Babykilo Skrevet 2. oktober 2010 #1 Skrevet 2. oktober 2010 Vi vil ut av den store byen. Mer plass og mer luft og mer familie! Men - da må gubben pendle ca 2 timer hver vei. Han får en time reisestid i jobben, så kan være hjemme ca 17 - 17:30. I tillegg blir det en hjemmekontordag. Men jeg må altså bringe og hente 4 dager i uka. Synspunkter? Noen som gjør dette? Har lyst, men er redd vi vil angre bittert...
Klara-Q <3 <3 <3 <3 Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Vi har det slik, bare at mannen er hjemme enda senere, ca. klokka seks. Jeg syns det tærer på, da all levering, henting, middagslaging, lekser og fritidsaktiviteter faller på meg. Pendlingen tar også fra mannen min verdifull tid med barna. Det positive er at han som regel har mulighet til å jobbe når han er på vei til og fra jobb. Slipper derfor å sette seg ned igjen om kvelden. Vi har hatt det slik i tre år nå. Først nå jeg kjenner på at jeg er smålei hele pendlingen. Lykke til med valget
Sånn kan det gå Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Ca 2 timer hver vei synes er alt for mye om man skal gjøre det over lengre tid. I en kortere periode kunne jeg kanskje gjort det, men ikke lenge. Jeg pendler ca 1 time hver vei og synes det er nok. Går helt fint å pendle med tog så langt, men 2 timer hadde jeg altså ikke orket lenge.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2010 #4 Skrevet 2. oktober 2010 Hadde vært helt uaktuelt for oss, derfor vi bor midt i Oslo. Vil bruke tiden min på en bedre måte enn å kaste den bort på reisevei.
Babykilo Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2010 Ja. det er jo det vi tenker på. Det må bli varig. Men alternativet er altså en treroms resten av livet. I hvert overskuelig fremtid. Hmm...
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2010 #6 Skrevet 2. oktober 2010 Heller 3-roms enn å miste så mye tid. Man mister jo ikke bare den tiden han bruker på å pendle hver vei, men han kommer også til å være trøtt og sliten = dårlig selskap på kvelden, og han må bruke helgene til å hente seg inn igjen.
lille sprelle Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 ingen muligheter for å få seg jobb utenfor bykjernen? gubben fant seg jobb med bedre arbeidstid (lite overtid), men da dårligere lønn, men bare 20 min reisevei mot rush - gull verdt! pendlingen sliter på store og små.
MintCondition Skrevet 2. oktober 2010 #8 Skrevet 2. oktober 2010 Vi flytter "på landet" nå, men ordner ting på en litt annen måte. Jeg har fått jobb i den kommunen vi flytter til, mannen får ha hjemmekontor + to-tre dager i byen annenhver uke. Dermed får vi begge mer tid med ungene, lavere huslån, høyere inntekt...bare velstand
MintCondition Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 ps: aner ikke hvordan vi skal gjøre det med henting/bringing i bhg, mend et uansett bare snakk om minutters reisevei, så det ser jeg ikke på som noe problem.
rima Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Åh, det hørtes mye ut med 2 timers pendling hver vei. Må jo bli fryktelig slitsomt i lengden... Vi bor sentralt, men mannen jobber utenfor byen og drar før 6 om morgenen. Jeg leverer og henter barna 5 dager i uka. En og annen gang henter han dersom han går tidligere fra jobb. Går helt fint, men det er jo ikke drømmen min da at vi skal ha det sånn. Men må man så må man. Men som sagt to timer hver vei... Huff, det hadde ikke vi orket...
Gjest Skrevet 2. oktober 2010 #11 Skrevet 2. oktober 2010 2 timers pendling hver vei høres tøft ut. I tillegg kan det komme forsinkelser med toget eller bilkø. Hva med et kompromiss, flytte ut av byen, men ikke så langt som 2 timer unna? Det er også bydeler i Oslo (hvis det er storbyen) hvor man kan få mer enn 3 roms til en rimeligere pris enn de mest sentrale områdene.
Gjest Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 huff nei aldri i verden, synes det er ille nok å ha 7 km reisevei i rushet jeg. tar altfra 45-60 min. en reisevei på 20 min til vanlig.
ano`num *17.03.10* Skrevet 2. oktober 2010 #13 Skrevet 2. oktober 2010 No way for vår del hvertfall!! Bor på landet med den lange strekningen på hele kvarteret å kjøre hver vei for hver av oss for å komme på jobb. Litt lenger om vaktene våre treffer rushet. (Da kan tiden fort tredobles, så det er like greit å ta en halvtime med overtid om det er muligheter for det å heller få betalt for tiden som likevell "går til spille") Den beste pendlerordningen vi har hatt - og den eneste jeg er villig til å være med å vurdere å gå med på en gang senere. Er av og på ordning av et slag med tilsvarende god lønn. Mannen hadde en jobb i en periode hvor han jobbet noen uker av og på med fri i de fleste jobbhelger hvor han selv kunne "betale" for en tur hjem. Da fikk han være helt hjemme når han var hjemme, og hadde sabla god lønn. I wish han kunne beholdt den etterpå også!! Men aldri så mye som et par timer reisetid hver dag. I løpet av kort tid er det jo snakk om fryktelig mye. Selv om det kanskje framstår som en bagatell dagsmessig så, nei! Han må jo opp tilsvarende tidligere opp hver dag, og blir mer sliten. I tillegg til alt han mister på ettermiddagen. Hadde ikke orket å reise sulten hjem fra jobb i 2timer for å komme hjem til middag heller. Da hadde det nok endt med småspising eller annen forandring i "døgnrytmen" og en ødelagt apetitt til middag.
Babykilo Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 4. oktober 2010 Takk for mange innspill, dere tenker jo det samme som meg. Nå er det slik at vi er ikke så godt vante nå heller. Vi bor på billig-sida av Oslo, mannen jobber langt vest, og der har vi ikke sjangs til å kjøpe. Har tenkt utover på vestsida og, men mange faktorer som trekker ned. Han reiser nå uansett en time hver vei kollektivt (umulig med bil pga kø) og må opp kl 5 uansett. Jeg bringer og henter i bhg nå, av og til kan han hente. Jeg sitter i kø til bhg hver dag. Hvis vi flytter dit vi tenker må han opp til samme tid, sover forhåpentligvis på toget, jobber på vei hjem på toget, og er på stasjonen kl.17. Ja, 2 timer reising er MYE, men likevel ikke så galt, da det blir nesten likt som nå, bare pluss alle fordelene vi får. Han kan da også ha en hjemmekontordag, og det får han ikke nå. Begynner å hate Oslo mer og mer dessverre... :-(
lille sprelle Skrevet 4. oktober 2010 #15 Skrevet 4. oktober 2010 Er det en togstasjon i nærheten av der han jobber? Hva i så fall med å sjekke hvilke tog som går forbi. Det går jo en del fra follo-området og rett over til vest. Kanskje også fra romeriksområdet og over til vest også? Jobber han langt vest - hva med drammen? OG så er det det med å se seg om etter en annen jobb i et område dere kan tenke dere å bo da...
The Bad Gal Skrevet 4. oktober 2010 #16 Skrevet 4. oktober 2010 Om dere har råd til en ekstra bil, så kan jeg varmt anbefale EL-bil, det reduserer reisetida betraktelig i rushen, dersom dere vil ut av Oslo og et godt stykke vestover(så langt ut at det ikke lengre er "status") Mannen min bruker 25 min. til jobb med EL-bil, om han en sjelden gang må bruke storbilen, så kan det i verste fall gå 75 minutter, så HEIA el-bil!
FruTB Skrevet 4. oktober 2010 #17 Skrevet 4. oktober 2010 Vi har det sånn; mannen jobber på radiumshospitalet og vi bor på Jeløy utenfor Moss. Han reiser kl 6 om morgenen og kommer hjem 18 om kvelden. Jeg leverer og henter Bo i barnehagen hver dag, lager middag og tar med av husarbeid, og ja; det er slitsomt. Men det er kjempemange rundt oss som har det sånn, så jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det. Det fungerer. Ja, det blir lite tid for pappan og Bo, en drøy time hver dag, men de koser seg veldig sammen i helgen - til gjengjeld. Dessuten har vi besteforeldre som stiller mye opp og kommer 2-3 timer 2-3 dager i uka, så jeg får handlet + husarbeid. Jobber bare 80% selv så har korte dager. For oss er det temmelig uaktuelt å flytte til Oslo, høye priser på bolig og litt for mye mas! Men jeg ønsker heller ikke å ha det sånn som dette alt for lenge, og i hvert fall ikke om det kommer flere barn! "Dessverre" så stortrives mannen veldig i jobben sin, og det er ikke lett for ham å finne en ny jobb. Jeg er lærer og kan vel i grunn jobbe hvor som helst, så det er mulig vi må bite i det sure eplet etterhvert ... Men for meg spiller det å ha familie og venner rundt meg en større rolle enn kortere reisevei.
