Gå til innhold

Dere som klager over svigerforeldre, slå denne!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer var innom besteforeldrene i dag. (omtrent foreldre, da det er hos de han har vokst opp)

Jeg har alltid hatt godt forrhold til dem, og de har vist stor glede over at vi er sammen.

Vi har begge en del gjeld fra tidligere feil, som vi bettaler på jeg mere enn han. Dette vet de. Neste sommer skal vi gifte oss, og da han var innom i dag fikk han følgende beskjed:

De mente jeg ville gifte meg for at da ble han stuck med min gjeld, og han kunne ikke gå ifra meg!!!!!!!

VI vill gifte oss, fordi vi elsker hverandre, vill dele livet sammen og være en familie!

Vi er enige om særeie i ektepakt, fordi å gjøre all gjeld felles ikke er en fordel. Hans gjeld blir først borte, da kan han ha abonomanger osv på seg frem til min er borte... Dette er ikke noe jeg føler andre har noe med, hvordan vi løser det økonomiske....

jeg er ikke en lykkejeger, elsker min kjære samboer, og gleder meg til å bli hans kone uten noen som helst baktanker!

Aner ikke hvordan jeg skal klare å forrholde meg til disse menneskene nå, at de kan tro så vondt om meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som moren min det der...

Skrevet

Det høres ut som de burde lære seg litt om hvordan norske lov, eksteskap og gjeld fungerer sammen.

Det er vel ikke akkurat at gjeld er en personsak, gjelden blir ikke felles samme hvor gift dere er. Det du tar med inn er det også "særeie" på...

Så de kan jo dytte sin uvitenhet og inkompetanse en annen plass.

Kanskje en god ide å gjøre dem oppmerksom på dette, sånn for fremtidige familiemiddagers skyld...

Skrevet

TAKK for svar! Nå slapp jeg å tenke på alt dette med ektepakt ;)

Fant forøvrig paragrafene, og skal ta en prat med de tror jeg, så kanskje vi får lagt dette bak oss ;)

HI

Skrevet

Tja min exsvigermor mente at jeg giftet meg med sønnen hennes for å komme til pengene hans.

I vårt 4,5 år lange ekteskap levde han på meg og min lønning i 2 år. Og selv når han hadde jobb var jeg den som tjente mest.

I tilegg tok jeg all gjelden vår da vi skiltes av den enkle grunn at han ikke er norsk og skulle forlate landet.

Men er klart joda jeg var ute etter pengene hans. Hehe

Man kan jo ikke annet en å le.

Skrevet

Tja, det kan jo tenkes at de bare var litt bekymret og ville nevne det for han. Jeg ville muligens også gjort det om jeg visste at et av mine barn ville gifte seg med en som hadde mye "dustegjeld" fra gammel moro. Uansett om du nedbetaler din egen gjeld, så vil dere jo leve mere på han når han er gjeldsfri ved at han holder abonnement osv mens du betaler ned på dine lån.

Alle vet jo dessuten at man kanskje ikke tenker på sånt når man er forelsket, planlegger framtida osv, rett og slett fordi vi her til lands mener at å snakke om sånt er å synes vondt om noen, være kynisk og ikke "tro på forholdet". Med noen år på baken synes jeg at det er fornuftig, og akkurat det har jo dere vært, men det visste jo ikke de!

Så jeg ser det ikke som at de synes vondt om deg, men at de er beskyttende og omsorgsfulle overfor han.

Du skal selvfølgelig forholde deg til dem som før. Skal en kommentar, som antagelig ikke engang var ment for dine ører, ødelegge et godt forhold som skal vare i lang tid framover?

Skrevet

Himmel og hav, de sa jo ikke dette for å være "omsorgsfull" det var ikke en sån; kanskje dere skal snakke litt om dette kommentar. De sa helt klart at de mente at det var dette og for å sørge for at han var stuck med meg som var grunnen alene for at jeg ville gifte meg! Vi er ikke nyforelsket, har vert sammen i 4 år og har en datter på 2, og gjeld, fremtid både drømmer og alt det praktiske er pratet mye om, og ordnes på best mulig måte. Hvorfor tror du jeg har mere gjeld enn han?

Fordi vi frem til nå KUN har bettalt på hans gjeld, for å få et av navnene gjeldsfri, hvem "lider" for det da? Hva om han f.eks var gjeldsfri og gikk, hvilken sikkerhet har jeg for det? Ingen!

Jeg velger å ta en sjanse på han, og det gjør jeg med veldig åpne øyne, men jeg ofrer mye for at vi fortest mulig skal få livene våres på beina igjen, men klart risken i det er at han stikker, 100% gjeldsfri og jeg har all min gjeld igjen fordi vi har tillbrakt de siste årene på å prioritere hans alene. De vet forøvrig veldig godt hvordan vi har gjort det til nå, så det å få ut noe så kvalmt av kjeften sin, det har jeg bare ikke ord for! Og at det ikke var ment for mine ører? Hva hjelper det? Baksnakking og drittkasting som man ikke kan forsvare seg for en gang gjør jo det hele mye, mye kvalmere!

Det verste med det hele er egentlig hvor glad de alltid har vert for at vi er sammen, hvor mye de skryter av alt jeg offrer for han og familien ellers. Også mener de egentlig ikke en dritt av det, jeg skal bare ha pengene hans liksom???

Jah, da går jeg frem på en jævla smart måte eller????

HI

Skrevet

Det var veldig så sint du ble for at jeg ikke er synsk, da! Kanskje du burde lese det første innlegget ditt igjen, og så tenke over at ingen kan svare ut fra forutsetninger man ikke vet noe om.

Når det er så at dere begge har jobbet for å betale ned hans gjeld først, dere har vært sammen lenge og har felles barn så stiller saken seg naturlig nok annerledes. Om du vil ha svar, støtte, trøst eller innspill til å se ting fra en annen side så bør du for det første legge fram de fakta man trenger for å sette seg inn i saken skikkelig, og for det andre ikke "kjefte" på de som gidder å svare deg.

Skrevet

Ok, himmel og hav, det er selvfølgelig ikke deg jeg er sint på og jeg beklager mitt utbrudd... Det var bare flaut, for jeg irriterer meg selv over sånn oppførsel.

Jeg følte meg bare angrepet og tolket det som at de kunne si hva de ville... tenkte ikke på at ting kunne komme feil frem til hovedinnlegget.

Igjen, jeg beklager. Er nok bare veldig såret og lei meg pga disse menneskene, som jeg i så lang tid har hatt et godt forrhold til, blitt glad i og trodde det var gjensidig....

Håper du forstår..

HI

Skrevet

Selvfølgelig forstår jeg :-)

Lykke til med å løse opp i dette, det er heldigvis ikke besteforeldrene hans du skal gifte deg med!

Skrevet

Min sigermor(som bor i samme hus som oss, tomannsbolig) sa til meg og min mann i sinne at hun var redd for at jeg skulle rote til og ødelegge familiegården til mannen min, alt hun ag mannen hadde arbeidet for å bygge opp..... den svir skal jeg si... jeg er ikke verken av den spesielt rotete eller uansvarlige typen..

Har bare ei til tider slitsom svigermor.. Jeg skal hvertfall aldri bli som henne

Skrevet

No veit ikkje eg på kva måte dette har vorte sagt på, og om det kan vere rom for nokon misforståingar som gjer at du tek det meir ille opp enn det dei har meint.

Du seier sjølv at du har teke ein stor risiko ved å vere med å betale ned på hans gjeld, medan di gjeld ikkje har minka. Då tenkjer eg at det er fornuftig at de giftar dykk slik at de sikrar juridisk at han ikkje berre kan stikke av og late deg sitje att åleine med gjelda.

De har nok mest romantiske tankar rundt det å gifte dykk, men ein viktig del av ekteskapsinngåing er og å få ordna forhold rundt arv og økonomi, sjølv om mykje no kan ordnast med sambuarkontrakt.

Kan hende dei har sett på den ufornuftige risikoen de har teke med å ordne dykk økonomisk på den måten de har gjort, og no meiner som meg at det er lurt av deg å sikre at du ikkje vert sitjande att med svarteper. Dei har heilt sikkert sett at de er glade i kvarandre, og skjønar at du ikkje giftar deg med han for å "fange" han, men dei ser nok meir nøkternt på det at ikkje alle forhold varer livet ut, og at det difor er lurt å få ting på stell.

Huff, trur ikkje eg får heilt fram det eg meiner, men eg trur altså at de ser berre på romantikken ved å gifte seg, medan dei som er eldre ser meir på fornuften i det og.

Om de har hatt eit godt tilhøve til kvarandre før, så håpar eg at dette ikkje vil ødelegge det. Sidan dette gneg så hardt på deg, så bør de kanskje snakke med dei om det, og få oppklart kva de meiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...