Gå til innhold

"Overvektig" baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått beskjed om at datteren vår på 6 mnd ligger over normalen når det gjelder vekt, og at det ikke kan fortsette i samme retning.

Fra hun var 3 mnd har legen sagt til oss at vi må gi kalorifattig mat slik som gulrotpure, slik at det ikke bare går i MME.

Dette syns vi var meget spesielt, og tenkte bare at hun var litt "go". Nå begynner vi selv å bli litt bekymret fordi hver dag er en kamp for å holde henne under 1000 MME i døgnet. Hun har fått smaksprøver fra hun var 3,5 mnd og har alltid likt det meste, men det er akkurat som hun "må" ha samme dose melk i døgnet uansett. Spiller ingen rolle om vi gir henne noe annet i tillegg. Virker som hun ikke tror at noe annet enn melk er mat. Vi prøvde å gi henne middagsglass og vann til iallefall ett måltid, men middag vil hun ikke ha lenger. Grøt er greit, men da må det være en såkalt type "gonatt" grøt. Det er ikke så veldig variert kosthold akkurat, og iallefall ikke "kalorifattig". (Vet at det høres ut som jeg vil slanke ungen min, men det er ikke tilfelle. Legen har sagt hun kan få hjerteproblemer osv, jeg er bare bekymret for helsen hennes. Hun er like stor som en liten 1- åring)

Dette spiser hun til dagen:

* Tidlig morgen/natt: 200 ml MME

* Frokost: En porsjon Godnatt havregrøt, blandet med most banan

* Middag: Noen skjeer middag + 200 ml MME

* Kvelds: En porsjon Godnatt grøt med ris og pasta + 200 ml MME (hun kan sovne uten denne melken, men da våkner hun om natten og skal ha samme dosen)

Hva kan jeg gjøre for å få henne til å spise mer variert, dvs middag og grønnsaker? Noen andre med store babyer? Spiser hun unormalt mye?

Selv syntes jeg verken hun var såååå stor eller en storspiser, men i følge to leger og en helsesøster er hun det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel jeg synnes ikke at hun spiser mye. Men du kan ha mer vann i mme kanskje det hjelper. Da blir det ikke så mye mme i døgnet.

Skrevet

Fortsett å tilby forskjellig typer mat. Noe vil nok falle i smak etterhvert.

Mener du det ikke er noe måltid mellom frokost og middag? Synes det vriker som hun får lite mat da.

Hun er bare 6 mnd. og har ikke begynt å krabbe eller bevege seg særlig ennå. Hun vil bruke mer energi når hun begynner å røre på seg.

Hva veier hun og hvor lang er hun? Følger hun sin egen kurve? Har hun alltid vært stor? Her fødte jeg eb gutt på nesten 5 kilo og han har fulgt sin egen kurve hele tiden, han er stor for alderen men ikke ift sin egen kurve.

Skrevet

Jeg har prøvd å "vanne" ut om natten, men da våkner hun igjen etter en time eller to og skal ha mer.

Hun var 9.5 kilo og 70 cm på kontroll.

Jeg ser jo selv at hun er større enn egentlig alle babyer jeg har sett, men føler ikke hun er så enorm som helsepersonellet skal ha det til.

Skrevet

Hun følger sin egen kurve forløpig, men det er såvidt. Det er derfor de ga beskjed om at vi måtte gjøre noe nå.

Hun får 4/5 måltider om dagen, og ikke noe mellom frokost og middag, nei. Klokkeslettene er omtrent 4.00/4.30, 08.30/09.00, 13.30 og 17.30 + 18.00. Hvis hun vil ha melk i tillegg til grøten får hun dette en halvtime etterpå.

Skrevet

en venninne har ei jente på snart 7 mnd som veier 12 kg. Hun har aldri fått beskjed om å prøve å slanke barnet. Hun fikk bare mm til hun var vel 5 mnd.

Skrevet

Hun er stor, men ikke så stor at det burde lyse varsellamper enda vel...?

Min var på 5 mnd-kontrollen 69cm lang og 9430g, og det ble ikke noen andre kommentarer enn at han hadde mye å gå på og det var bra. Skal om få dager på 6 mnd kontroll og jeg blir overrasket om vekta ikke viser 10kg.

Blidere unge skal du lete lenge etter, he he.

Skrevet

Er det bare helsestasjonen min som overdriver da?

Du som hadde baby på nesten 9,5 kilo på 5 mnds kontroll. Hva spiser h*n i løpet av?

Skrevet

Jenta mi var ti kilo da hun var seks måneder på kun morsmelk:) I dag er hun en slank fireåring.

Trodde ikke man skulle "slanke" babyer jeg? De må jo få lov til å spise seg mette!

Skrevet

Jeg har også stor baby, og har aldri fått beskjed om noe slanking.

Men hun får bare morsmelk da, hun er 6 mnd nå og har begynt å få litt fast føde og grøt.

Kan det være grunnen til at helseslster eller lege ikke har sagt noe?

Skrevet

Jeg syns ikke din baby for mye mat. Jeg har og hatt en stor baby, hun har fulgt sin egen kurv hele veien. Ingen har sagt noe om hennes vektøkning. Hun er kun 6 mnd, og jeg tenker da hun begynner å bevege mer på seg, går jo også vekten ned. Det er faktisk litt vanskelig å introdusere forskjellige typer mat til en 6 mnd som ikke helt er villig til det. Og det vet jeg faktisk MYE om. Mi skulle også kun ha MME i en lang periode, trodde aldri det skulle dabbe ned, men heldigvis gjorde det det. Du kan heller ikke tvinge i henne mat. Lysten må komme litt fra egen lyst. Det å vanne ut, gjorde jeg også, men de er lure.

Mitt råd til deg: Ikke stress med introdusering med ny mat, om dette viser seg å være vanskelig. Babyen må ha litt lysten selv. Begynne med baby steps. Det viktigste oppe i alt dette er, at du beholder roen og tenker klart. Så fort du begynner å stresse og få panikk, begynner din baby å nesten bli det samme. Ja det høres kanskje litt smårart ut, men dette har jeg faktisk erfaring med min egen baby.

Jeg gjorde på samme måte som deg dengangen, og det faktisk gikk bra med oss. De får så masse energi, at det nesten renner av de.

Skrevet

Dette er tøv fra ende til annen! Ikke slank babyen din. Hun er 6 mnd !!!! Bare vent noen mnd så skal du se at vekta flater mer ut. Det er dårlig gjort av helsestasjonen å trekke forhastede konklusjoner. Jeg synes ikke hun er stor slik du beskriver lengde og vekt, større enn normalen ja, men ikke freakishly stor. Veldig mange sånne store unger, særlig de som får mme

Skrevet

ungen min er 5 mnd, 9,3 kilo og 70 cm.

Har ikke hørt annet fra helsesatsjonen enn at han er stor og fin. Får bare skryt. Han har kun fått morsmelk inntil nylig.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg får lyst til å gi både helsesøster og leger en skikkelig smell å tryne.

Sønnen min var betraktelig større da han var 6 mnd. Han var stor i både lengde og vekt.¨

Heldigvis hadde vi en helsesøster med litt vett i skallen, som ba OSS ta det helt med ro. (Jeg har vært overvektig siden jeg var liten og var nervøs på hans vegne)

Han fortsatte å være god og rund til han begynte å gå ved 11 måneders alderen. Da raste vekten nedover. Han er nå 20 måneder og en lang og slank gutt.

Bare tull at de i en alder av 6 mnd kan få hjerteproblemer ol pga av at de er for store.

Ei dame sa til meg at man kan ikke skjemme bort barna på kjærlighet og mat det første året. Tror dette stemmer godt.

Synes det ser ut som om kostholdet du gir henne er flott. Tror nok vi ga vår tass mer mat enn det der.

Greit nok at fedme er et problem i Norge og at man kan gjøre foreldre oppmerksomme hvis det går en viss retning, men ikke ved 6 måneders alder. Virker som du har vært ute for noen virkelig hysteriske folk.

Skrevet

Må vel si meg enig i de over som mener at å begrense matinntaket på en 6 mnd gammel baby er noe i overkant! Har også bekjente som har fått store barn, og som har fortsatt å være store til omtrent året. Da har de begynt å strekke seg, og som en mor sa: H*n har fått en kurve på skjemaet! Begge foreldrene her er slanke, og lange. Kostholdet er sunt og barnet er helt normalt nå.

Noen barn er bare større i starten, men med mindre man gir de mye sukkerholdig mat og setter de forran dvd'en og play station, så fikser kroppen det selv. Gi barnet det hun trenger! Ferdig diskutert! Jeg er i alle fall på ditt lag ;-)

Skrevet

Du får jatte med hs, og følge hjertet ditt. Det måtte vi gjøre. Ungen din er normal. Mat henne.

Skrevet

Så lenge ungen kommer inn i en Reimadress så er det ingen grunn til bekymring:)

Skrevet

hoho, guttungen min var FEIT når han var på den alderen, og det er ikke overdrivelse eller tull, han var rett og slett feit. Han hadde ikke hake, han hadde ringer her og der osv osv. Men han var strålende fornøyd, og jeg ga regelrett BLAFFEN i kommentarer om at han var for stor. Han spiste det han trengte. Men vi innførte brødskiver ved 6 mndr (da hadde han allerede spist en stund pga stort melkekrav) det mettet bedre, var mindre kalorimettet, og ga ham ingen smerter eller ubehag. Matplanen ved 6-7 mndr var sånn ca:

Frokost: en halv brødskive med leverpostei og vann

brunsj: 100 ml med mme

lunsj: banan og 150 ml mme

middag: middagsglass (evnt most utgave av vår mat) og vann

mellommåltid: 100 ml mme

kvelds: litt grøt (les, halv porsjon) en halv skive og vann

senkvelds/natt: 150 ml mme.

Så tilsammen ble det mindre mme og mer fast føde, men mindre kalorier og mett og glad unge. Vekta jevnet seg ut og nå, som 2 åring, er han helt normal. Fortsatt "stor" med litt struttemage og gode lår, men helt perfekt ift vekt og bevegelighet :)

at legen/HS predikerer om hjerteskader når barnet er 6 mndr, er helt på jordet! Ungen skal da ha noe å gå på slik at hun kommer seg gjennom ei uke eller to med influensa eller magesjau! Den slanke barn fanatismen som har dukket opp de siste årene er helt gal. Gjør det barnet og du mener er OK, og så lenge barnet klarer å beveger seg nogenlunde innen "standarden", så er det hipp som happ om hun veier 7 kg eller 9 kg ;)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Jeg brydde meg ikke nevneverdig før de "advarte" om hjerteproblemer. Trodde bare det var positivt at vi hadde ei lita bolle jeg.

Skal fortsette å introdusere ny mat, så får vi se hva som faller i smak.

Forresten spurte også legen om vi var sunne selv og om vi var glad i godteri som barn. MME er jo veldig søtt. Selv er vi slanke begge to så jeg forsto ikke helt hvor han skulle med det spørsmålet, men det var visst fordi det var arvelig å være kresen på sunn mat.

Det verste er at jeg spiste ikke kjøtt og grønnsaker før jeg var tenåring, så jeg ble litt dårlig. Trodde det i størst grad handlet om oppdragelse jeg. (Selvfølgelig finnes det mange kresne uten at det handler om det også)

Håper ikke at det er mine gener som gjør at hun bare vil ha søt melk, virket jo som han mente det kunne ha en sammenheng.

Personlig synes jeg det hørtes sprøtt ut, å katagorisere en baby som kresen t.o.m før hun har begynt skikkelig med fast føde.

Legen er forresten ernæringsfysiolog også.

Skrevet

Selv om hun ikke er så utrolig tung, står det på MME-pakka at ingen skal drikke mer enn 1000 ml i døgnet. Det er det som skaper bekymring for hjerteproblemer, og ikke vekta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...