Musemor med tre søte små Skrevet 3. oktober 2010 #1 Skrevet 3. oktober 2010 Helvedetesill er en sykdom som skyldes samme virus som det for vannkopper. Man kan få det dersom man hadde vannkopper når man var veldig liten slik at man ikke er helt beskyttet mot dette viruset. Noen som vet hvor liten det er snakk om? Jeg vi gjerne at gutten skal få vannkopper som barn siden de som får det som voksene blir sykere, og har større fare for komplikasjoner. Vi også gjerne at han skal blir helt beskyttet etterpå.
kitty litter Skrevet 3. oktober 2010 #2 Skrevet 3. oktober 2010 Tror ikke det er noen som blir helt beskyttet mot helvetesild selv om de har hatt vannkopper som liten... helvetesild kommer gjerne på eldre mennesker med dårlig immunforsvar.
kitty litter Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 http://nhi.no/sykdommer/hud/smablerete-utslett/helvetesild-1611.html Her kan du lese mer om helvetesild.
Musemor med tre søte små Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2010 "helvetesild kommer gjerne på eldre mennesker med dårlig immunforsvar." Jøss. De fleste jeg kjenner som har hatt det, har i utgangspunktet vært friske, og vært noen og 30 eller noen og 40 år gamle.
kitty litter Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg er sykepleier og har kun sett eldre mennesker med helvetesild.. Hvis du leser linken jeg sendte deg så bekrefter den også at det er forekommer mest hos eldre mennesker.
kitty litter Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 "Helvetesild rammer ca. 10-20% av befolkningen. Det er sjelden hos unge mennesker, og hyppigheten stiger raskt med alderen. " Dette er tatt fra norsk helseinformatikk...
mamma'n til ina og ada;o) Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 Jenta mi hadde er mildt utbrudd av vannkopper i fjor høst og fikk helvetesild her i vår.... og det igjen smittet minste jenta mi som fikk så sinnsykt kraftig vannkopp utbrudd....
Nea og juniors mamma Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Hadde vannkopper som barn og fikk helvetesild når snuppa var 7 mnd som selvfølgelig resulterte i at hun fikk vannkopper. Er selv sykepleier og spurte legene på jobben om årsaken til at jeg som frisk og sprek kvinne fikk utbrudd ettersom det "vanligvis" ikke rammer friske og unge mennesker. Eneste forklaring var at ammetåke, nattevåk og ellers en slitsom hverdag som førstegangs mamma var i stand til å senke immunsystemet såpass at en er mer utsatt for viruset. Ellers må jeg si at en er aldri helt beskyttet mot vannkopperunde nr to eller helvetesild hvis man har hatt vannkopper som barn. Selvfølgelig er det sjeldent, men absolutt mulig om forholdene ligger til rette. Utover det håper jeg selv at lillegutt som kommer på nyåret også får vannkopper i ung alder, nettopp på bakgrunn av viten om hvor syke eldre barn og voksne kan bli. Erfaringer fra venner er imidlertid at vannkoppefester fungerer dårlig, ikkevellykkede smittefester mao
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå