Gå til innhold

Ennå og enda - lær forskjellen!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke for å være kjip, men kun for å tilby en oppklaring. Det er veldig mye feil bruk av ennå og enda her inne på BIM!

 

Ennå er et tidsadverb. Det angir tid i en sammenheng. Feks: Han har ikke kommet ennå. Ennå er det høst.

 

Enda er et gradadverb. Det angir grad i en sammenheng. Feks: Det er enda mer enn før. Han drikker enda han er full.

 

Håper det kan være til hjelp for noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sikkert.

Men for min del så går det fort i glemmeboken :o)

 

Har alltid slitt litt med rettskriving, men så lenge jeg blir forstått så tenker jeg det går bra :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryr du deg om andres skrivefeil? Pass på deg selv i stedet ;-)

 

 

Jeg ser at mange sliter med å huske når man skriver å, og når man skriver og. Men jeg gidder likssom ikke begynne å kicke på andres skrivefeil. Hva er poenget med det? ...Å oppnå at folk vegrer seg for å skrive her? og hva er hensikten med det igjen?

 

Finn på noe annet å gjøre dersom du har så mye tid til overs ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 15:47. Jeg også irriterer meg over endel rare skrivefeil her inne men hva tror du det hjelper å skrive slike innlegg.

Veldig synd hvis folk som har litt problemer med rettskriving ikke skal kunne være her pga det.

 

Skjønner at du ikke mente det vondt men for dem som sliter med det blir det sikkert ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja.. det kunne jo være at noen faktisk ville like å skrive rett dersom de visste hva som er rett.. og skrivefeil ekskluderer ingen her inne, det er da sikkert og visst!

 

Jeg visste forresten at det ville komme slike innlegg ala 15.47. Det er noen som konsekvent tar ting opp i verste mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI : " i lige måde " skrives det sånn på norsk? Høres dansk ut i mine ører. På norsk ville JEG valgt å skrive : Takk, det samme. Eller Likeså ;-)

 

Jeg for min del irriterer meg på dere som bruker andre formuleringer enn meg. Skjønner ikke hvorfor dere ikke skriver det politisk rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er anonym 15.47

 

...Hvilken hensikt tok du opp dette da? I den beste mening? For hvem da i såfall? Deg selv?

 

Jeg synes bare det er helt unødvendig å rette på andres skrivefeil. Detter er ikke en skole, der du er læreren skjønner du. Jeg synes synd på de som sliter med skrivefeil. Håper de skjønner at de fleste av oss ikke bryr oss om hvordan de skriver, for her er det budskapet som gjelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busted ;-)

I lige måde kommer fra den gang vi skrev dansk, eller mer dansk enn nå, og skal vel strengt tatt skrives "I like måte" på norsk. Jeg synes det blir så rart ettersom vi har beholdt den gamle uttalen, så jeg gjør kanskje her en overlagt feil.. må spørre Per Egil Hegge..

 

Hva mener du forresten med politisk rett, 15:58?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det opp for eventuelt interesserte og andre kranglefanter ;-)

 

Siden du tar opp at dette ikke er en skole der jeg er læreren, kan vel jeg tillate meg å påpeke at det heller ikke er en arena der du besitter en slags øvre autoritet.

Tja - hva er dette anonymforumet egentlig? Ikke en skole, men..

Et sted der frustrasjoner får utløp...

Et sted der skrullinger og forumtroll (den er ikke myntet på 15.47!) får skrive fritt sine tourettes-pregede utspill...

Et sted der alle kan spørre om alt, men ikke bør forvente å få velmenende svar..

 

Kanskje det er et sted som fremkaller det verste i oss.. jeg begynner å lure litt..

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ennå? Er det et ord?

Det er FORTSATT høst. Det er FREMDELES høst.

Ennå?

Wtf?

Aldri hørt om, og brukes ikke her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dette er faktisk en greie jeg ikke har tenkt på engang når jeg skriver. Har sikkert skrevet masse feil ENDA jeg burde ha lært dette fra før. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at noen tar seg tid til å skrive et sånt innlegg.

 

Dette var heller ikke et direkte "rette på noen" innlegg.

 

Det har vært lignende innlegg her inne før som har gjort at jeg har endret på stavefeil jeg har hatt siden barneskolen.

 

Foretrekker faktisk at noen retter på meg enn at jeg skal fortsette å skrive feil. :-)

 

Så takk til HI :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk :-) Av og til er det greit å bli minnet på slike ting. Kan noen fortelle meg når jeg skal bruke når/da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dengang da, altså noe som skjedde i fortid

"da jeg var fjorten år, hadde jeg masse kviser"

hvergang når, altså noe som kommer til å skje flere ganger, evt noe som kommer i fremtiden

"når jeg spiser masse sjokolade, blir jeg så glad"

"når jeg blir stor skal jeg bli statsminister"

 

Nå får jeg vel kjeft igjen, siden dette ikke er noen skole og jeg ikke er noen lærer, hi,hi ;-)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det bare er greit du skriver sånne innlegg, skulle gjerne kjent deg på privaten. Hehe, jeg vil så gjerne bli bedre i norsk rettskriving.

 

Applaus til HI!

 

Hilsen Zorro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får en følelse av at Hi svarer på sine egne innlegg her jeg. Ellers er det veldig så takknemlig dere blir av å få hjelp til dette.

 

 

Dere som flere av dere virkelig ønsker hjelp med rettskrivingen deres, kan dere sette en stjerne nede på innleggene deres, så skal vi nå få hjulpet dere så godt vi kan og evner ;-D

 

 

 

*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Zorro - hyggelig å høre!

 

Det heter forresten "rettskrivning", men nå skal jeg gi meg :-)

 

Et bra nettsted hvis du lurer:

http://www.korrekturavdelingen.no/

Se feks på "vanlige skrivefeil" i menyen til venstre.. bla gjennom bokstav for bokstav - man kan få seg mange overraskelser!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi,hi - hadde aldri trodd at min lille kommentar skulle generere så mye underholdning for meg selv. Selvsagt sitter jeg og svarer på mine egne innlegg! Er det noe folk driver med? I så fall må jeg bøye meg i støvet over hva slags idiotiske former slike fora kan anta.

 

Siden du satte en stjerne på, 19:29 - betyr det at du vil ha hjelp?

I så fall kan jo du også notere deg "rettskrivningen".

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en god ide?

 

Vi kan jo begynne med deg, 19:29, som også kan notere deg skrivemåten til "rettskrivning"

 

Hi,hi - hadde aldri trodd min lille kommentar skulle generere så mye engasjement! Selvsagt sitter jeg her og svarer på egne innlegg. Jeg skrev også ditt innlegg, slik at jeg kunne få rette på deg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, HI! Den regelen der har jeg faktisk aldri tenkt over, men ser at jeg bruker den rett (tror jeg..?).

 

Synes det er interessant med rettskriving, og skjønner meg ikke på folk som ikke gidder å prøve en gang (spesielt og/å-regelen). Det er jo bare sjuskete og lite respektfullt å skrive feil. Mer slitsomt for andre å lese er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...