Gå til innhold

Hvordan oppdrar du barnet ditt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Til å lære seg at andre mennesker kan bli såret, og at en derfor ikke trenger å si alt man tenker til enhver tid - eller til at man alltid skal si meningen sin, det må folk tåle.

 

Til å lære seg at alle mennesker er like mye verd uansett hudfarge, etnisitet, religion og kultur og at man skal vise dem respekt - eller at folk med andre religioner, skikker, hudfarge osv kan være litt skumle og noen man bør passe seg for, og i hvertfall ikke tilrettelegge for dem ved å f.eks tilby dem mat de faktisk kan spise.

 

Til å forstå at mobbing er galt, og hvorfor - eller til å kommentere andre negativt når det passer en, evt fryse dem ut dersom man ikke liker dem, såpass må de jo tåle, de er jo uansett ikke ditt ansvar.

 

Til å bli solidariske og forstå at for at alle mennesker skal ha det godt, så må gjerne de priviligerte gi litt ekstra - eller til at man ligger som man reder, man må først og fremst tenke på seg selv og sine, andre mennesker uføre er strengt tatt ikke ditt problem.

 

?

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En mellomting av alt du nevner her.

 

Jeg lærer henne at mennesker kan bli såret, men at det er lov å svare ærlig når man blir spurt.

Jeg lærer henne å respektere andre mennesker og at hun skal forvente den samme respekten tilbake.

Jeg lærer henne at mobbing er galt, men at hun har lov til å velge sine venner.

Jeg lærer henne å bli solidarisk, men at det lønner seg å være flink og jobbe hardt om man ønsker å oppnå noe her i livet.

Skrevet

I utgangspunktet forsøker jeg å lære ungene en kombinasjon av toleranse, selvhevdelse og mot og evner til å kjempe for det de tror er riktig. Jeg forsøker å gi dem stolthet over hvor de kommer fra og våre skikker samtidig som jeg forsøker å lære dem at andre føler det samme om sin bakgrunn. Det er imidlertid ikke så enkelt. Hvor godt jeg lykkes vil tiden vise.

 

Jeg tror det er viktig å lære dem balansen og å lære dem både å gi og å ta imot og jeg tror det er riktig å lære dem at de i utgangspunktet skal forsøke å greie seg selv og at de skal forvente det samme av andre. De fleste greier mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...