Gå til innhold

Hvorfor velger noen å ikke ta høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare nyskjerrig egentlig.

For meg er høyere utdanning det samme som mer kunnskap, bedre jobber og høyere lønn. (Jeg er klar over at det ikke gjelder alle og alle yrker/utdannelser)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykepleier (bachelor pluss videreutdanning) mannen er mekaniker (fagutdanning på videregående) og trives like godt og har like godt betalt. Kunnskaper i yrket sitt har han også.

Det handler ganske enkelt om hvilken utdanning drømmeyrket krever.

Skrevet

Jeg har i hvert fall nok kunnskap til å vite hvordan nysgjerrig skrives.

Skrevet

Jeg har bevisst valgt det bort av flere grunner.

Nr1: jeg har et handicap som gjør at skolegang alltid har vært vanskelig

Nr2: Skolegang har gjort med deprimert og gitt meg dårlig selvtillit, fordi det fikk jeg til å føle meg dum da jeg ikke klarte det samme som de andre. Dette med unntak av da jeg gikk på en skole spesielt tilrettelagt for mitt handicap. da fikk jeg gode karakterer. dessverre finnes det ikke spesial-høyskoler for mitt handicap,og jeg orker ikke utsette meg for depresjonen en gang til.

Derfor valgte jeg en yrkesfaglig utdanning, og jeg har aldri følt meg så flink til noe som når jeg jobber med yrket mitt:)

Jeg tener forresten rundt 330.000 i året, noe jeg er godt fornøyd med.

Skrevet

Er du virkelig så smart som du vil ha det til, når du faktisk må spør et slikt spørsmål.. var det første som slo meg.

Skolegang passer ikke for alle og det hadde stått sørgelig til her i verden kun med en haug med boklærde.

Skrevet

livsituasjon

skolelei osv

dessuten ville ikke samfunnet det er slik idag gått rundt uten feks helsefagarbeidere, renholdpersonalet, elektrikere, rørleggere, tømrere, brannmenn, ambulansearbeidere osv

Skrevet

Fordi jeg tjener mer nå enn det jeg ville tjent ferdig utdannet. Og jeg har jobbet i en uke, og kommer til å gå opp ganske mange tusen i lønn etter jul. Hvis jeg blir lei jobben min og alle frynsegodene jeg får med den, så kan jeg vurdere å utdanne meg til lærer eller bibliotekar (som jeg har litt lyst til å bli).

Skrevet

Mange ønsker vel også jobber som ikke krever så mye ansvar. Mange jobber for å leve, isteden for å leve for å jobbe vet du.

Skrevet

Jeg var så lei av skolen da jeg var ferdig på ungdomskolen. Jeg valgte da å ta helse og sosial også videre på barne-og ungdomsarb.

Jeg tok også ett påbyggings år, men har ikke funnet ut hva jeg vil bli når jeg blir stor :o)

Jeg trives i bhg jeg jobber, selv om det er dårlig betalt. Men får se hva fremtiden bringer ;o)

Skrevet

Høyere utdanning er ikke for alle. Jeg synes det er ganske ille at universitetene er fullt av "studenter" som aldri burde vært der.

Skrevet

Hvis du er så smart som du sier så vet du vel svaret selv?

Må le...

Skrevet

For min del var det i utgangspunktet en ren tilfeldighet at jeg ikke endte opp med høyere utdannelse. Jeg har relativt gode resultater fra grunnskole og videregående skole, allmennfag, men endte opp med en fagutdanning på videregående nivå etter dette. Det er jeg veldig glad for, for jeg har fått en jobb jeg trives helt sykt godt i. Tjener ikke fett, men nok til å klare meg.

Saken er rett og slett den at min viktigste ambisjon i livet ikke er status, høy utdannelse og høy lønn, men å ha en jobb jeg er lykkelig i og som gir meg mye igjen utenom penger. DET har jeg fått, og kunne ikke ha vært mer fornøyd enn det jeg er nå.

En annen sak er at det sannelig er bra at ikke alle streber etter høy utdannelse og høyt betalte jobber, for det er nå en gang slik at samfunnet ikke fungerer uten arbeidstakere på alle nivåer. Det er en realitet, og noe folk ikke burde glemme. Derfor mener jeg at man bør ha respekt for alle, uansett utdanning, stilling og lønn, for vi er avhengig av alle for å få ting til å gå rundt her. (Og jeg antyder ikke at ikke du/HI har det, for ordens skyld.)

Skrevet

For min del var det i utgangspunktet en ren tilfeldighet at jeg ikke endte opp med høyere utdannelse. Jeg har relativt gode resultater fra grunnskole og videregående skole, allmennfag, men endte opp med en fagutdanning på videregående nivå etter dette. Det er jeg veldig glad for, for jeg har fått en jobb jeg trives helt sykt godt i. Tjener ikke fett, men nok til å klare meg.

Saken er rett og slett den at min viktigste ambisjon i livet ikke er status, høy utdannelse og høy lønn, men å ha en jobb jeg er lykkelig i og som gir meg mye igjen utenom penger. DET har jeg fått, og kunne ikke ha vært mer fornøyd enn det jeg er nå.

En annen sak er at det sannelig er bra at ikke alle streber etter høy utdannelse og høyt betalte jobber, for det er nå en gang slik at samfunnet ikke fungerer uten arbeidstakere på alle nivåer. Det er en realitet, og noe folk ikke burde glemme. Derfor mener jeg at man bør ha respekt for alle, uansett utdanning, stilling og lønn, for vi er avhengig av alle for å få ting til å gå rundt her. (Og jeg antyder ikke at ikke du/HI har det, for ordens skyld.)

Skrevet

Personlig har jeg ikke høyere utdannelse, men jeg er i gang med det nå. Noe som er utrolig tilfredstillende fordi det har virkelig plaget meg at jeg ikke har det.

På den andre siden er jeg veldig glad for at ikke alle velger det. Jeg setter f.eks enormt pris på søppelmannen, postbudet, dama i kassa på matbutikken osv... Hverdagen min hadde blitt veldig tungvint uten disse menneskene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...