Irene Adler Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Gutten vår er 11 mnd og lang og tynn Han er ca 79 cm og 8,6 kg. Beltet i bilstolen hans sitter ikke bra (trangt) så vi tenker kjøpe en 9-18 kg stol. Jeg mener han må være 9 kg for å sitte trygt i den stolen, mens mannen mener det ikke har noe å si at han ikke er 9 kg, for det er lengda som gjelder. Han vil passe i stolen og greie og holde kroppen oppe. Kan noen komme med synspunkter og hjelpe oss og bevare "familiefreden"?
Ranveig R Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Vekt. Men det er visstnok barnets totalt vekt med bleie og klær som teller. Så om det berre er eit par hundre gram som skiller barnet si eigenvekt frå bilsetestørrelsen over, er det nok trygt å bytte. Men barnet er heller ikkje for langt for bilsetet før ørene er over kanten på ryggen. Jenta vår var og ganske spinkel lenge. Ho kunne fint bruke babysetet sitt til eit par korte turar då ho var ca 2 1/2 år... Ho var då 12 kg og ca 92 cm. Ho sat riktignok med beina i kors, men det er jo ikkje noko problem på ein kort tur.
mai mammaen til to Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 da kan du jo kjøpe seter som er fra 0-18 kg. det har vi... det er da bakovervendt selvfølgerlig for barna skal jo ikke sitte forovervendt før helst 4 år.... eldste her var 8.6 kg når hun var 1 år.. men hun var jo alt for lang for det baby sete sitt.....selv om det gikk til 13 kg...
lille sprelle Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Lengden er den største utfordringen hos oss. Vekt får det være så som så med. Minner om at det ikke er noe problem at barnet sitter med beina litt bøyd. Blir selene for korte, er det et problem. Jeg hadde gått for en 9 kg + stol i deres tilfelle. Vekta er vel uten klær osv... Og de sitter jo ikke akkurat nakne i bilen nå på denne tiden av året. Pass på at dere kjøper et sete med høy rygg. Vi har arvet et sete som antagelig må byttes ut ved ca 3 år+ fordi det blir for kort i ryggen..... Da blir det en utfordring hva vi kjøper til å ha i den bilen.
Irene Adler Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2010 Mannen gir seg Freden senker seg i husholdet Han tipper nok 9 kg med klær på, ja. Beltene blir ubehagelig trange når han sitter med yttertøy på, ser at han misliker det. Han er så lang i ryggen (som faren) Kommer til å sitte bakovervendt hvertfall til 3, kanskje 4.
Irene Adler Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2010 Vi vurderer Britax Two-Way elite, for det har lang rygg og får relativt bra resultat i tester+ at det ikke tar så mye plass i bilen. Vi er lange begge to.
ano`num *17.03.10* Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Vekt og alder kommer vell før lengde. Men det gjelder vell at de skal være 9mnd før de får sitte fremovervendt og 4år før de får kommer over i slike beltestoler? Han skal jo bakover uansett så da er det jo vekt som teller. Men 8,6kg er vell bare en våt bleie fra 9kg. Med en dongerioverall, tykke sokker på bena og ei jakke ramler vi kjapt mot 10. Ikke det at jeg ville brukt samme "regnemetode" om vekta var nedover mot feks 7kg. Da vil jeg tro at vekta fra "alt det andre" ikke hadde hatt så stor betydning. Men er det ikke slik at stoler hvor en må være over 9kg kun er beregnet på å være fremovervendte? Må vell snart ut i bilstoljungelen igjen vi å. Gruer meg!! Er av samme str her i hus også, men bare 6mnd. Så jeg håper virkelig at babystolen holder litt til. Vi har forresten enda å gå på med lengde av både sele og ryggen i stolen? Hvilken type har dere?
n74 Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 Dette har jeg lurt på også. Vår lille nærmer seg 9 kilo, så i utgangspunktet er det 4 kilo til å gå på. Men skal man måle lengden ut i fra hvor langt opp hode stikker opp, eller ut i fra hvor skulderene er i forhold til beltene? Mener å ha lest et sted at skuldrene ikke kan være over beltene, men da vil jo sete være for lite hos oss lenge før hun når 13 kilo
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har hørt det samme som n74, noen som vet om dette stemmer? I vår acta graco blir beltet rett og slett for kort i babysetet. Får det ikke på ungen hvis den har yttertøy på, så bytter mer på lengde enn på vekt.
Makko med to små gutter Skrevet 4. oktober 2010 #10 Skrevet 4. oktober 2010 Beltet skal faktisk være veldig stramt!!!! Er skremt over hvor mange foreldre som har slakke belter på bilstolene :-S Beltetfestet skal IKKE starte under ungens skulder, da "knuses" overkroppen lettere ved kræsj. Tror de fleste "sliter" der, før ørene stikker over kanten. Med større barn er som regel ikke dette med beina et problem om man ikke gjør det til det. Om man ikke viser ungene at det finnes alternativ, klager dem som regel heller ikke. Om ungen er 8,6 el 9 kg tror jeg ikke spiller den store rollen, mange seter går jo også fra 0-18kg (f.eks. alle besafe setene), selv om de IKKE er beregnet som babyseter. MEN om du kan vil jeg anbefale deg å vente i det lengste. Småbarnsstolene er noe skit, de tar så mye plass i bilen og gjør utsynet (døvinkel) dårlig.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. oktober 2010 #11 Skrevet 4. oktober 2010 Pussig at ikke noen nevner begge deler? Vekt er av hovedbetydning, alder betyr absolutt ingenting, men lengde kan ha noe å si. Dersom barnets ører når kanten av bilstolen før vektgrensen overskrides, så skal man bytte til en større bilstol. De aller fleste barn vokser faktisk ut av babybilstolen i lengden før på vekten.
lille sprelle Skrevet 4. oktober 2010 #12 Skrevet 4. oktober 2010 enig med alva vi er antagelig nødt til å bytte til beltestol før 4 år pga det. MEN vi venter og ser. Ingen sorger på forskudd!
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 4. oktober 2010 #13 Skrevet 4. oktober 2010 Greit at belte skal være stramt, det er jeg nøye på. Men en dag er det ikke langt nok, selv med bare genser og bukse får jeg ikke lukket det. Å ha på yttertøy på henne kan jeg bare glemme allerede.
Irene Adler Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 4. oktober 2010 "Beltetfestet skal IKKE starte under ungens skulder, da "knuses" overkroppen lettere ved kræsj. Tror de fleste "sliter" der, før ørene stikker over kanten." Dette er en nøyaktig beskrivelse av vårt seteproblem. Hodet stikker ikke over kanten, men beltene starter under skuldrene ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå