Gå til innhold

Til alle lærere og andre som har en mening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undres, er det virkelig normalt med mange systemer på småtrinnet for å oppnå klasse-ro at vi som foreldre blir mentalt forstyrret?

Jeg har ikke pratet med andre foreldre i klassen enda, men kommer til å gjøre det. Samt prate med PPT for evt veiledning på hvordan jeg bør gå fram for ikke å tråkke en erfaren lærer på tærne.

*Klassen har skoleregler.

*Klassen har klasseregler. ( som irriterer meg i seg selv da samtlige er oppsatt negativt- alt som ikke er lov er ramset opp)

*Det finnes et system med stjerner for klassero, 10 stjerner gir klassen en overraskelse. 1 stjerne pr time kan oppnås. En litt urolig timer fjerner en halv stjerne, en urolig time fjerner en hel stjerne, en veldig urolig time fjerner 2 stjerner.

*Det finnes også et streksystem, prater du i timen/dårlig oppførsel ol. gir eleven en strek, her kan det oppnås maaaange pr time. Eleven blir ikke informert når streken gis, men hver fredag får eleven beskjed om ukas antall streker, samt brev med hjem.

*Smilelapper finnes også, hver elev får en smilelapp for lesero om dette oppnås.

I går kom mitt barn hjem med brev, 1 strek denne uken og en smilelapp, til felles var datoen. Ris og ros.

Når ikke jeg som snart 40 åring forstår dette, undres jeg på hvordan elevene skal forstå dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen legge den ut på skravle for meg også?

Skrevet

Betyr vel at eleven har gjort noe positivt ved ett tilfelle og noe negativt ved et annet. Men etter vanlig logikk burde vel disse ha blitt samlet til en helhetsvurdering.

Skrevet

Oi dette bringer meg tilbake. hehe. Jeg hadde det slikt da jeg gikk på barneskolen vi var den bråkeklassen og etter noen mnd med slikt opplegg hade vi den roligste mes fornyde klassen på hele skolen, barn trenger klare regler og grenser. Og vi fikk kake etter vher 10'ende stjerne, og belønning liker barn og da ville ike vi risikere å miste kaken vår, så vi skjønte rimlig fort at det handlet om å gi og ta. Vi hadde ikke strek system, men her burde kanskje lærer gi en advarsel først til eeven om at om du ikke roeer deg nå får du en strek. Slik at eleven får en mulighet for å roe seg. Skjønner godt det blir sendt brev hjem om eleven er urolig hvordan skal ellers foreldrene vite hva som foregår på skolen med barnet sitt.

Altså dette funket supert på vår klasse hehe lenge siden da. Men den læreren vil jeg aldri glemme for hun var streng, men rettferdig og varm. Og hun gjorde at vi forstod konsekvenser av handlingene våre.

Skrevet

At vi får brev med hjem er helt ok, og at hun velger seg et system er også ok. Men alle systemer samtidig lurer jeg på hva elevene faktisk lærer.

Selv er jeg mer at typen til å få frem det positive fremfor det negative.

Korte klare regler gitt i positiv mening, ikke for mange.

Noe sier meg også at alle disse systemene samtidig forvirrer elevene.

HI

Skrevet

Hehe, litt av et system :)

Er selv ungdomskolelærer og lurer på hvilket system jeg skal bruke for å få ro på noen av elevene. Forskjellen er at slike ting kan fungere i barneskolen, mens i ungdomskolen vil en strek provosere eller trigge til mer uro, det å ta bort en hel, halv eller to stjerner fører til vanvittige protester, og det blir urettferdig for de som alltid er snille.

Men tilbake til barneskolen :) Barn er veldig opptatt av slike ting, og belønning er ofte løsningen på mye. Men det var veldig mange regler da... Man kan ikke ha så mange systemer, det blir forvirrende. Er også enig i at det ikke bare skal vere"er ikke lov".

Samtidig er jeg uenig i at alt skal belønnes. Hva skjer når de kommer i en jobb der de ikke får kake eller stjerne når de sitter stille på kontorstolen sin uten å snurre?

Skrevet

Enig det er veldig mag systemer så kan lett komme ut av kontroll, men å fokuserer på posetivt ogikke negativt er nok viktig.

En kake etter hver 10 stjerne eren bra begynelse syntes jeg, så etter 20 og mer og mer.. etterhvert blir det rutine for elevene å være rolig med eller uten belønning.

Ungdomsskolen er det nok ekstra viktig med posetivt fokus + kanskje ekstra oppfølging av "uromakerene" og ikke kjeft, men heller samtaler og andre læringsmetoder...

håper du får til et foreldremøte med lærer og foreldre der dere får en god dialog og finner ut tanken bak alle systemene og finner noe dere tror kan være en løsning =)

Skrevet

Jeg syntes ikke dette hørtes helt borti natta ut jeg:)

Er lærer selv, men er i ungdomsskolen - så vi har et litt annet system, men det er veldig viktig å jobbe med ro i klassen på barneskolen såvel som i ungdomsskolen:)

Skrevet

Jeg er lærer på vgs og har egentlig ikke peiling på noe under det. Men. jeg ble i alle fall forvirra...

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, godt å se at det ikke bare er meg som blir forvirret av alle systemene.

Flere med innspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...