Gå til innhold

AD-HD kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har dette her ?

Jeg mistener at jeg kan ha dette, men har ikke fått det utredet... alle punkter stemmer, og jeg har sliti med mye gjennom livet mitt.

Noen som kan fortelle meg hva slags behandling man kan få for dette? Jeg er ikke av den hyperaktive typen altså...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har.

jeg fikk diagnosen når jeg var rundt 15 da. og da ble jeg sendt til BUPA. tok masse forskjellige kjedelige tester, også fikk jeg ritalin.

snakk med legen din.

er du ikke hyperaktiv har du nok ADD. det har jeg nå men bruker ritalinen enda for og få konsentrasjon. Hyperaktiviteten "mistet" jeg når jeg fikk barn. rart med det!

Skrevet

Ok, takk for svar. :-)

Jeg fant dette på lommelegen, og av AD-HD typene de nevner har jeg her alle symptomer:

Hovedsakelig uoppmerksom type

Fagpersoner med lang erfaring med AD/HD -utredning hos jenter/kvinner mener at ca 25 prosent av kvinnene faller inn i denne kategorien:

* dagdrømmerjenta som sitter på bakerste pult i klassen og ser ut av vinduet

* oppfører seg pent og bryter ikke med de forventede adferdsnormene

* passivitet, sjenerthet

* manglende evne til å konsentrere seg om det som skjer

* sliter derfor med skolearbeid og annet konsentrasjonsarbeid

* oppfattes som late

* glemske og rotete

* sliter med angst og dårlig selvbilde

De uoppmerksomme kvinnene kan gå gjennom hele barndommen og puberteten uten å bli fanget opp av lærere eller fagpersoner, ettersom de er vanskelig å oppdage

Tilleggstilstander

Samtlige kvinner med ADHD har vist seg å være mottakelige overfor en rekke tilleggstilstander som depresjon, angst, humørsvinginger, tvangstanker, spiseforstyrrelser, dysleksi, søvnvansker, overfølsomhet, og allergier. Felles er også at mange opplever graviditet som en meget rolig og behagelig tilstand, på grunn av økt østrogenproduksjon. Flere opplever også en endring i overgangsalderen.

Skrevet

helt riktig det!

frem til jeg fikk diagnosen var jeg " lat, dårlig på skolen, ekstremt glemsk og "rotete" mistet viktige papirer fra skolen osv, "

Etter jeg fikk medisiner ble alt veldig mye bedre.

sliter fortsatt med angst. Men det er pga medisinene. en bivirkning.

men ikke så ille som jeg hadde før jeg fikk medisiner.

hadde også søvn vansker . sov kun 4-5timer sammenlagt. PM hele tiden..

kom deg til legen du. om du har adhd kommer livet ditt til og bli mye bedre med riktige medisiner.

hilsen hun som svarte øverst

Skrevet

Tusen takk igjen. Skal komme meg til legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...