Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg har nylig mistet faren min, og barnet mitt snakker stadig om morfar som nå bor i himmelen. Det skal nå lages hus med bilde av alle i familien i barnehagen, og jeg er så i tvil på hva jeg skal gjøre. Er det veldig rart om jeg lager en sky over og har et bilde av morfaren der?
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg jobber i bhg, og det er ingen som har bilde av sine øvdøde familiemedlemmer, husene blir brukt i samlingstund og skal være noe positivt som barna skal snakke og og peke på.. Jeg anbefaler deg å ikke gjøre det! Han er jo død...
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 Hadde jeg vært deg så hadde jeg forklart saken for barnehagen og spurt de hva de anbefalte deg å gjøre. Men jeg synes ikke det hørtest dumt ut å ha ham på en sky over huset Ja, han er død, men herregud, han skal da ikke glemmes eller "gjemmes bort" for det vel?
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 enig med anonym 11.41 Barn har en egen evne til å glemme ut sorgen, midt oppi den. De kan være triste og lei seg for et nylig død familiemdlem, men allikevel ha evnen til å leke og være glade. Ikke minn barnet på det triste når han kanskje kan glemme litt i barnehagen. Så trist at du har mistet din far. kondolerer
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 HI Takk for svar og omtanke. Jeg opplever ikke at barnet er trist (snart 3 år), så det blir nok ikke ubehagelig for barnet men mer kanskje for andre foreldre/barn/barnehagepersonale. Morfar er på en måte fremdeles tilstede i tilværelsen i og med at vi snakker om han daglig og barnet ofte titter ut på himmelen og forteller at nå gjør morfar ditt, nå gjør morfar datt... oppi himmelen... Derav ønsket om å forsøke å vise at han enda er en del av familien. Men enda veldig usikker, derfor spørsmål her.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg fikk motsatt svar da jeg spurte i vår barnehage. Barna hadde nettopp mistet oldemoren sin da vi skulle lage "hus" til minsten. Da jeg spurte, svarte de at det sikkert kunne være hyggelig for barnet å ha bildet der fordi denne personen var et kjært familiemedlem som hadde betydd mye for barnet. (hadde personen vært død i mange år, eller barnet ikke hadde sett han/hun før, eller så lite at det ikke følte noen tilknytning, så hadde det kanskje stilt seg annerledes.) Hør med de ansatte hva de anbefaler. Spesielt om han nylig har gått bort.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Og forresten, trist å høre at du har mistet faren din, jeg føler med deg i sorgen! Hilsen 11:56
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg skjønner ikke hvorfor vi hele tiden skal være så redde for å snakke med barn og livet og døden... Jeg tenker det er kjempefint for barnet ditt å ha et bilde av morfar der, spesielt siden han snakker om morfaren sin... Barn skjønner så mye mer enn vi ofte tror de gjør... For barnet er helt sikkert morfar en viktig del av det å vise frem familien sin i barnehagen...
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg kan ikke se at det skal være noe problem. Barn takler jo sorg og død bedre enn oss voksne og om det ikke er forbundet mye tristhet for henne så synes jeg det er en god tanke at hun kan se at morfar sitter å titter på henne Kondolerer.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 Kan du ikke spørre barnet hva det ønsker? Erjo tross alt ikke du som bør ta det valget..
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #12 Skrevet 1. oktober 2010 Mammaen min døde like før minstemann ble føst, men vi har bilder framme og han vet godt at det er bestemor. Så da vi skulle lage et sånt album da han begynte i barnehagen,. var det helt naturlig å ta med bilde av henen. Selvfølgelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå