Gå til innhold

Ikke snakke stygt om de døde

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvor stor grad syns du dette er gjeldende? Bør man bli "fredet", fordi man er død?

Jeg leste akkurat den tråden om selvmord og der var der en som skrev at hun ikke brydde seg om at broren hadde tatt selvmord. Hvorpå de andre i tråden mente det ikke var pent. Men, hva vet dere om situasjonen?

Er man et dårlig menneske om man rett ut sier at man ikke sørger over noens død?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å sette det på den berømmelige spissen; har noen her lyst til å si noen vakre ord om Adolf Hitler?

Skrevet

Han kunne male, litt....ehh...

Skrevet

Ikke nok til å komme inn på kunstakademiet, hehe ;o)

Skrevet

Eller en nabo av meg som misbrukte de to døtrene sine i årevis, helt fra de var 4-5 år gamle?

Hvor mye pent går det egentlig an å si om et sånt menneske?

Skrevet

nei, derfor bare litt :P

Tenk om de bare kunne tatt han inn!!

Skrevet

Å ikke sørge er ikke å snakke dritt. Det er sunt å gi uttrykk for følelser, selv om de ikke er politisk korrekte.

Skrevet

Det kommer jo an på det. I noen tilfeller kan man absolutt snakke stygt om de døde, men i de fleste tilfeller ønsker man vel å minnes det positive ved personen som er borte. De fleste er vel først og fremst gode mennesker.

Skrevet

Det er ikke alle vi savner nok til å sørge over, og så er det dem som selvforskyldt rives fra oss altfor tidlig - da er man kanskje selv så full av vanskelige følelser rundt dette at man ikke ønsker å sørge? Min bror forsøkte også å ta livet av seg selv. Jeg var så sint! Sint, trist, frustrert, lei, redd. Men avmaktsfølelsen gjorde meg mest av alt sint der og da. Hadde han tatt livet av seg til slutt hadde jeg kanskje fortsatt vært sint.

Skrevet

Synes det er en ganske gammeldags holdning. Livet er for de levende og mens vi er her synes jeg ikke det er noe poeng i å legge lokk på følelser som har best av å komme ut i lyset.

Jeg tror dessuten at venninnen din forsøker å skjerme seg selv fra noe vondt. Det å miste noen i selvmord er mye vanskeligere enn å miste noen av normale årsaker. Det er så mye skyld involvert, blandt annet. Synes en skal vise forståelse for at hun beskytter seg på den måten hun selv synes er best, så får hun heller åpne seg for de hun stoler på når hun evt ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...