Gå til innhold

Røyk og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle vet at det ikke er bra, men like fullt er det mange som ikke klarer å slutte helt når man blir gravid. Noen her som røyker ennå? Hvor mye røyker dere pr dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg røyka ca 20 om dagen første gang jeg ble gravid. Trappet ned gradvis og røyka ikke mer enn 10 pr dag fra jeg fant det ut. Sluttet helt etter 5-6 måneder. Heldigvis var barnet frisk og det var ingen komplikasjoner, men jeg angrer veldig og har enormt dårlig samvittighet for dette. Han er snart 5, og i mitt stille sinn vet jeg at om han noensinne blir alvorlig syk er det antagelig min skyld. Med andremann røyket jeg ikke (startet aldri opp igjen etter første graviditet), og helt ubevisst favoriserer jeg ofte førstemann av dårlig samvittighet, og oppdager det ikke selv før etterpå. Stakkars begge to...Jeg har en ting å si om røyking under svangerskapet: Ikke gjør det. Du kommer til å slite med det, tilogmed hvis det går bra.

(mange skal ha det til at det er bedre å røyke enn å utsette seg for stresset ved å slutte, men ennå¨har jeg ikke hørt noen lege bekrefte dette. Tvert imot..)

Skrevet

Jeg røyket de 3 første svangerskapene. Nå med mitt 4 sluttet jeg på dagen. Har så dårlig samvittighet for de 3 første.

Dette barnet er en attpåklatt.

Skrevet

Jeg er gravid for andre gang. Røyket under første svangerskap og har heller ikke klart å slutte denne gangen, dessverre:( Utenom graviditet har jeg røyket ca 20 om dagen, men både nå og under forrige svangerskap klarte jeg å trappe ned til ca 5 om dagen.. Er stolt av å ha klart å kutte såpass ned, men skulle selvfølgelig ha sluttet helt..

Skrevet

Jeg har også røykt under de to forrrige sv.skapene. Ved første sv.skap sa jordmora at hun kunne se på morkaka at jeg hadde røykt, ikke moro, FLAUT! Men jeg klarte ikke slutte på neste sv.skap allikevel... Reduserte vel noe, røykte vel kanskje 10 om dagen...

Begge gutta mine er friske og fine så jeg tror ikke jeg har gjort stor skade.

Nå er jeg gravid igjen og røyker ennå... Ligger vel på 10-15 om dagen, men ofte blir røyken stumpet litt over halvveis. Røyker Kent, er jo en av de mildeste det... Men.... Klarer bare ikke slutte!!!

HI

Skrevet

Første svangerskap, slutt på dagen.

Andre svangerskap slutta jeg rundt 1 og 2 trimester

Siste svagerskap var jeg røykfri

Røykte 20 for dagen før jeg ble gravid.

Skrevet

Friske og fine ja.......huff! Min mor røkte når hun bar på meg. Jeg ble født "frisk og fin"...trodde alle. Nå, 30år senere viser det seg at jeg har en medfødt lungesykdom som gjør at jeg gradvis får mindre og mindre oksigen i lungene. Jeg har alltid blitt raskt sliten, slitt med konsentrasjon og raskt anpusten...trodde jeg hadde dårlig kondis bare, selv om jeg trente for å øke denne! I dag sliter jeg veldig, bare å gå opp en trapp gjør at jeg må hive etter pusten. Så selv om barnet ser friskt ut, kan den ha fått senskader!!!!

Skrevet

Signerer 09.25. Min mor røkte med meg, og jeg var, til tross for å ha blitt født 6 uker for tidlig, "frisk og fin".

Men har i senere år slitt mye med luftveisinfeksjoner, lungebetennelser og bronkitt, og jeg har nedsatt lungekapasitet. Flere leger mener dette kan skyldes mors røyking i svangerskapet, selv om det er 30 år siden.

Skrevet

09.25

Ja for ikke å snakke om alle lungebetennelser jeg har hatt :( Nå blir jeg lagt inn på sykehus en ukes tid hver gang jeg får det, har ca 4-6 lungebetennelser i året, dette begynte når jeg var 20 :(

Skrevet

Var vel nettopp ny forskning som viste at røykere hadde større sjans for å få infertile barn.

Skrevet

Hvordan i alle dager er det mulig å ikke klare å slutte å røyke når dere vet at det mest dyrebare dere har ligger i magen og får i seg den samme driten??

Er dere virkelig så svake??

Det er ondskapsfullt, rett og slett. Shame on you!!

Historiene til jentene over her som har luftveisproblemer senere i livet får dere kanskje til å forstå at deres oppfatning om at "det gikk jo bra, ungen er frisk og fin" kanskje ikke er helt sannheten allikevel.

Skrevet

Min mor mistet et barn i 5 mnd, pga for tynn navlestreng og for liten gjennomstrømming av næring. Noe som kan forårsakes av røyking- som hun dessverre gjorde.

Skrevet

Til og med kols kan komme mange år etter manhar sluttet og røyke. Min Farmor på snart 80 år fikk plutselig kols rundt 75 år, hun sluttet og røyke rundt når hun va 30 år. Slet med kraftig astma lenge, nå må hun ha surstoff hele tiden og må sove med maske om natten, en liten infeksjon i kroppen hennes kan føre til at hun havner rett på sykehuset.

Røykte selv under mitt svangerskap, holdt meg i 3 uker så begynte jeg igjen. angrer sinnsykt. med neste svangerskap skal jeg slutte på dagen.. Fordi om jeg får litt dårlig samvittighet ovenfor hun jeg har at jeg liksom skal være snill med neste. Ungen min er ikke syk og har heller ikke slitt med noe ennå. hun er snart 2 år. Kommer til har dårlig samvittighet om hun blir syk og det er pga jeg røykte..

har også bestemt meg for at nyttårsaften kl 12 tar jeg min siste røyk for resten av mitt liv, begynner nå og gå over til en mildere.

Mannen min har også fått beskjed om og slutte før vi skal prøve på neste unge.

Skrevet

Enig med 10.07 - helt latterlig at dere ikke slutter med en gang! Jeg røkte også før, men sluttet på dagen når fant ut at jeg var gravid. Selvfølgelig må man gjøre det! Har dere sett ultralyd av en baby i magen når moren røyker? Den reagerer sterkt når moren innhalerer

Skrevet

Jeg røyket helt til jeg 6 mnd på vei i forrige svangerskap. Tenkte jo på det hele tiden, og var dritflau hver gang jeg kom til jordmora, og hun spurte om jeg hadde klart å slutte :( Når jeg var ca akkurat 6 mnd våknet jeg en morgen, og jeg husker jeg tenkte "I DAG skal jeg slutte", og det gjorde jeg :)

Nå er jeg 11 uker på vei, og har slitt veldig med å slutte :( Men nå har jeg ikke røyka siden søndag! :) Femte dagen uten røyk i dag! Jeg vet jo at jeg brude slutte tidligere, men har bare ikke klart det. Så får heller prøve å være glad for at jeg (forhåpenligvis) har klart det nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...