Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Vanligvis gleder vi oss tilungene er lagt, for å få kvelden sammen. Fred og ro, voksen prat, voksen kos, og barnefri. Når hans unger var små, var de oppe hele kvelden, helt til vi gikk, han fikk dem aldri i seng, han måtte jo være med dem, og de var jo annenhver helg hos mora si. Nå er de faktisk større, og bor fast hos mora si. Men jeg savner voksentid på kvelden, også når de er her. Jeg mener at de fremdeles bør ha en legge tid, og at ingen barn i skolealder har noe som helst å gjøre oppe etter klokka ti på kvelden. Aller helst burde de vært i seng til klokka ni, mener jeg. I alle fall på rommet til ni, så kan de sove litt senere. Trøtte som uvær på morningen, og skal helst sove hele dagen.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Seriøst? Ingen barn i skolealder har noe å gjøre oppe etter ti? Blir en rar tenåringsmor du.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Kan ikke forlange at en tenåring skal legge seg kl 21-22 i helgen... Sånn er livet med barn. Klart det er viktig med voksentid, men når ungene blir større er det en periode av livet en ikke kan ha det, med mindre ungene er vekke.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Mamma holdt på sånn med oss husker jeg. Men da var vi eldre, dvs 18 og 16 ca. Hun mente at vi ikke kunne legge oss senere enn henne. Hun la seg 22. Meg og broren min er b-mennesker og syns 24 var mer passende., Jeg aner ikke hva som er ok leggetid for barn i skolealder. Og hva betyr det? Hvilken alder er det de er i? kan jo være alt mellom 6 og 18 det da...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #5 Skrevet 2. oktober 2010 Enig med mora di jeg. Og så lenge de ikke greier å komme seg opp til frokost, betyr det vel egentlig at de legger seg for seint. Jeg forstår meg ikke på dem som sier at slik er livet med tenåringer i hus, for slik er det bare. De trenger jo like mye søvn om ikke mer som voksne trenger. Med baby på rommet er det ikke like lett for oss å gå til sengs en timestid tidligere, å prate litt der, da ryker hele nattesøvnen for resten av oss også, så er det ikke bare tenåringen, og storskolebarnet som er grinete på morningen. Jeg husker selv at jeg fikk beskjed om at nå er det sengetid når jeg gikk på gymnaset. Synest faren er for slapp når det gjelder dette, og at han vært for slapp siden barna hans var temmelig små. HI
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #6 Skrevet 2. oktober 2010 Du høres utrolig sær ut! Tolker det slik at barna er tenåringeR og mener du seriøst de skal være i seng før 21? Jeg tør vedde en del på at om en stund får faren problemer med barn som nekter komme på samvær hos han. Og det skjønner jeg godt! Her er t.o.m 4 åringen oppe til 21 i helgene og ser både X-factor og skal vi danse. KOSER oss alle sammen med litt senere leggetider i helgene:)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Vi har dem ukedager også, det er en tenåring og en som snart er tenåring.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Hvor ofte en har dem har vel lite med leggetider å gjøre? Har mine barn hver ukedag og hver helg. Klarer likevel kose meg med dem. Du sier jo selv at de trenger ikke legge seg 21 men ihvertfall gå på rommet før det. Direkte stygt av deg å kreve at barna skal forsvinne så dere får voksentid! Som sagt; tror ikke dere blir å fortsette å få så mye besøk av disse barna om du fortsetter denne agendaen din.
☆☆☆ Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Det ser ikke ut til at du behandler hverken stebarn eller egne barn som fullverdige medlemmer av familien, når du lar dine behov styre leggetidene (for det er tydelig at det er hovedgrunnen).
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Ingen på denne alderen har LYST å sitte å se på skal vi danse og beat for beat med foreldrene, orde til et sted til de, et rom med tv, data osv, Så har du alene tiden din! Tenåringer og eldre barn liker å sove om morgenen, la de gjøre dette sett at det er helg, Uke dag er vell 10-11 tiden greit, så de kommer seg opp til skole.... Du kan ikke forlange at hans barn skal legge seg fordi du vill være alene med han! Så teit!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 La nå barna sove lenger om morgenen! Får ondt i meg av stebarna dine. Uff, at det fins slike hekser som deg. Skammelig.
