Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg har hatt en orkide, og den har jeg vannet en gang i uka (skylt "jorda" gjennom vann, uten at den står i vann i selve potta etterpå). Og den har holdt seg kjempebra lenge. Men her om dagen datt alle blomstene plutselig av. What? Jeg kastet den, men nå har jeg fått en ny, med 4 greiner! Har et stort håp om at denne skal overleve, den er så fin. Noen som har grønne fingre her, og kan fortelle meg hvordan de skal behandles?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Må ikke kaste den. Når blomstene er avblomstret klipper du av stengelen ca 3-4 hakk fra barken og opp. Fortsett å vanne den som du gjør og den vil etterhvert komme med nye blomster
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Når blomstene detter av, er blomstringen over. Klipp blomsterstilken ned 2-3 "ledd". Fortsett og vann blomsten ukentlig og etterhvert (varierer hvor lang tid) så vil det dukke opp nye vakre blomster. Jeg er INGEN blomsterekspert så mine råd er kun av egen erfaring hehe Lykke til, og ikke kast orkideen din neste gang
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2010 Faen! Hehe! Takk for tips! Skal de ha mye lys, forresten?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #5 Skrevet 2. oktober 2010 Hehe :-) Jepp, mye lys, men helst ikke direkte sollys :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #6 Skrevet 2. oktober 2010 Ja de liker lys, men ikke for mye direkte sol De liker godt vestvendt vindusplass her hos meg =)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Uansett hvor flink du er til å behandle de så vil bladene før eller senere dette av. Jeg klipper bare ned stilken og lar de stå. Jeg har vel en 4-5 orkideèr. Første gangen etter at de har blitt klippet ned har det vel tatt en ca 6 mnd før de har kommet med blomster, men etter dette har de kommet igjen og igjen. Jeg har alltid bare vannet (ca hver 14 dag) men veldig lite vann. I følge ei på jobben som virkelig er hekta på orkideèr så har det visst mye å si hvordan de står i forhold til sol og himmelretning ol. Husker ikke helt hva som var riktig, men det vet kanskje noen andre her inne.
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2010 Takketakk! Denne klippingen da, teller du 3 ledd fra toppen og nedover, og klipper du rett av? (Her skal det gjøres skikkelig neste gang, ser du!)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg er ingen blomsterekspert, men har ganske mange orkideer. Noen av dem har jeg hatt i flere år. Her står de overalt, noen i vinduet med direkte sol hele dagen, en står på vaskerommet i kjelleren uten dagslys osv. De kommer stadig med nye blomster, og får litt vann når jeg husker det:) Det er den eneste blomstrende planten jeg klarer å holde;)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 Klipper stanga helt ned,jeg... Jeg er ikke noen av de anonyme over her.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 Det er den eneste planten jeg noen gang har klart å holde liv i også. Og siden den tydeligvis ikke var død likevel, har jeg visst vært flinkere enn jeg trodde;) Takk for tips alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå