Gå til innhold

Noen som vet ang. turnustjeneste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sammen med en gutt som skal i turnustjeneste neste år.

Vi snakker om å flytte sammen. Jeg har et barn.

Vil da kjæresten min ha større sjanse til å få turnusplass i samme fylke som vi bor i?

Nå er det vel slik at man blir spredd rundt om i hele landet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVilket yrke snakker vi om?

Skrevet

Beklager, medisin :-)

Jeg har et barn som går på skolen. Så vi kan jo ikke flytte etter hvertfall..

Så håpet er at han kan få turnustjeneste i samme kommune som vi bor i.

Skrevet

Da er han vel lege?? Uansett er det ekstremt vanskelig og få turnustjeneste på et bestemt sted når han ikke har barn i skolepliktig alder, vil ikke tro at forholdet deres har så mye og si for turnustjenesten ettersom han ikke er barnets biologiske far:(

Skrevet

Ja, er lege. Uff, det var synd. Han er ikke biologiske far nei.

Barnet mitt går på skolen og vil bo med oss.

Skrevet

Medisin vet jeg ikke hvordan reglene er. Vet noe krever at de er REGISTRERTE samboere minst 1 år før tjenesten starter for å ta hensyn til tjenestested. Er jo ikke hans barn, så tviler...

Skrevet

http://www.med.uio.no/turnus/doc/REGLEMENT_FOR_TILDELING_AV_BARNEPLASS_OG_PARPLASS.pdf

UTDRAG:

Søker plikter å levere tilstrekkelig dokumentasjon til den lokale tildelingsinnstansen (STK

eller KTK) samtidig med søknad inne søknadsfristen jf punkt 2.1.

Følgende forhold skal dokumenteres:

a) Forsørgeransvar, det vil si fødselsattest og bostedsbevis.

B) Inngått omsorgsavtale supplert med opplysninger som er registrerte på søker i Folkeregisteret

(vigselsattest ved søknad på vegne av ektefelles barn, samboeravtale ved søknad på vegne av

samboers barn etc.), der dette er relevant.

3.3.2 Dokumentasjonen skal være utstedt av en offentlig instans. Det er ingen mulighet for

ettersending av dokumentasjon etter søknadsfristen.

3.3.3 Dersom lokal tildelingsinstans (STK/KTK) ved første gangs vurdering finner at den

innleverte dokumentasjonen er utilstrekkelig, kan søknaden avslås på formelt grunnlag.

3.4 Kriterium for barneplass.

Barneplass kan bare tildeles dersom:

a) Intensjonen for ordningen med barneplass er oppfylt jf punkt 3.1, og

Enten kriterium 3.4 B) eller 3.4 c) foreligger:

B) Søker har minst halvparten av omsorgen for et eller flere barn som er eller kommer i

skolepliktig alder i forbindelse med søkers turnustjeneste. Søker må ha hatt minst halvparten av

omsorgen de siste 2 år før søknadstidspunktet for barneplass.

c) Søker er gift eller samboer med person som ved søknadstidspunkt har minst halvparten av

omsorgen for et eller flere barn som er eller kommer i skolepliktig alder i forbindelse med søkers

turnustjeneste. Personen må ha hatt minst halvparten av omsorgen for barnet/barna de siste 2 år

før søknadstidspunktet. Kriterium for tildeling av barneplass etter 3.4 c) er at søker kan

dokumentere ved bostedsbevis og evt. vigselsattest at ekteskapet eller samboerskapen har vart i

minst 2 år før søknadsfristen for tildeling av barneplass.

Det kan med andre ord se ut til at han får barneplass hvis du har hatt hovedomsorgen de siste to årene, samt at dere må inngå en form for offentlig samboeravtale som kan folkeregistreres, med mindre dere har lyst til å gifte dere.

Det står også der et sted at dere bare kan søke om barneplass i den kommunen barnet har bodd det siste året elns.

Skrevet

Tror dere denne loven kan gjelde oss:

c) Søker er gift eller samboer med person som ved søknadstidspunkt har minst halvparten av

omsorgen for et eller flere barn som er eller kommer i skolepliktig alder i forbindelse med søkers

turnustjeneste. Personen må ha hatt minst halvparten av omsorgen for barnet/barna de siste 2 år

før søknadstidspunktet. Kriterium for tildeling av barneplass etter 3.4 c) er at søker kan

dokumentere ved bostedsbevis og evt. vigselsattest at ekteskapet eller samboerskapen har vart i

minst 2 år før søknadsfristen for tildeling av barneplass.

Søkte litt på nett :-)

Skrevet

En bekjent av meg er nå i turnustjeneste og hun fikk ikke plass i nærheten av hjemmet selv om hun har to små barn. Hun må pendle og mannen har annsvaret for ungene mens hun er i turnusen.

Skrevet

Ja, jeg fant akkurat disse reglene selv :)

Kan se ut som han kan ha rett på barneplass da.

Krysser fingrene. Tusen takk for svar :) HI

Skrevet

Uff så slitsomt da. Så hun fikk ikke plass i samme kommune en gang?

Skrevet

flere som har erfaring rundt dette?

Skrevet

Skrevet

Skrevet

E vel trekning hvem som får hvilken plass? De kan vel komme med ønsker. Håper han får noe i nærheten, kjipt hvis han skulle havne i Gratangen eller kirkenes

Lykke til

Skrevet

Takk :)

Ja hadde vært grådig kjipt om han fikk i Nord Norge eller noe sånt :S Krysser fingrene. :)

Skrevet

Åh ser nå at man må ha bodd sammen i 2 år???

Vi snakker jo om å flytte sammen i juni :((

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...