Gå til innhold

For sen UL


Økning:)

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi hadde ikke anledning til å ta den timen vi fikk til den ordinære UL, og må nå vente 3 ekstra uker på ny time.. Hva synes dere om det.. Er det ikke litt sent med første UL i uke 22..? Noen som vet hvorfor UL helst skal være fra uke 17-19..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi det var lenge å vente!

 

Tror det har noe med at fostrene er generellt mest like i den perioden, dermed kan de samenligne utviklingen og si noe om hvordan det går og bedre sett termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

”Det er flere grunner til det. Først og fremst er det fordi fosteret på dette tidspunktet har blitt så stort at man lett kan undersøke det og se om det utvikler seg riktig, samt få gode og riktige mål av fosterets hode, mage og lårbein. Disse målene gir oss en terminbestemmelse”

 

Termin er best å sette i første halvdel av svangerskapet, for da utvikler stort sett alle fostre seg likt. Etter den tid blir det individuelle forskjeller og målene gir en dårligere pekepinn. Det er imidlertid mulig å sette en termin mye tidligere enn i uke 18, for jo tidligere i svangerskapet, jo likere er fostre på samme alder. Ulempen her er at det er lett å måle en millimeter eller to feil, og det kan gi store utslag i termindato. Dermed er det altså uke 18 som passer best.

 

”I tillegg kommer det etiske perspektivet. Oppdager man noe galt med barnet, kan man fremdeles i henhold til norsk lov be om svangerskapsavbrudd. Grensen går ved 22 ukers svangerskap”, sier Blaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg også hive meg inn med et spørsmål her? Jeg er idag i uke 17. Har fått innkalling til ordninær UL når jeg er helt i slutten av uke 21. (21 + 5)

 

Jeg ringte direkte til sykehuset for å høre om ikke dette var litt vel sent, men fikk svar at det var innenfor regelverket. Synes selv dette høres litt rart ut, siden alle jeg kjenner som har vært gravide har fått innkalling til ul mellom uke 17 og 19.

 

Noen som kan komme med noen gode råd eller trøstende ord, jeg er litt frustrert :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...