Gå til innhold

Min datter stjeler,kan noen hjelpe meg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca 2 uker siden,ble min datter tatt i nasking på Cubus..Hun fikk gjennomgå,og ble veldig svak da hun ble tatt på butikken..Lova at hun aldri ska stjel mer.Men idag tok hun 20 kr fra bror sin,og la 4 kr i lommeboka hans.Hun spurte først,og ville veksle en tier i kr stykker,men ente med å stjele fra han..Jeg er så skuffa over henne,sendte henne på rommet,(dette var ca 1845,ba henne om å ikke komme ned da j skjemmes over henne.. (må nevne at stesøstra hennes på 14 år,driver å nasker.Hun har tatt med seg min datter på "opplæring"..Blir helt målløs jeg.Hva ska jeg gjøre?? Hun er 11 år straks..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at hun ble sendt på rommet,og at j sa j ikke ville se henne før imora.Så hun gikk å la seg..Hva ska jeg gjøre med henne?Hun fikk husarestt i en uke,da hun ble tatt for nasking på Cubus.Fikk heller ikke på pcn på en uke.....

Jeg trua henne,og sa at j sku ringe politet,da ble hun livredd.Gråt og ba på sine knær om at j ikke skuu ringe dem...

Hi

Skrevet

Kanskje du skulle høre med politiets forebyggende gruppe om dere kunne komme innom en dag for å ta en prat med de slik at de forklarer datteren din hva som kan skje etc? Litt "tøff" kur kanskje, men viktig at hun får høre av noen andre enn deg hvorfor det er dumt å stjele kanskje?

Skrevet

Jeg tok sønnen min med tilbake i butikken, også måtte han levere tilbake det han hadde stjålet. Han har ikke tatt noe siden.

Skrevet

Hva med kommunikasjon?? Har du hørt om det ligger noen grunner bak dette? Ved å sende henne på rommet og ikke komme ned igjen før dagen etterpå...? Seriøst? Snakk med jenta di! Kanskje hun bare ønsker oppmerksomhet? Kanskje hun har det vanskelig på andre måter?

Skrevet

La henne smake konsekvenser hver gang det skjer, vis henne at du er rasende og trøst deg med st de færreste naskende barn blir kriminelle voksne.

Ta henne med til butikken og forlang at hun innrømmer det hun har gjort og gjør opp for seg hver gang du oppdager henne. Hvis ikke dette fungerer kan du spørre det lokale politiet om en i uniform har 5 min til overs til en alvorsprat en dag, gjerne på stasjonen. Det har de sikkert, hørte om en som fikk politiet til å forklare poden viktigheten av sykkelhjelm etter gjentatte unnasluntringer..

Skrevet

jeg ville satt meg ned og fortalt henne om hva konsekvensene er ved og stjele.. spurt henne hvordan hun ville følt vis noen stjal fra henne.. ta pc, mobil ,tv osv fra henne og ikke gi det tilbake før hun kan bevise for deg at hun ikke stjeler mer og er ærlig mot deg.. hus arrest 1 uke hjelper lite.. da jeg var liten på hennes alder stjal jeg mye på butikkene rundt der vi bodde blei aldri tatt men mamma tok meg og da snakket bestemor med meg og fortalte rett ut at det ikke er aktuelt og stjele fra andre osv.. jeg har såpass respekt for bestemoren min at jeg turte aldri mer stjele for hun var skuffet over meg og det syns jeg var forferdelig...

barn er forskjellig og det er ikke lett og komme m noe fasit men håpe det ordne seg for deg og jenta de lære seg rett og galt..

hun stjeler nok pga stesøsteren gjør det og det virke kult da hun er eldre...

Skrevet

Hun leverte tilbake ,og tør ikke på Cubus lenger.Hun syntes det er flaut..Men hva ska jeg gjøre videre?? Hva ska jeg true med?? Trodde hun aldri kom til å ta noe mer.Men idag skjedde det igjen da.. Hjelp...

Skrevet

SLUTT Å TRUE! Det kommer du ingen vei med, blir bare enda mere frustrert når det ikke funker. Hva slags forhold har du til stesøstra? noen burde snakke med hennes foresatte.. Politiet de fleste steder har en forebyggende gruppe som kan bidra, og komme med råd.. du kan jo ta en anonym telefon til de.. eller sjekke kommunenes hjemmesider om de har ett såkalt ute-team for ungdom/foresatte.. Ingen trussel, MEN dersom hun blir tatt (i en butikk, kiosk eller lignende) så blir altså både politi og barnevern koblet inn, kjempe ubehagelig for både deg og henne.. Det ligger sikkert noe bak, ikke bare ste-søsterens adferd.. og det kan ikke trues frem.. Men sum deg selv til i morgen og avtal kanskje før hun går på skolen at dere tar en liten prat om det som skjedde når hun kommer hjem.. Fortell litt om konsekvenser, f.eks blir man tatt og anmeldt for nasking får man ALDRI innreise visum til USA.. det vil følge hennes rulleblad for alltid og bor dere på et lite sted snakker folk.. Men den største utfordringen blir for deg å holde deg rolig... Lykke til og trekk pusten, dette skjer i alle slags hjem (hvis det er noen trøst..) Varm klem fra en mamma som har opplevd lignende,men som måtte gå den lange veien med fordommer, alene..

Skrevet

Hvem er stesøstra hennes? Er det din mann sin datter, eller er det hennes far sin kones datter? Foreldrene bør i alle fall få beskjed om at ditt barn har fortald at hun stjeler.

Okke som, jeg ville ha sagt:

- Jeg vet at X stjeler, jeg vet at Y stjeler, jeg vet at du ser opp til de som er store, og at du synest de er tøffe og kule. MEN det er helt UAKTUELT at en av mine unger går rundt og stjeler. Jeg forventer bedre av deg, for du er ikke en simpel tyv. Du er mitt ansvar, og jeg er ikke en slik mor som fostrer opp tyver! Om du ikke klarer å holde deg fra å stjele kan du faktisk ikke få gå ut. Hun bør heller ikke få lov til å gå ut sammen med denne stesøstra si mer.

Skrevet

Får hun f eks være alene hjemme, eller gå på butikker alene?

Inndra i så tilfelle dette godet. Hun kan ikke være alene hjemme, eller gå uten dere voksne på butikken. Si til henne at dette er fordi hun har vist gjennom å ta ting og penger, at det ikke går an å stole på henne nå. Hun må selv bevise ved å oppføre seg bra at dere igjen kan stole på henne.

Skrevet

Lettere sagt enn gjort vet du, lar seg ikke så lett gjennomføre..

Skrevet

Du har ikke sagt på hvilken forbindelse du har til denne stesøstra på 14, det er jo litt relevant for hvordan problemet skal løses, da det sannsynligvis er årsaken til problemet.

Skrevet

Jo, det går an å gjennomføre. Jeg har selv gjort det.

Det kommer an på hva en vil, vet du. Vil du ikke ofre noe for å få dette fikset, så er det jo bare å snakke litt og så la resten skure og gå, og håpe på det beste. Eller så griper en fatt i tingene og gjør noe aktivt, og gjør sitt beste for å få en slutt på dette.

Den dagen hun er 15, så er det ikke lenger deg hun må stå til ansvar for om hun fortsetter å stjele andre steder enn hjemme...... Og fra 11 til 15 år går tiden og utviklingen fort. 15 år er kriminell lavalder.

Det er noe eksperter(psykologspesialister osv) kaller tidlige startere(ang kriminalitet, som jo dette er). De har en dårligere prognose enn de som starter sent med slikt. Så var jeg dere, ville jeg satt inn alle kluter NÅ, for å få en slutt på det.

Den dagen du begynner å få telefoner fra butikksjefer og politiet, da skal du se at du skulle ønske du gjorde noe mer aktivt tidligere....

Skrevet

stesøstra bor til far til mine barn.Min eks,han mener at stedattra hans har slutta å stjelt,og derfor trenger han ikke å ta det opp med henne.Men j mener at hun lærer jo min datter å naske,og det må noen ta opp med henne.Jeg kontakta barnevernet selv,fortalte at dattra mi stjal osv.Så dem ska hjelpe meg.Men virker ikke som det skjer noe,er jo over 2 uker siden nå.Jeg vil ha en slutt på dette.Ønsker gjerne råd,til hva jeg kan gjøre...Jeg vil ha hjelp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...