Babykilo Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #18 Skrevet 4. oktober 2010 Ja, ikke sant? Jeg kan også jobbe flere steder i landet, men mannen min er ganske stedfast. Flytter vi lenger vest, som f.eks Drammen, så havner vi enda lenger vekk fra familien som bor i Hamar-området. Da blir helgeturer mindre aktuelt. Vi har ingen familie andre steder. Av og til syns jeg det er så urettferdig at vi ikke har 3 millioner til, eller at boligprisene burde være like overalt. Men det er jo bare tull å bruke tid til å tenke på. :-) Takk for at du delte din situasjon.
husmus &2 Skrevet 4. oktober 2010 #19 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg har også tenkt mye på dette. På Vormsund kan du få et hus med egen brygge til 1.3. En time utenfor Oslo. Sånt er ekstremt fristende, men hvem kjenner vi der liksom? Det er viktig å ha et nettverk rundt seg, i hvert fall når det er familie. Jeg kan ikke jobbe noen andre steder enn Oslo dessverre, så det er begrenset hvor langt ut vi kan flytte, men jeg har også tenkt som deg. Noen ganger er trivsel større enn hvor man bor. Oslo er ofte mer spennende for de som ikke er herfra synes jeg. Vi flyttet fra Frogner og jeg bruker like lang tid til jobb nå som jeg bor rett ved grensen til Oslo. Så alt er jo relativt.
Stratos med 3 barn Skrevet 4. oktober 2010 #20 Skrevet 4. oktober 2010 Vi har kjøpt langt unna, ca 2 timer. Flytter gjør vi fordi vi må ha større hus og det er fryktelig dyrt her vi bor nå, dessuten er det altfor ofte vanskelig trafikk her som medfører at man fort bruker 1,5 timer på en strekning som vanligvis tar 0,5 timer. Bussen går her i samme filen som bilene, så det hjelper lite. Toget er et godt alternativ om sommeren, men feks i fjor vinter sto den oftere enn den gikk og nsb klarte heller ikke sette opp busser... Ja, skikkelig kaos med andre ord! Dit vi flytter har vi familie nærheten (her er de minimum 30 minutter unna og alle er syke/svake og dårlig bak, så vi ser de ikke så ofte). Mannen skal jobbe litt hjemmefra og kan i tillegg få godskrevet reisevei som arbeidstid (jobber på toget). Jeg går ned til 50% og begge ser etterhvert etter jobber i nærheten. For vår del vinner vi tid på andre måter, da vi på det nye stedet får alt i gangavstand, nå må vi kjøre overalt og det tar tid det å... Lykke til med valget!
Regnbuens barn™ . Skrevet 4. oktober 2010 #21 Skrevet 4. oktober 2010 I hvilken prisklasse ser dere på da? Finnes da mange flotte steder i Akershus med gode kollektivforbindelser.. Vi har selv flytta ut av Oslo, og bor nå 35 min fra Oslo sentrum med bil. Går jo både busser og tog her oppe, og kan fint klare å komme seg til jobb på 1 time med kollektivt.
CB-BabyBoy Skrevet 4. oktober 2010 #22 Skrevet 4. oktober 2010 HI; du skriver at ved å flytte mot Drammen så flytter dere enda lengre vekk fra familien ved Hamar og det vil du ikke mtp helgebesøk. Er det ikke bedre at dere får kortere pendlevei på en hverdag og heller ta den ekstra halvtimen det tar å kjøre fra Drammen til Oslo når dere skal til Hamar? Jeg antar at familiebesøk ikke er hver helg og da betyr ikke den lille kjøreveien der så mye. Jeg tenker også litt på hva som skulle skje dersom du mot all formodning ikke kan hente en dag når alt faller på deg - si hvis du står bom fast i en kø, kollektiv stopper fullstendig osv - hvordan stiller det seg med henting i bhg da og mannen din? Det kan være ide å hvertfall snakke med bhg slik at de er klar over at i absolutt verste tilfelle, så kan det ta 2 timer før noen kommer til barnet. Jeg pendler ca 60 min hverdag (til og fra tilsammen) og syns det er mer enn nok.. en ting er i godt vær, men i snø og regn blir pendling ekstra tungt.. Håper dere finner en riktig løsning for dere begge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå