Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Gudmor eller gudfar kaller vi den som bærer barnet til dåpen. Fadderne er vitner.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 ¨For den som vil dét. Her er alle gudforeldre. For det er mye koseligere å si "nå skal vi til Gudfar!" I stedet for Fadder-Per^^
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 Fra gammelt av, ja. Nå er det mer slik at hvem som helst kan bære barnet. Faddere og gudmor/gudfar er det samme. Jeg bar selv sønnen min til dåpen, men vil ikke påstå at jeg er gudmor. Begrepsforvirring er mer blitt begrepsforandring. Til og med presten sa at det er blitt mer vanlig å kalle fadderene for gudforeldre.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Har aldri hørt en prest si noe slikt, det er som 15.10 skriver: Gudmor eller gudfar kaller vi den som bærer barnet til dåpen. Fadderne er vitner.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 Vet virkelig ikke folk forskjellen? gudmor/gudfar er den som bærer barnet ja, og faddere er vitner! Sånn var det før, og sånn er det fortsatt.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 Kallar folk virkelig alle faddrane for gudmor og gudfar, berre fordi det høyres finare ut enn fadder? Sært! Skal eg då kalle læraren til borna mine for rektor, fordi det høyres finare ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå