Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 Må det være et par/ektepar? Kan man ha bare en fadder, eller må det være flere? 2, 3, 4? Hva er vanlig egentlig?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #2 Skrevet 30. september 2010 Må ha to tror jeg og du kan ha fire?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #3 Skrevet 30. september 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Fadder
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 Men må de to fadderene ha noe med hverandre å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 To av fadderne må være medlem av den norske kirke. De andre må ikke være "anti" barnedåp (de er rimelige fleksible der, men det ville jo vært rart å stå opp og skulle være kristelig fadder hvis man er imot dåp og kristendom!?).
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #7 Skrevet 30. september 2010 Nei. De må ikke ha noe med hverandre å gjøre. Er ofte bare sånn at man velger et eller to par.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #8 Skrevet 30. september 2010 Takk for svar folkens! Da kan jeg altså velge min søster som den ene, og en venninne som den andre. De tilhører jo statskirken så den delen er grei. Var bare redd for at det måtte være et par som en del av det.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Det er det altså ikke noe krav til, men jeg vil anbefalle og velge noen i familien ja, dessverre kan mye skje iløpet av noen år når det gjelder vennskap, velg heller for mange enn for få, hvis du har noen å velge i, så slipper dere å sitte igjen med ingen når det nærmer seg konfirmasjon Hilsen ei med erfaring.. hehe..
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 Blir det ikke litt dumt med to gudmødre og ingen gudfar?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #11 Skrevet 30. september 2010 Tror ingen var gudmor eller gudfar for mine to, de var "bare" faddere alle 5 Men når jeg selv ble døpt var min farmor visstnok gudmor, hun tok av lua, det gjorde vi selv på mine egne...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #12 Skrevet 30. september 2010 de som bærer og tar av lua blir gudmor/gudfar ( hvis ikke foreldrene gjør det selv ) og resterende blir vanlig faddere:)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #13 Skrevet 30. september 2010 Rart med forskjeller mellom nor og sør... I nord norge er alle ''fadderne'' gud foreldre, så våre barn har 6 gud foreldre hver, Noen gu'mødre og noen gu'fedre!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #14 Skrevet 1. oktober 2010 De ikje nå forskjella på det fra nord tel sør. Reglan e satt av statskirka, og gjeld for hele landet. Det e bare en måte å prate på som gjør at vi kalde dæm førr gumor å gufar i stedet for faddere. Det e sant som sagt over her at den som bær å tar av lua e gumor/gufar,resten faddere. Æ e gumor på 3 unga, men korrekt sagt så e æ fadder tel 2 og gumor på ei. Vi skal ha barndåp nu snart, og har kun valgt 2 faddere, derav den ene skal bære ungen vår frem. Begge våre valg er i nærmeste familie.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #15 Skrevet 1. oktober 2010 man må ikke være medlem i kirken, jeg var fadder for noen uker siden men ingen osm spurte meg om jeg var medlem selv. Pratet ikke med noen om det, annet enn foreldrene til barnet.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #16 Skrevet 1. oktober 2010 Korrekt sagt så er du fadder til alle 3.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #17 Skrevet 1. oktober 2010 Det der varierer veldig, etter landseler og tradisjoner. I Nord-Norge, for eksempel, er alle sammen gudmødre/-fedre, uansett hva en eller ann ny "definisjon" måtte si. Jeg er gudmor til tre, bare en av dem har jeg båret til dåpen. Lua pleier man forresten ofte ta av på forhånd, mest praktisk.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #18 Skrevet 1. oktober 2010 Den der statskirkedefinisjonen er det ingen som bryr seg om. Selvsagt er du gudmor til alle!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #19 Skrevet 1. oktober 2010 Noen prester er fremdeles opptatt av at gudforeldreparene skal være gifte.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #20 Skrevet 1. oktober 2010 Vel, med mindre dere er katolikker, så er dere "bare" vanlige faddere. DNK bruker ikke betegnelsen gudmor og gudfar.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #21 Skrevet 1. oktober 2010 Og jeg bar barnet og tok av lua selv, hadde aldri tenkt at noen andre skulle gjøre det ... har da like mange faddere/ (gudforeldre er bare kallenavn) for det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå