Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 Har en dvergpinscher på 15 uker her. Problemet med han er at når vi er ut blandt folk (offentlige plasser som parker/tur områder) så bjeffer han så mye på folk.. Har bare vært offentlig med han to ganger (fikk han for to uker siden bare) og første gangen korrigerte jeg han med å rykke forsiktig men bestemt i båndet når han bjeffet mens jeg sa hysj. Så etterhvert gikk det bra og vi møtte folk uten at han ble gal... Men idag da vi var ute, så bjeffet han som gal når han så folk og SPESIELLT andre hunder. Prøvde samme teknikk som sist, men funket ikke like bra som sistgang. Og når han møter nye mennesker som prøver og hilse på han, så nafser han etter dem (glefser liksom) Til man har stått sammen med de ganske lenge og han har blitt trygg på de, da kan de ta på han, men det tar relativt lang tid... Vet jo at Dvergpinschere er avlet fram for å være vakthunder, så blir nok litt jobb.. Noen her som har erfaring med dette, som kan hjelpe meg og få en vennelig hun som ikke prøver og spise fremmede!?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #2 Skrevet 30. september 2010 Er bare å øve og øve m å gå turer på plasser m mye mennsker. Gjør hunden heller vandt/trygg på tur m mye flk, når hunden slutter m bjeffing på alt og alle og virker tryggere på tur, begynn da m hilsing, slik at ddet ikke blir så mye på en gang å venne seg til. Korriger hunden m en gang den bjeffer som v rykk i båndet ev frsiktig dult m foten samtidig som du sier hysj. Valpekurs/dressurkurs er også lurt å ta m hunden på. Da får du gode hjelp m tips/råd til slike ting, ssamtidig som hunde blir vandt m fler hunder og mennsker samtidig. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #3 Skrevet 30. september 2010 Ja skal på valpekurs 14.okt, så a får han litt hundekontakt... Men...uhu...hva gjør jeg om folk kommer bort å vil hilse på han da? Vi gikk tur i ett mråde med mange pensjonister, og de var sååå glade for å se en så liten valp (han veier jo bare 1.5 kg å kan sitte i hånda mi liksom;) skal jeg liksom si til de at: NEI IKKE TA PÅ HAAAAAAN!!! om de bøyer seg ned for å hilse?? *Hjelp* HI
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Du får nesten bare si at han er liten og usikker ennå. Ikke vandt m så mye kontakt da su akkurat har fått valpen. De kan gjerne hilse, men gi beskjed om at den kan nappe litt etter dem. Også viktig at de setter seg på huk og lar hunden komme til dem om den har lyst. Tenk om du var så liten og en stor ruvende person kom bøyende over deg...er skremmende det for en liten tass. Er bedre å la hunden få hilse, enn at noen skal hilse på hunden:-D Den må få lov å ta det i sitt eget tempo. Går nok sikkert bedre etter hvert vettu. Verden er stor og skummel og ikke alle som takler det llike fort som andre valper.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 For det første vil jeg si at en hvalp ikke skal gåes tur med, men taes med ut for å utforske. Man skal ikke gå tur med hund før de er nærmere året. Bjeffingen kan være et tegn på at han er redd, og det er noe du som leder og eier burde prøve å følge litt med på. En redd hund er en farlig hund.(greit nok at dette er en veldig liten hund, men det er ingenting som er mer irriterende en små gneldrebikkjer.) Så om hunden føler seg utilpass må du sørge for at den er trygg. Enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 HAHA, for du 23.24 er jo VIRKELIG autorisert til og fortelle noen ting om hunder, når du ikke kan skrive VALP rett engang!!:-P
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #7 Skrevet 30. september 2010 Takk for svar! Jeg skal huske å si det neste gang vi er ute, at folk kan bøye seg ned å hilse, skjønner jo veldig godt at det er skummelt for en så liten hund at noen kommer ruvende mot han... Hehe, men litt vanskelig å si det til pensjonister med krykker da! Men de som hilste på han sist var veldig flinke å trakk seg fint tilbake og ventet når han nafste, så de har nok hatt omgan med hunder før! Og nei 23.24, jeg går ikke lang tur med han, vi har hadd han med i parker o.l for å SOSIALISERE han, Venne han til folk, noe som er viktig for en valp. Jeg får meg vel ikke valp uten at jeg har lest meg fram om hva det innebærer i å ha en valp... Grunnen til at jeg spør om dette er at det står lite om bjeffing ute blandt folk, mest om bjeffing hjemme o.l. Sånne ting bryr jeg meg lite om... Jeg googler alltid ting før jeg spør om det...
Februargutten Skrevet 30. september 2010 #8 Skrevet 30. september 2010 Først og fremst vil jeg anbefale deg til å gå til innkjøp av boka "Klikkertrening for din hund". http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=850 Du må ikke nødvendigvis begynne med klikkertrening, men det er utrolig mange gode tips der. Hele tankegangen i boka går på positiv forsterking. Første steg er å finne noe hunden din viiiiirkelig elsker. Gjerne pølsebiter, middagsrester eller vanlig hundegodteri. Når min var valp kjøpte jeg leverpostei på tube som jeg ga litt og litt fra fingeren min. Når hunden din går forbi noen UTEN å bjeffe gir du en godbit og roser. Når den bjeffer overser du det. Etterhvert skjønner den at det lønner seg å være snill. Ikke napp i båndet og si hysj. Gi folk vennlig beskjed om at den er litt sjenert og trenger tid for å venne seg til nye mennesker. Da gir de kanskje hunden tiden den trenger til å bli trygg. Når hunden din er trygg nok på noen til å ikke glefse etter de roser du og gir nammis. Bare tenk for din egen del. Ville du helst gjort noe for noen hvis de nappet i et bånd rundt halsen din, eller hvis du visste at du fikk en skikkelig digg belønning etter å ha gjort det? Enkel psykologi Jeg er også imot bruk at ord som hysj. Har du lært hunden din hva det betyr, eller bare antar du at han skjønner det av seg selv? Du må tenke på at de ikke skjønner alt av seg selv, men faktisk må lære hva du legger i hvert enkelt ord. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Takk for ett flott svar Februarbolla! Skal prøve det! Forsåvidt hører vel hunden etter hysj og napping i båndet, men han lærer jo ikke at det er positivt å være snill, bare at det er ubehagelig å være ''slem''.... Og nei, tror ikke han vet hva Hysj betyr, bare syns det er greit at ''hysj'' blir kommando ordet på ''vær stille''... Sånn som at vi ikke sier dekk, men: legg deg ned... HI
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 23.55! Jeg må bare le av den uintelligente kommentaren din. Hvis du slår opp i norsk ordbok, vil du se at du kan velge om du skriver hvalp eller valp. Begge deler er like riktig. Så, hvis det er rettskrivning som, i følge deg, avgjør hvorvidt man er autorisert eller ikke til å fortelle ting om hunder, så tror jeg denne personen er godt egnet. Ikke vær så frekk og kommenter sånne ting utenom temaet -hvertfall når det ikke er hold i det engang!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #11 Skrevet 1. oktober 2010 Min erfaring er at på hundekurs får ikke hundene hilse på hverandre. På kurs skal de lære at de skal være fokusert på deg og det du skal lære dem, ikke på alle de andre hundene. Var i alle fall sånn på de kursene jeg og hunden min gikk på.
ellen-propellen Skrevet 1. oktober 2010 #12 Skrevet 1. oktober 2010 Dette er jo ett veldig kjent fenomen spes med små hunder og det er ca hundretusen millioner løsninger på dette:-) Men du skal få noen konkrete tips av meg:-D 1. Du (som flokkleder) skal ALLTID hilse på folk først! Om noen vil hilse på hunden din,så må de ta deg i hånden først. På denne måten viser du hunden at de er "trygge" 2. Lær hunden å gå på siden av deg slik at du kommer først inn i nye situasjoner. Senk skuldrene dine og slapp av i kroppen.Da signaliserer du at dette ikke er farlig,og hunden kan være trygg. 3. Avvled hunden. Ha med en supergjenstand. Dette er en leke som hunden KUN kan leke med når du sier det er ok. Han kan aldri leke med den alene,kun sammen med deg. Når du da tar frem denne leken vil hunden fokusere på den isteden for alle de skumle menneskene. Dra ALDRI!!!! i båndet til en liten valp!!! Når du skal lære hunden nei tar du hånden din,mellom tommel og pekefinger, og trykker ned over hunden sine skuldre og sier nei bestemt. Dette er slik en hundemor sier nei,og man overføre da dette til ordet nei. Hundehviskeren på tv Norge tar ofte opp problemer med små hunder. Jeg syns du skal se litt på dette,og dermed lære litt om adferdsmønsteret og grunner til feil adferd hos hunder. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #13 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg vil anbefale at du går inn på Norsk Pinscherklubbs forum. Der er det mange med DP som har mye erfaring med adferd. Der får du hjelp fra både oppdrettere og andre som har DP. Det er også ei der som studererer hundeadferd som gir supre råd som hindrer at du får en gneldrete og redd/usikker hund http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/forum.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå