Gå til innhold

Når kommer pleiepengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid skal det gå fra man har sendt brev om pleiepenger til man får det? Finnes det noen regler om det?

Datteren min ble født 7. mai, var på sykehus til 28. juni, pleiepenger skal jeg ha for hele oppholdet. Brevet ble sendt når vi reiste hjem, men ikke noe tegn til pengene eller noe beskjed fra nav.

Imorgen skal jeg dra til nav kontoret, lurer på om jeg faktisk kan kreve å få de pengene snarest? Samme gjelder os...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fått pengene kjapt.

Omtrent på samme vis som når jeg har vært sm og fått penger fra NAV. Har sm blitt levert inn ei ukes tid før utbet.dato har jeg fått de når jeg skulle.

De gangene vi ble forsinket med innleveringene, har NAV vært snille og sendt de så fort de kunne.

Det er forresten ikke en selvfølge å få pleiepenger på samme måte som ved feks sm. At legen skriver ut en søknad om pleiepenger (som det desverre er) er ikke det samme som at du får det.

Det finnes helt sikkert regler rundt utbetalingene. De opererer jo en del med både 3 og 5mnd. Men det gjelder muligens mest for behandling av søknader? Jeg er ikke sikker! Det har kanskje stått noe ala "ca 3/5mnd ventetid....." når vi har fått brev om at de har mottat søknadene våre.

Jeg ville hvertfall ikke startet med å kreve noe som helst ;)) Selv om du muligens kan ha rett til å kreve noe nå.

Selv pleier jeg å starte med å spørre etter hvordan det ligger ann og si at jeg helst burde hatt pengene siden vi jo har fortløpende utgifter som tar regelmessige inntekter som er klar selvfølge.

Pleiepenger har hvertfall vi opplevd at de har vært kjappe med, så at de er så trege er det vell stor fare for at er en glipp.

De er _ikke_ flinke til å gi beskjed om de mangler en papir eller ti, eller bare noe så enkelt som en underskrift. (Noe som er fryktelig lett å glemme eller overse når en står i en situasjon hvor pleiepenger er nødvendig - skulle tro NAV var klar over det og greie nok til å gi beskjed om det)

Skrevet

Du kan nok ikke kreve noe som helst før søknaden faktisk har blitt innvilget.

Pleiepenger er noen du får etter søknad - dersom du fyller vilkårene. Om du fyller vilkårene er oppå til NAV å avgjøre. Dermed blri det helt feil å si at du SKAL ha pleiepenger for hele oppholdet.

Men du kan jo kontakte de og høre hvordan det går med søknaden din:)

Skrevet

Fyller vilkårene og det var sykehuset som sendte søknaden inn. Kan være det er blitt trøbbel med det siden jeg har flyttet, må sjekke opp det.

Takk for svar dere:)

Skrevet

alle som har sykt barn som må oppholde seg på institusjon(sykehus også) utover 7 døgn har krav på pleiepenger jo! Du fyller inn en "søknad" men denne skal vel veldig mye til å ikke få innvilget.

Men mottar du foreldrepenger? Jeg fikk pleiepengene på andre utbetaling fra NAV. Jeg merket ikke noe til det for det er samme sats og beløp som foreldrepenger,men på lønnslippen fra nav står det "pleiepenger f.o.m - t.o.m".

Ville ringt NAV å hørt, de surrer VELDIG der! Kan godt hende de har rota bort hele søknaden for det har skjedd meg!

Håper det ordner seg!

Skrevet

Det er på ingen måte en selvfølge at en får de invilget selv om en fyller vilkårene.

Vet av flere som har fått avslag. De har også vært innlagt på sykehus med alvorlig sykt barn.

Tror de fleste har fått det igjennom med å klage!

NAV har vist egne leger som vurderer søknadene?

Vi har heldigvis fått de igjennom uten problem.

Men som flere sier; NAV er flinke til å rote så det lønner seg å høre med dem. :)

Skrevet

Får ikke foreldrepenger i det hele tatt, kun barnetrygd og overgangsstønad. Skulle vel også hatt tilsyn til barnpass siden jeg jobber tilsammen 2-4 timer i uka? Noen som vet?

Håper virkelig ikke de har rota det bort.. Og at jeg skal få de pengene. Jeg hadde da ikke et alvorlig sykt barn, men hun trengte overvåking og medisin i flere uker + pustehjelp i starten.

Skrevet

Har du krav på foreldrepenger da?

Hvis du ikke hadde lønn før du gikk ut i permisjon, har du heller ikke krav på pleiepenger.

Skrevet

Nei, det har man ikke.

Det forutsetter bl.a at man har tapt arbeidsinntekt. har man ikke inntekt, har man heller ikke krav på pleiepenger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...