Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Hva bør man egentlig kjøpe? Hvis man ser bort fra pris og tilgjengelighet. Oppdrettsfisk inneholder jo små mengder antibiotika. Men en del villfisk er vel truet? Hvilke slag gjelder det? Torsk og...? Hva med villaks? Noen som har kunnskaper om dette? Eller link?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg tror det kommer veldig an på hva man vektlegger. Jeg vil tro at grønnhverdags nettsider har artikler om temaet Selv foretrekker jeg villfisk. Det er fordi jeg synes oppdrettsfisk lider mye. Ellers tror jeg ikke man kan si at villfisk er sunnere enn oppdrettsfisk, egentlig, bortsett fra at villfisken gjerne er mindre fei - men fiskefett er jo sunt fett da.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #3 Skrevet 3. oktober 2010 Æsj, den feite oppdretterfisken holder jeg meg unna, blir kvalm
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Norsk oppdrettslaks inneholder IKKE rester av medisiner. Det er laksen fra Chile og Skottland en skal være forsiktig med. Norsk laks blir " sultet " altså får ikke mat de siste to ukene før de blir slaktet. Slik blir hele systemet tømt for alt som heter for-rester og medisiner. Den vil også tære vekk endel av det overflødige fettet den får på seg pga for liten aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #5 Skrevet 3. oktober 2010 Norsk oppdrettsfisk er prima vare og de som driver oppdrett følger alle retningslinjer som EØS har satt. Oppdrettsfisk er sunn og mye bedre på smak.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #6 Skrevet 3. oktober 2010 Oppdrettsfisk lider?? Hvordan da mener du? :-) Hehe.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg tror også at norsk oppdrettsfisk er bra! Men så har jeg hørt noe om tungmetaller i oppdrettsfisk (laks?) i forhold til villfisk. Noen som vet noe om det?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #8 Skrevet 3. oktober 2010 til og med katta mi rynker på nesa og rygger unna oppdrettsfisk.
☆☆☆ Skrevet 3. oktober 2010 #9 Skrevet 3. oktober 2010 Oppdrettsfisken er bra, den. Men imdustrien er i ferd med å ødelegge miljøet for å få mest mulig profitt. For noen kroner ekstra pr kilo fisk kunne en drevet oppdrett uten å true elvene våre, og uten å forsøple sjøen med avfall, men de gidder ikke! Spis ikke-truet villfisk, f eks sei!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #10 Skrevet 3. oktober 2010 http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Mat-og-drikke/Tips/Fisk-og-skalldyr Veldig god artikkel. Oppsummert bør man spise villfisk hvis man ønsker å leve miljøvennlig, men enkelte slag bør man styre unna, de er listet i linken.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #11 Skrevet 3. oktober 2010 Nå bruker vel ikke katter og mennesker å like de samme matvarene da du.. Rynker ikke du på nesa av kattemat??
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #12 Skrevet 3. oktober 2010 Styrer langt unna oppdrettsfisk og spiser nesten helt utelukket kun selvfisket fisk fra havet og en og annen ørret fra ferskvann. Dette både pga kvalitet og ikke minst at det er billigere å fiske selv, ikke gratis, koster jo å vedlikeholde utstyr, båt, drivstoff osv. Synes den selvfiskede fisken er mye bedre på smak enn den kjøpt hos forhandlere, dette pga kort vei fra hav til gryte/ grill og panne eller fryseren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå