Raff Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Fikk konstantert PCOS for 3 år siden (cyster på eggstokkene, uønsket hårvekst og sjelden mensen). Normalvektig med BMI ca 20 hele tiden. Fikk pergo, og fikk eggløsning dag 14 av 50 mg. Spiren satt på 2.runde, og jeg har nå ett barn. Nå er det 15 mnd siden fødselen. Kun hatt 1 menstruasjon av meg selv, etter 10 mnd. Vært hos gyn igjen, som har konstantert at jeg fortsatt har pcos. Fortsatt slank, BMI 20. Fikk pergo på nytt, men har tatt både enkel og nå dobbel kur, uten å finne eggløsning (er på dag 19 nå). Håper noen kan svare på ett eller flere av følgende spørsmål: 1) Er det andre som har opplevd at pergo har "sluttet å virke", etter å ha virket tidligere? 2) Noen som har opplevd at EL ikke har kommet samme dag i alle pergorundene? 3) Noen slanke PCOSere som har fått metformin? Alene eller sammen med pergo? Hvor lang tid før det "virket"? 4) Noen som har fått eggløsningssprøyte i tillegg til pergo? Hvor mange kurer hadde dere prøvd da? 5) Anbefalinger om gynekolog i Bergen som har peiling på PCOS? Håper noen kan svare på noe av dette.
mammas skatter <3 Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 har ikke fått konstantert pcos, men hadde antydning på egga(forma typisk pcos) og måtte få metformin, pergo og ovitrellesprøyte for å bli gravid. fikk metformin som hjalp me å gå ned 18 kg i vekt. da fikk e en normal bmi. pergon hjalp ikke alene. først en enkel kur. som ikke hjalp i d heile tatt. så hadde e 2 forsøk me dobbel pergokur og ovitrelle sprøyter da spiren satt:) begynte på metformin å da gikk d ikke lenge før mens kom. noen uker kansje. hadde da hatt mens annenhver mnd i et halvt år etter den kom tilbake etter p-pilleslutt(begynte å merke at noe var galt mens e gikk på p-pilla, mistet hår og blødninga kom ikke og e gikk opp mange kg uten grunn) men hadde ingen eggløsning før 3 forsøk me pergo og da 2 forsøk me ovitrelle.og da spiren satt. no e d snart 11 mnd siden fødsel og mens har ikke blitt normal. muligens e hadde en kjemisk graviditet no sist mens, for forhåpentligvis va d el e hadde. og da håpe e e slipp pergo å ta styre. har foresten begynt på metformin ijen for 2 mnd siden.
Træægtrønder`n :) Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Jeg er slank PCOSer, men pergo funkerte ikke på meg. Jeg var inne på lap for å få eggløsning. Merket ikke noen eggløsning og da jeg var inne på riksen på UL ca 2 mnd etter lap fant legen flere eggfolliker som var i passe størrelse. Fikk da eggløsningssprøyte for å sette selv. Trodde jeg ble gravid etter dette, men det viser seg at ble gravid etter en eggløsning noen uker tidl som kom av lapen. Eggløsningssprøyten fungerte på meg da kunn han konstantere under en UL etterpå, men ettersom jeg allerede var gravid ble eggene bare skyllt ut.
Raff Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2010 Takk for svarene. Må ringe gyn og be om UL og evt ovitrelle neste pergokur.
mammas skatter <3 Skrevet 2. oktober 2010 #5 Skrevet 2. oktober 2010 tar du blodprøver hver måned? d jorde vertfall e. etter forventa eggløsning. da såg de om e hadde hatt eggløsning eller ikke. åsså fikk e ul på dag 12/13 for å sjå om d va store nok egg og da fikk e ovitrelle.
Raff Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 3. oktober 2010 Ja, får blodprøver dag 21 og 26 for å sjekke etter el. Prøven dag 21 viste ikke eggløsning. Skal ta neste på tirsdag, men har ikke på følelsen at det har skjedd noe mer siden første blodprøve. Har tatt el tester også, og alle har vært negative (startet å teste CD10). Det som jeg synes er rart, er at jeg for 2 år siden tok to enkle pergokurer og fikk EL på dag 14 på begge. Ble gravid på den andre. Nå har jeg tatt både enkel og dobbel, uten at det har virket. Vekten min er noen kilo lavere enn for 2 år siden, men jeg er slank PCOSer, så det burde vel ikke ha noe å si. Håper jeg får UL dag 12 og ovitrelle - tror det er det som skal til.
To gutter + en til? Skrevet 3. oktober 2010 #7 Skrevet 3. oktober 2010 Hei, jeg er slank pcos'er med veldig god erfaring med metformin. Jeg har hatt svært uregelmessig/helt manglende mens siden jeg brukte p-piller i slutten av tenårene, også mye hårvekst. Jeg hadde en runde med pergo som jeg fikk av gyn, og fikk eggløsning og en kjemisk graviditet. En venninne som også er slank pcos'er og lege, ga meg imidlertid resept på metformin etter selv å hatt veldig god erfaring (fra lange og uregelmessige sykluser, ble de regelmessige og kortere, om enn fortsatt litt lengre enn normale). Jeg responderte helt supert på metformin, fikk el med masse el-slim, regelmessig syklus, og ble gravid på første pp. Etter andre svangerskap har jeg nå faktisk fått i gang en regelmessig syklus på 30 dager helt av meg selv, men jeg er litt usikker på kvaliteten på el. Regner med å starte opp med metformin igjen nå når vi skal prøve for alvor på nr. 3 - og jeg kan nesten ikke tro at jeg faktisk nå kan skrive nr. 3; i mange år trodde jeg at jeg aldri kom til å få barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå