Gå til innhold

Sikkert dumt spørsmål men...(angående studiekrav)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av oppgavene er "gjør rede for". Da må jeg jo skrive en del. Men jeg sliter med å finne alt i pensum. Jeg sitter inne med mye kunnskap fra før og ønsker å bruke diverse eksempler og fordype meg litt i svaret. Men i bøkene står det veldig overfladisk, så jeg forstår ikke hvordan jeg KUN skal bruke pensum. Lærerne sa at vi måtte kunne bevise kildene for alt vi skriver, og da synes jeg det er vanskelig å "gjøre rede for" noe kun utifra pensum. Jeg bruker ufattelig mye tid på å lete gjennom all pensum uten å finne akkurat de detaljene jeg ønsker å få med.

Kan ta et eksempel og det er at jeg skal skrive om hvordan jeg under et stell vil ivarta pasientens atunomi og bluferdighet. I bøkene står det bare generelt hva disse begrepene betyr, det står ingenting ting om hvordan jeg kan gjøre dette under stell. Men jeg vet med mine egne ord hva jeg skal gjøre. Men kan jeg skrive det da? Eller må jeg finne dette et sted i pensum?

Kan jeg skrive mine egne eksempler på hvordan jeg kan gjennomføre dette? Da ser de jo at jeg kan det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente autonomi.. gikk litt fort i svingene

Skrevet

Du må søke etter støttelitteratur, eks. artikler i databaser på Helsebiblioteket om du tar en helsefaglig utdanning etc. Det holder sjeldent med å google da en da finner mye useriøst. De fleste pensumlister idag er anbefalt litteratur og det forventes at studentene i tillegg søker opp relevant litteratur som kan støtte under pensumlitteruren. Selvsagt må du bevise kildene for du bruker, da det meste må være evidencebased. I f.eks sykepleie er begrepet "kunnskapsbasert" sentralt. Hvor en da i tillegg kan trekke inn egne erfaringer, men da må en samtidig bruke hodet. Hvis en bok og en meta-analyse av 20 forskjellige studier mener en ting, så blir det litt useriøst om du i din egen erfaring påpeker det motsatte, da har på en måte ditt utsagn ikke noe hold, da det strider imot mye forskning (eks. om det står i bøker og artikler at det lønner seg å f.eks legge en varm klut på en kald hånd før du legger inn en nål, blir det merkelig om du påstår at du har erfaring med at en kald klut gjør samme nytten, da det ikke stemmer med det som er riktig). Men om din egen erfaring støtter opp om det som er gjengs i litteraturen, er det jo fint om du påpeker det. . Husk også å være kritisk til evt forskningsartikler du finner, ikke alle kan tas for god fisk (det finnes egne metoder for hvordan en skal gå frem i dette). Biblioteket på skolen din kan helt sikkert hjelpe deg å søke opp relevant litteratur. Og ja, "redegjør" vil jo si at du skal greie ut om et emne.

Lykke til.

Skrevet

Takk for et utfyllende svar :)

Jeg prøver å bruke helsebiblioteket.no, men nesten bare opp artikler fra regjeringen.no, og jeg prøver å finne forskningsartikler og fagartikler, men finner ikke frem der. Men tar kanskje litt tid å sette seg inn i det også.

Har brukt mange timer i dag på å finne slike godkjente artikler, men ingen som direkte går innpå dette med bluferdighet og atonomi i forhold til stell. Men jeg får fortsette å lete videre :)

H.I

Skrevet

Hei igjen

Har du prøvd å søke i utenlandske databaser? Type "medline"? Og bruk engelse ord. F.eks. "older", "autonomy" (skrives det slik?) "hygiene" (husker ikke om det er slik det skrives på engelsk i farten) etc etc. Det er desverre lite forskningsartikler på norsk enda, men det kommer seg. Stadig flere norske sykepleiere tar doktorgrad og får publisert sine studier.

Skrevet

Når det blir spurt om hvordan du vil gjøre dette, er det nok ment at du skal tenke selv, på bakgrunn av det du har lært. Det du kommer fram til underbygger du med det du finner i pensum.

Skrevet

Orket ikke lese alle svarene over her...men er enig i innlegget rett over.Du må forresten ikke lete blindt etter "faglitteratur" på nett, for det er ikke alt som er gyldig å bruke i slike oppgaver. Men her er et like eksempel til deg: "Det er viktig å ivareta pasienters/brukeres/beboeres autonomi (og bla, bla, bla) under stell. Autonomi er "definisjon fra boka i pensum" ...etterfulgt av henvisning. Måten man kan ivareta denne på, er f.eks å ........bla, bla, bla - eksempler på egne erfaringer. Videre sier "forfatteren av boka" at bla, bla, bla, bluferdighet ....bla, bla - etterfulgt av kildehenvisning. Når jeg skal utføre stell gjør jeg ting slik og slik, for å oppnå akkurat dette.

Lykke til med oppgaven(e)!! :-)

Skrevet

Skjønte du hva jeg mente?!?? Hehe, ikke alltid så lett å få fram forklaringer på en god måte...

Skrevet

Jo jeg skjønte det :) var liksom det jeg lurte på. For jeg skal jo bruke eksempler på hvordan jeg kan gjøre dette under stell. Og har ikke ennå klart å funnet noe litteratur som beskriver dette så detaljert. Nå har jeg lett i mange timer og alt jeg finner så står det veldig generelt om begrepene og at det er lovfestet(autonomi) osv.

Men når jeg legger til mine egne eksempler burde jeg kanskje skrive: "Jeg mener osv" Så de skjønner at det er jeg som kommer med konkrete forslag i forhold til hvordan jeg har tolket pensum. Og at ikke alt jeg skriver er tatt rett fra litteratur.

På noen av oppgavene er det ikke noe problem å bruke litteratur. Som f.eks gjør rede for smittekjeden. Det finnes det jo masse om.

Men akkurat det der med å ivarta pasientens autonomi og bluferdighet under stell, altså hvordan skal jeg gjøre dette. Da må jeg jo komme med eksempler på hvordan, mener jeg da..hehe.. og det er dette jeg har lett og lett etter forskjellige steder idag, men ikke funnet noe konkret. Phuuu, trodde jeg skulle fikse slike oppgaver lett, men 90% av jobben er jo å knote meg rundt i forskjellige bøker og databaser, selv om mye av det er selvsagt, men jeg må jo henvise det til en kilde.

H.I

Skrevet

Ja men jeg er så redd for å oversette feil, men har etter en del timer idag skjønt at jeg må nødt til å begynne å bruke utenlandske kilder, for det er jo nesten ingen norske forskningsartikler eller fagartikler.

H.I

Skrevet

Men når det i oppgaven står "gjør rede for", så er det jo langt bedre å komme med eksempler fra egne erfaringer, enn å bare henvise til et eksempel fra ei bok... Er jo på den måten du viser at du virkelig forstår hva f.eks autonomi er, alle kan jo kopiere fra bøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...