ikke du finner noen løsninger får du høre med nav om du har noen rettigheter. Evt ta ut ferie, eller fri uten lønn.

Lykke til!

Skrevet

Hva slags rettigheter du har vet jeg ikke. Men jeg hadde selv fått problemer dersom min man måtte reise bort. Her er vi avhengig av at han leverer i bhg. da jeg ikke rekker det pga. reiseveien til jobben og arb.tidene jeg har.

Kan ikke annet enn å råde deg til å ta en prat med din nermeste leder og høre om det er noe jobben kan hjelpe deg med. Kanskje kan du jobbe litt hjemmefra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...