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 Klokken 9 serøst? Min stemor sa vi måtte gå på rommet da klokken var da g var i 12 års alderen, og vet du hva som skjedde? Jeg NEKTET å besøke pappaen min, noe som igjen tæret på deres forhold og splittet hele familien. Jeg har fremdeles den dag i dag et noe anstregt forhold til henne. Jeg e rnå 20 og vi jobber med det, men jeg følte det ikke som omsorg, men som avvisning! Og at jeg ikke var velkommen sammen med de voksne det slet jeg med hele ungdomstiden og følte pappa valge stemor ikke meg. Jeg gir det et godt rår nå, loosen up... Du gjør deg selv en bjørnetjeneste, og risikerer dårlig forhold til stebarn, egne barn og mann! Og stebarna kommer som skrevet over ikke til å gidde være hos dere så mye mer, og da kommer ikke mannen din til å ha det så godt og det gpr igjen utover deg er jeg redd...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg må bare få si til deg hi at du fremstår veldig selvsentrert i innlegget ditt. Barna hans bør når de er hos dere få bli en fulverdig del av familien. Må være vondt for faren deres å oppleve hvordan du ser på dem.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #14 Skrevet 2. oktober 2010 Det er helt normalt at barna har leggetider også i den alderen. Det er mange som praktiserer at barna skal gå på rommet til klokka ni, og at når den blir halv ti, skal pc, tv og ds være slått av. De fleste jeg kjenner med barn i den alderen sier at når de greier å stå opp uten masing, skal de få være oppe lengre.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2010 #15 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg har bare store barn nå. En midt i tenårene, og en på vei inn i tenårene. Den eldste har styrt det delvis selv, men trives på sitt eget rom på kveldene. Har TV, og ser mye på musikkanalene. Men jeg forlanger at det er stille kl 23 på ukedager. Da er det sovetid for alle i huset under 20 år Den yngste legger seg vanligvis i 21-21.30-tiden. Noen ganger litt før dette, og noen ganger litt etter, men aldri senere enn kl 22. Denne ungen sovner fort, og våkner litt før klokka hver morgen, så dette er greit. Dess eldre ungene blir, dess mindre voksentid er det igjen. Sånn er det bare. Ikke at de selv skal styre det, men de er ikke småbarn for alltid, så senere leggetid er liksom noe som følger med økning i alder Og så er det litt sånn at tenåringer flest liker sene kvelder, og er trege om morgenene. Dette hører bare med til alderen, og har mye med utvikling og slikt å gjøre. Ikke at de absolutt skal sove lite, og være trette om morgenen, men der er noe med forskjøvet søvnmønster i tenårene. Dette er visstnok forsket litt på, og i et program jeg så, var det sagt at faktisk skulle tenåringer startet en time senere på skolen enn ellers i livet, grunnet dette fenomenet.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #16 Skrevet 3. oktober 2010 Nå har ikke jeg stebarn jeg bestemmer over, men jeg bestemmer over våre barn sammen med faren. Og de har ikke mulighet til å flytte ut om de synest vi er for strenge. Men jeg har nå inntrykk av at de liker at vi har rammer, og ikke tror jeg de er ulykkelige fordi vi bestemmer når de skal legge seg, ikke tror jeg de føler seg som avviste, eller ikke fullverdige medlemmer av familien heller. De godtar at vi bestemmer når de skal legge seg. Vi vet jo at andre familier har senere leggetider enn hva vi praktiserer, og vi får også høre at ALLE andre får lov til å sitte oppe lenger, vi får også høre at vi er kjipe, og vi får også ofte høre at de ikke vil legge seg. Men det er vi som bestemmer, ut fra hva vi mener barna våre trenger og ut fra hva vi har behov for. Jeg husker jo selv fra je var barn at andre fikk være lengre oppe, enn meg, men det var jo andre som hadde enda tidligere leggetid. Jeg mener det er naturlig å se på hvor trøtte ungene er på dagen, når man avgjør hvor sent de skal legge seg. Det er trist om det finnes barn som er så utrygge på sin tilhørighet i familien at de føler seg nedprioritert om de ikke får sitte opp til seint på kveld, at de føler det som avvisning heller enn omsorg. Hvor kommer denne usikkerheten ifra? Er det skilsmissei seg selv søm er årsaken? Jeg er glad og takknemlig for at jeg har vokst opp i et hjem med to kjærlige foreldre og faste rammer, og ingen foreldre som gav etter for følelsesmessig utpressing, men som var sikre og trygge i sin oppdrager rolle. Jeg ønsker å gi det samme til mine barn, og prøver å både være streng, skikkelig og omsorgsfull. Det er vi som er voksne som styrer hjemmet, og gir regler for barna.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #17 Skrevet 3. oktober 2010 Men hva ville du med dette innlegget da? Du nekter å innse at dere er strenge så hvorfor ber du om råd? Dere fratar jo barna sosialt liv om de i hele tenårene må legge seg 21. Å sammenligne når du var barn er latterlig- ting endrer seg. Kjekt å fostre opp sosiale utskudd. Nei barna deres kan jo ikke flytte fra dere men 50 prosent av alle ekteskap ender i skilsmisse. Med det regime du fører vil barna dine neppe bo hos deg om dette blir aktuelt. Og hvordan kan du nå si at barna ser ut sette pris på at dere er streng når du i første innlegg klager din nød over at de ikke vil legge seg? og hvordan kan du si at du ikke bestemmer over stebarna dine når du har innført disse reglene? Du sier jo selv faren har praktisert det annerledes.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #18 Skrevet 3. oktober 2010 Ja, du er vel det. Men det er jo håpløst å bestemme at siden en person er trøtt tidlig (ja som voksen syns jeg fremdeles dette er tidlig å legge seg) så skal alle andre legge seg da også. Og vi kom oss alltid opp til skole og buss og alt. Aldri noe problem. Jeg trenger den dag i dag fremdeles mindre søvn enn min mor. Så det har faktisk ikke endret seg på de 12 årene siden hun forlangte at vi la oss 22. Men jeg ser jo at hun ikke likte å ha kontroll og var bekymret for at vi satt for lenge oppe. Ser begge sider av saken, men trenger ikke være enig med henne allikevel.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2010 #19 Skrevet 3. oktober 2010 Hvor gamle er de da? Man kan ikke legge halvvoksne unger kl.22 vet du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå