Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Seriøst er det så vanskelig å servere halal mat, mat uten gluten, melk og diverse andre allergier. Det skal veldig mye til for at dere inviterer noen med alle disse allergiene. Som oftest er det en eller to som er allergiske og det er da ikke mye arbeid å tilrettelegge litt. Vet dere hvor trist det er for muslimene å sitte der og føle seg så annerledes. Hvordan det er for de som ikke tåler mel og ikke kunne spise maten? Tenk dere om litt. Det er små barn det er snakk om. Du aner ikke hva slags skuffelse det er for dem hver bursdag å aldri få servert noe eller det de andre spiser.. Hadde det vært ditt barn ville du sikkert gjort alt for å legge til rette..
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 HELT ENIG, HI !! fatter ikke hva foreldrene tenker med og hvilket signal de gir videre til barna dersom de gjør dette!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 Altså.. det går ikke å sammenligne allergier med religion. De med religion som årsak TÅLER jo maten, de bare vil ikke spise det. Og der er det foreldrene til de med den religionen som bør tenke over at de faktisk bor i Norge...... En med allergi kan i verste fall dø av samme maten..... Nå tenker jeg generelt at det er jo ikke noe problem å tilrettelegge, men altså ikke sammenlign de to gruppene der, da.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Kjenner ei som gir ungenes muslimske venner svinepølser på pur faen, mange rare folk.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 Ærlig talt! Hva med om de muslimske foreldrene sendte med ungene halalpølser eller hva det nå måtte være? Synes ikke det er riktig at vi hele tiden skal være så forsiktige på å ikke tråkke noen på tærne! Jeg hadde nok lagt opp menyen slik at det ikke var noe trøbbel, men synes det er ille at man forventer at man skal "stå på pinne" for dem hele tiden!! Men, som i det andre innlegget hvor hun velger å ikke invitere dem fordi de er muslimer, det synes jeg er helt feil og sender feil holdninger til barna. Hadde jeg vært muslim eller hatt et barn med allergier så hadde jeg ikke forventet spesialmeny til mitt barn, men jeg hadde sendt med barnet mitt mat det kunne spise og kose seg med.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 Er enig med deg HI, fatter ikke at voksne mennesker kan være slik mot barn som er født inn i en annen religion, de har jo ikke så mye valg da... Ikke før de er voksne og kan bestemme selv!! Synes rett og slett det er mobbing og barnemishandling og ser\vere ting de vet strider mot religionen, ufattelig at det går an at voksne gjør slik mot uskyldige barn.. Skam dere, dere burde ikke fått ha barn!!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Men er det virkelig så vanskelig? Jo jeg tar dette for det samme om de tåler det eller ikke. Jeg vil ikke presse noen til å spise kjøtt f eks om de er vegetarianere. Vil ikke presse på noen svinekjøtt når det koster meg max 25 kr å gi de noe annet. Vil dere ikke at barnet deres og gjestene skal få en koselig bursdag?
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Dette handler ikke bare om muslimer. Det handler også om de barna som ikke kan spise hvetemel, melk osv. Er det så vanskelig å tilrettelegge litt for gjestene som kommer. Hvis dere mener det er så mye arbeid er det vel strengt talt bedre å avlyse hele bursdagen? Jeg ville ikke hatt en bursdag der Omar satt på enden av bordet og ikke kunne spise pølse pga svin. Og Ella satt på andre siden og ikke kunne spise pga hvetemel. Da ville jeg funnet glutenfrie pølser og lompe, samt halal til Omar. Er det så vanskelig og dyrt? Til og med Rema har halal pølser.. HI
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 I mitt barns barnegruppe er det en muslim, en hindu, en med cøliaki, to som er laktoseintolerante og noen med matallergier (det inkluderer egg, nøtter, sitrus, tomat og stenfrukt). Så svaret er ja det kan bli ganske vanskelig etterhvert!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 I ditt tilfelle 20.25, så ville jeg ha skrevet i invitasjonen at de som må ha spesialmat må ta den med selv. Det ville nok de fleste forstå
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #11 Skrevet 1. oktober 2010 De fleste har det jo ikke sånn da som 20.25 Da må du jo finne på noen løsninger, f eks at du lager den varme maten og spør foreldrene til de med allergi om de har noe kake i fryseren eller kan stille med kake selv. Enig at det blir litt mye der å tilfredstille alle men det er jo sjelden det er så mange i klassen/bhg som har såpass mange allergier.. HI
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #12 Skrevet 1. oktober 2010 Aldri om jeg hadde servert halal kjøtt. Aldri. Vi har to muslimske barn som kommer i bursdagen til vesla hvertår. Vi serverer dem kalkunpølse. Problemet er at de nekter å spise kalkunpølse, de vil ha de samme pølsene som de andre. Så det jeg gjorde sist gang var å kun ha kalkunpølse. Ingen problem. Men å reise land og strand rundt for å få tak i kjøtt fra dyr som har langsomt blødd ihjel, det er HELT uaktuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå